تاکید محمدی بر لزوم شتاب در ساخت پتروشیمی گچساران

تاکید محمدی بر لزوم شتاب در ساخت پتروشیمی گچساران
(دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷) ۱۷:۱۵

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جریان بازدید از پتروشیمی گچساران بر ضرورت شتاب در ساخت این طرح تاکید کرد.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، بهزاد محمدی  معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز دوشنبه(13 اسفند ماه) در حاشیه بازدید از روند ساخت طرح پتروشیمی گچساران اظهارکرد: این طرح یکی از طرح های بسیار مهم در صنعت پتروشیمی به شمار می رود و در بالادست آن طرح بیدبلند 2 قراراست که اتان را به گچساران منتقل کند.

 وی افزود: 4 طرح پتروشیمی دیگر نیز در پایین دست پتروشیمی گچساران وجود دارد که  به این طرح وابسته هستند وقرار است که اقدام به تولید محصولات مختلف پلیمری کنند و همین امر براهمیت طرح گچساران می افزاید.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات مالی این طرح ابراز داشت: امید است که در بخش ریالی هلدینگ خلیج فارس حمایت های بیشتری را به عمل آورد و در بخش ارزی نیز برخی مشکلات وجود دارد که باید مرتفع شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده هرگونه همکاری و مساعدت است.

محمدی تصریح کرد: امیدواریم سال آینده شاهد تحرک بیشتری در ساخت این طرح باشیم ومدیریت پیمانکاران و منسجم ساختن آنها منجر به رقم خوردن نتایجی مطلوب گردد.

وی ادامه داد: این طرح پتروشیمی با بیش از 59 درصد پیشرفت در حال ساخت است و امیدواریم در سال 1400 به بهره برداری برسد.

 به گزارش نیپنا، طرح پتروشیمی گچساران در سال 1381 براساس مصوبه  هیات وزیران در تاریخ 31فروردین 1384 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و متعاقب آن طبق مصوبه مورخ 11فروردین 85 شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این طرح جهت اجرای واحد الفین با ظرفیت 1 میلیون تن در سال جهت تامین خوراک واحدهای پائین دستی پلی اتیلنی پتروشیمی های کازرون ، بروجن، ممسنی و دهدشت در فاصله 7 کیلومتری شهرستان گچساران در زمینی  به مساحت تقریبی 157 هکتار و در منطقه گچساران واقع در کیلومتر 2 جاده بهبهان در استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه ریزی گردید.

 سرمایه گذاری اولیه شامل 424.7 میلیون یورو ارزی و 7165.2 میلیارد ریال و تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی  برنامه ریزی شده است و خوراک طرح به میزان 1250 هزار تن گاز اتان از طرح پالایشگاه گاز بیدبلند2 از طریق خط لوله به طول 95 کیلومتر  تامین خواهد شد.

دانش فنی طرح با الگو از الفین نهم تامین گردیده و مهندسی اصولی و تفصیلی واحد فرآیندی طرح توسط شرکت های مهندسین مشاور داخلی انجام گرفته است.

کلیه مجوزهای طرح شامل آب، برق، گاز، محیط زیست، خوراک و سوخت دریافت گردیده است. مدت زمان اجرای طرح 81 ماه پیش بینی گردیده است. تاریخ شروع طرح براساس برنامه جدید ارائه شده مهر ماه 1390 منظور گردیده است.  در حال حاضر تعداد نفرات مشغول به کار در سایت 576 نفر می باشد. آخرین برآوردها تاریخ پایان پروژه سال 1400 است.

در حال حاضر پیشرفت کل طرح پتروشیمی گچساران تا پایان بهمن ماه 1397به میزان 59.05درصد است.

تعداد بازدید : ۲,۰۱۲