هدفگذاری برای حضور گسترده تولیدکنندگان ایرانی در بازار عرضه مستربچ و کامپاند

هدفگذاری برای حضور گسترده تولیدکنندگان ایرانی در بازار عرضه مستربچ و کامپاند
(یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷) ۱۳:۳۴

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه میزان مصرف کامپاند در سال ۲۰۲۲ به ۲۰۰ میلیون تن می رسدگفت: برای حضور بیشتر تولید کنندگان ایرانی در بازار عرضه مستربچ و کامپاند برای سه سال آینده باید برنامه ریزی داشته و هدف گذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مستربچ و کامپاند های پلیمری  گفت: فعالان این انجمن و صنعت پتروشیمی مکمل هم بوده و با افزایش ارتباط و گفتمان بیشتر می توانند به هم کمک کرده و صنایع تکمیلی پتروشیمی را گسترش دهند. من به عنوان نماینده صنعت پتروشیمی این کنفرانس را آغاز توسعه روابط و فرصتی برای ارزیابی امکانات طرفین می دانم.

مهدوی در ادامه در مورد ظرفیت توسعه صنعت مستربچ و کامپاند گفت: در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میزان مصرف پلاستیک در دنیا ۳۰۰ میلیون تن و میزان مصرف کامپاند نیز ۳۵ میلیون بوده است که با رشد سالانه ۵ تا ۶ درصدی میزان مصرف کامپاند در سال ۲۰۲۲ به ۲۰۰ میلیون تن می رسد.

مهدوی باابراز امیدواری از اینکه  استفاده از ظرفیت های موجودمنجربه گسترش صنایع تکمیلی پتروشیمی شود ،گفت: با توجه به تنوع منابع هیدروکربوری کشور و نزدیکی به بازار مصرف و وجود سواحل گسترده، صنایع تکمیلی هنوز استراتژی روشنی برای توسعه بازار ندارند یا برنامه ها هنوز عملیاتی نشده است. حضور جهانی البته خیلی به منابع مربوط نیست زیرا ترکیه بدون داشتن منابع پتروشیمی مستربچ و کامپاند صادر می‌کند. این نشان می دهد که اگر ما نتوانستیم سهم بیشتری از بازار جهانی داشته باشیم باید مشکل را در درون صنعت شناسایی کرده و چالش تولید بیشتر را برطرف کنیم.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ادامه گفت: صنعت مستربچ و کامپاند یک صنعت نوپا است که تمام ظرفیت های خود استفاده نمی کند نباید فقط منتظر حاکمیت برای توسعه صنعت بمانیم بلکه باید نقاط ضعف توسط انجمن ها و تشکل های مربوطه شناسایی شده و رفع شود . انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز برای کمک آمادگی دارد و باید به جلو حرکت کرد. بازار به مستربچ و کامپاند احتیاج دارد و باید ظرفیت تولید افزایش یابد ودر این زمینه باید بررسی دقیق علمی و میدانی صورت گیرد تا ضمن افزایش توانمندی تولید کنندگان، زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی تکمیل شود.

مهدوی با اشاره به اینکه شرکت BASF سالانه ۸۳ میلیارد دلار گردش مالی دارد که بخش عمده‌ای از آن در صنایع تکمیلی پتروشیمی است که می تواند الگوی صنعت ما باشدتصریح کرد:صنعت پتروشیمی قابلیت بالایی در ایجاد اشتغال و رشداقتصادی کشور دارد.

وی گفت:از کل منابع هیدروکربوری کشور، پتروشیمی تنها ۵ تا ۶ درصد استفاده می کند و حدود ۲۵ میلیارد دلار تولید دارد که نزدیک به ۱۲ میلیارد آن صادراتی و بخشی از آن بین مجتمعی و بخشی به داخل عرضه می‌شود.

مهدوی در پایان از برگزار کنندگان چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مستربچ و کامپاند های پلیمری خواست تا خروجی نمایشگاه را به اشتراک بگذارند تا منافع مشترک صنعت مستربچ و کامپاند با صنعت پتروشیمی تقویت شده و همکاری های خوبی در آینده برقرار شود.

چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری صبح امروز یکشنبه ( 28بهمن ) با هدف معرفی محورهای بروز شده و نوآوری ها در این صنعت، آشنایی با چشم انداز آینده و شناخت مشکلات موجود و توسعه صادرات در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی کار خود را آغاز کرد.

تعداد بازدید : ۱,۵۹۲