نهادینه شدن فرهنگ ضرورت جایگاه زنان در توسعه صنعت نفت

نهادینه شدن فرهنگ ضرورت جایگاه زنان در توسعه صنعت نفت
(چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷) ۱۷:۲۷

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده گفت: با اقدامات گسترده‌ در زمینه تغییر فرهنگی و اصلاح نگرش ، جایگاه زنان در صنعت نفت ضرورت پیدا کرد و فرهنگ توسعه صنعت به واسطه بهره‌مندی از مردان و زنان نهادینه شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا فاطمه تندگویان مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده در مراسم میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و تجلیل از بانوان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد دستاوردهای دفتر زنان وزارت نفت گفت: توسعه در ایران یک هدف و آرمان تلقی می شود و در صورت بها ندادن به زنان عملی نمی شود و زنان ایرانی در حال حاضر با تفکر و اندیشه جهانی آشنایی دارند و علاوه بر مدیریت خانواده در عرصه اجتماعی هم موفق بودند.

وی با اشاره به اینکه در دفتر امور زنان و خانواده وزارت نفت تلاش کردیم چالش‌های پیش روی زنان صنعت نفت شناسایی شوند گفت: موانع فرهنگی و نگرشی و نگاه کلیشه ای، توزیع قدرت و امکانات و بهره‌مندی فرصت ها با نگاه جنسیتی، وجود موانع ارتقاء شغلی زنان و نادیده گرفتن توانایی زنان، بزرگترین چالش هایی بودکه با آن مواجه بودیم.

  تندگویان در مورد دستاوردهای دفتر زنان و خانواده وزارت نفت گفت: از سال ۹۲ دفتر امور زنان و خانواده وزارت نفت کار خود را آغاز کرد و در این مدت اهداف و سند راهبردی توسعه مشارکت زنان را تدوین کرد و بر اساس گزارش دفتر امور زنان ریاست جمهوری یکی از دفاتر پیشرو در امور زنان به صنعت نفت اختصاص دارد.

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه  ساختار دفتر و ساختار شبکه ای برای چهار شرکت زیر مجموعه وزارت نفت ایجاد شد و با بهره مندی از ۹ کارگروه در طول این ۵ سال توانستیم اقدامات گسترده‌ای را ازنظر فرهنگی و اصلاح نگرش تغییر دهیم گفت: ۸ دوره آموزشی مصوب فراهم شد که در تقویم صنعت نفت وارد شده است و در شرکت ها اجرا شد و به نوعی جایگاه زنان را در صنعت نفت ضروری و قابل اعتنا کرد بطوریکه فرهنگ توسعه صنعت به واسطه بهره‌مندی از  مردان و زنان  نهادینه شد.

تندگویان افزود:قوانین زیادی برای بهبود اشتغال زنان در صنعت نفت ابلاغ شده بود و اجرایی نمی شد که به واسطه کارگروه قوانین و مقررات اصلاح و اجرا شد.

وی گفت :اقدام دیگر توجه به سلامت زنان بود که مقررشد پایش سلامت در ۴ شرکت بصورت دوره ای تکرار شود و همچنین  برنامه خود مراقبتی در قالب کتابچه ای در اختیار زنان قرار گرفت و ۶ دوره خود مراقبتی نیز اجرا شد تا آگاهی و فرهنگ در خانواده ایجاد شود.

تندگویان گفت: وزیر به امور زنان همواره تاکید داشته و معتقد بودند که رسیدگی به امور زنان ۳۰۰ هزار نفر را منتفع خواهد کرد و در این رابطه از سال ۹۶ تاکنون ۱۴ نشست آموزشی با تکیه بر موسسه واقعیت درمانی و تئوری انتخاب با نگاه نو به مسائل  پرداخته شده است و در راستای مسئولیت اجتماعی ساخت ۱۳ مجتمع آموزشی و ورزشی در مناطق محروم پیگیری شده است.

وی  اظهار امیدواری کرد با وجود کارهای مذکور در مدت 5سال، فعالیتهای بیشتری در ارتقاء زنان و شایسته سالاری در صنعت نفت ، تحقق عدالت جنسیتی در این صنعت انجام و  پیگیری شودو دراین عرصه مدیران و زنان ارشد باید با همکاری و همیاری آن را طی نمایند.

تعداد بازدید : ۱,۸۳۸