مدیر عامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد :

تکمیل زنجیره ارزش اتیلن با ساخت پتروشیمی اندیمشک

تکمیل زنجیره ارزش اتیلن با ساخت پتروشیمی اندیمشک
(سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷) ۰۹:۴۷

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه هدف از ساخت طرح جدید پتروشیمی اندیمشک تکمیل زنجیره ارزش در هلدینگ خلیج فارس است، اعلام کرد : با ساخت پتروشیمی اندیمشک زمینه احداث صنایع تکمیلی پتروشیمی با اشتغال آفرینی پایدار و مولد فراهم خواهد شد .

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مهندس جعفر ربیعی با اشاره به آغاز ساخت و کلنگ زنی طرح جدید پتروشیمی اندیمشک در روزهای آینده توسط وزیر نفت، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و جمعی از مسوولان استانی، گفت: طرح پتروشیمی اندیمشک دستاوردهای متعددی از جمله سرمایه گذاری مولد ، تکمیل زنجیره ارزش ، توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و اشتغال آفرینی پایدار را به همراه دارد.
مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اینکه در طول ۶ سال گذشته تا کنون با توسعه پارس جنوبی ظرفیت تولید اتان و به دنبال آن اتیلن با افزایش قابل توجهی همراه شده است ، تصریح کرد : بر این اساس بخشی از افزایش ظرفیت تولید اتیلن در مسیر خط لوله اتیلن غرب صرف تامین خوراک پتروشیمی جدید اندیمشک خواهد شد .
وی با تاکید بر اینکه با ساخت و بهره برداری از طرح پتروشیمی اندیمشک در مدت زمان ۳۶ ماه در راستای تکمیل زنجیره ارزش اتیلن می باشد، اظهار داشت: تولید محصولاتی همچون اتواکسیلات ، گلایکول اتر و اتانول آمین از محصولات تکمیل کننده زنجیره ارزش اتیلن اکساید در مسیر خط لوله اتیلن غرب خواهند بود .
ربیعی با یادآوری اینکه با تولید این محصولات در استان خوزستان و استان های همجوار ظرفیت قابل توجهی برای ساخت و تکمیل صنایع پایین دست فراهم خواهد شد ، تاکید کرد : پتروشیمی اندیمشک در صورت ساخت و بهره برداری می توانند خوراک مورد نیاز تولید محصولات نهایی همچون انواع فرآورده های آرایشی، بهداشتی ، شوینده ها ، مواد افزودنی مورد نیاز صنایع نساجی ، شیمان ، شیرین سازی گاز ، صنایع پالایش و پتروشیمی ، انواع رنگ های صنعتی و …فراهم کند .
نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با یادآوری اینکه با ساخت و بهره برداری طرح پتروشیمی اندیمشک و سپس سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه صنایع پایین دست شاهد اشتغال پایدار و مولد خواهیم بود.
بر اساس این گزارش  در راستای تکمیل زنجیره ارزش اتیلن و اشتغال آفرینی پایدار، ساخت طرح جدید ۲۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید و پایین دست صنعت پتروشیمی در اندیمشک به زودی آغاز می‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اینکه به زودی در مراسمی رسمی با حضور وزیر نفت، استاندار خوزستان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کلنگ ساخت این طرح 300هزار تنی به زمین زده می‌شود، گفت: همزمان با افزایش ظرفیت تولید اتیلن در عسلویه، بخشی از اتیلن مازاد تولیدی از مسیر خط لوله اتیلن غرب به اندیمشک منتقل شده و در این منطقه با هدف تکمیل زنجیره ارزش یک طرح اتیلن اکساید و پایین دست ساخته خواهد شد.

وی با اعلام اینکه طرح جدید پتروشیمی اندیمشک علاوه بر اتیلن اکساید و پایین دست صنعت سایر محصولات زنجیره اتیلن اکساید، شامل اتواکسیلات، گلایکول اتر، اتانول آمین (MDEA) هم تولید و عرضه خواهد شد، تصریح کرد: هر یک از این محصولات به تنهایی می تواند تکمیل کننده زنجیره ای از محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی و دارای کاربردهای متعدد در صنایع مختلف رنگ، نساجی، آرایشی و بهداشتی، آفت‌کش ها، صنایع سیمان، شیرین سازی گاز، شوینده ها و … باشد.

گلی با یادآوری اینکه خوراک این طرح به میزان حدود ۹۰ هزار تن از خط لوله اتیلن غرب و به میزان حدود ۱۰۰هزار تن اکسیژن تولید و تامین خواهد شد، افزود: برای ساخت و بهره برداری این طرح پیش بینی حدود ۳۸۸ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری شده که هلدینگ خلیج فارس از مسیرهای مختلف و متنوع نسبت به تامین منابع مالی اقدام خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص تامین آب، برق و گاز به عنوان سوخت این طرح پتروشیمی هم بیان کرد: محل ساخت طرح جدید اتیلن اکساید و پایین دست صنعت اندیمشک در منطقه ای پیش بینی شده که کمترین فاصله را با خط لوله ششم سراسری برای تامین سوخت گاز و سد کرخه به عنوان منبع تامین آب خواهد داشت ضمن آنکه با توافق برق منطقه‌ای استان خوزستان و پتروشیمی فجر، برق این مجتمع با تهاتر دو مجموعه تامین خواهد شد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه هم اکنون مطالعات اقتصادی، بازار و فنی اجرای این طرح جدید پتروشیمی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مراحل نقشه برداری خاتمه یافته و برنده مناقصه جاده حراستی و عملیات فنس کشی مشخص شده است و مناقصه آماده سازی و تسطیح زمین، احداث مسیر و جاده های ورودی و خروجی این طرح و تامین زمین ساخت پروژه در حال انجام است.
به گفته وی تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از خام فروشی، اشتغال پایدار و مولد، متنوع‌سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری و تامین خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی و تبدیلی پتروشیمی در استان خوزستان و استان‌های همجوار از مهمترین اهداف ساخت و بهره برداری از این طرح جدید صنعت پتروشیمی کشور خواهد بود.


تعداد بازدید : ۲,۱۹۱