شماره 26

غار نمکدان، طولانی ترین غار نمکی جهان

غار نمکدان، طولانی ترین غار نمکی جهان
(دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷) ۱۱:۰۰

هرمزگان، یکی از استان های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته است. جاذبه های طبیعی بسیاری در این استان وجود دارد که بی نظیر ویا حداقل کم نظیر است. برای دیدن همه دیدنی های این استان گرم جنوبی، چند بار باید به آن خطه سفر کرد. یکی از این جاذبه ها، گنبد نمکی و غار نمکدان است. نمک هایی که از این غار استخراج می شود، یکی از بهترین نمک ها است و مصرف دارویی دارد.

موقعیت مکانی غار نمکدان
غار نمکی جزیره قشم، مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود جای داده است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور، منظره ای زیبا را نمایان می سازد. این گنبد نمکی در فاصله ی ۹۰ کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره، کوه گنبدی شکل به ارتفاع ۲۳۷ متر از سطح دریا، واقع است.
غار نمکی هرمزگان در فاصله ی دو کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار دارد. اگر پیاده روی و گردش در طبیعت را دوست دارید، پیشنهاد می کنیم که این مسیر را پیاده طی کنید. داخل این غار - بویژه در اعماق آن - نور کافی وجود ندارد؛ بنابراین برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک، چراغ قوه پرنور همراه داشته باشید. سراسرسقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بی نظیر به وجود آورده اند. سعی کنید حتما با تور و یا کسی که از تاریخ و جغرافیای غار اطلاعات کامل دارد، همسفر شوید تا شناخت کافی به شما بدهد.

ویژگی های غار نمکدان
در سراسر غار قندیل های زیبای نمک که طی هزاران سال شکل گرفته، بیننده را مبهوت می کند. در کف غار، رودی از آب نمک جاری است که منظره فوق العاده زیبایی پدید آورده است. در مقابل این غار، حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از دل این غار بیرون می آید، درون آن جمع می گردد و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه گری می نماید. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد. گاهی آب نمک موجود در غار همانند آینه، تصاویر را منعکس می‌کند که بر زیبایی منظره می افزاید. بستر اصلی این چشمه، به دلیل وجودرسوبات گِل اخرا (خاک نسوز)، رنگی سرخ دارد. رسوباتی که در این منطقه به وجود آمده اند نیز حاوی ترکیبات اکسید آهن هستند. بخش بالایی یا همان سقف غار نیز ساختار زیبایی دارد و توسط قندیل‌های بلورین که اشکال مختلفی دارند، پوشیده شده است.

خواص نمک های غار نمکدان
نمک های این غار، خاصیت دارویی دارند. در ترکیبات نمک این غار، منیزیم به وفور وجود دارد. با توجه به تحقیقات و بررسی های زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک بر روی غار نمکدان در هرمزگان، این غار یکی از طولانی ترین غارهای نمک جهان است و طول آن ۶۴۰۰ متر است.
همچنین با توجه به همین بررسی ها بر روی ۶۰۰۰ متر از این غار، سن نمک های این غار به پیش از دوره کانبرین - تقریبا به ۵۷۰ میلیون سال پیش - بر می گردد. اما خود گنبدهاى نمکى و ظهور آنها در این منطقه، پدیده اى جدید و جوانتر هستند؛ به طورى که برخى از این غارها حدود ۶ هزار سال سن دارند.

چگونگى ایجاد نمک هاى غار
لایه های نمکی این غار به مرور زمان برآمده شده اند. این لایه ها با توجه به این که وزن حجمی آنها از وزن سنگ های اطرافشان کمتر است، آنها را کنار می زنند و بالا می روند.
غارها و گنبدهای نمکی در جزایر قشم و همچنین هرمزگان علاوه براینکه جزء پدیده های بی نظیر زمین شناسی محسوب می گردند، جزئی از ثروت ملی کشور ایران هم هستند و باید مورد حفاظت قرار گیرند.
گنبد نمکى نمکدان، تنها گنبد نمکى در جزیره قشم است که از میان دماغه جنوب، تا قدیس سلخ و دماغه شمال غربى تا قدیس باسعیدو بالا آمده است. نشریه خانواده پتروشیمی در بازدید از این اثار طبیعی اوقات خوشی برایتان آرزو می کند.

مسیر دسترسی به غار نمکدان در قشم
برای دسترسی به این جاذبه ی طبیعی در استان هرمزگان باید به سمت غرب جزیره قشم سفر کنید. با عبور از فرودگاه قشم و پشت سر گذاشتن حدود ۶۰ کیلومتر وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی می شوید که ۲۳ کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد.


تعداد بازدید : ۲,۸۰۷