شماره 26

نقش پرده در زیبایی خانه

نقش پرده در زیبایی خانه
(دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷) ۱۱:۰۰

کم کم سال، به پایان نزدیک می شود وسال نو از راه می رسد. بعضی ها اهل تنوع هستند و زود به زود وسایل خانه را عوض می کنند و برخی نیز هر چند سال یک بار خانه را تغییر می دهند و هربار سراغ یک بخش از وسایل می روند. پرده از مواردی است که در نوسازی و تغییرخانه، نقش تعیین کننده ای دارد.پرده زینت هر اتاقی است.

پرده، کارکرد دوگانه دارد؛ یعنی هم به زیبایی خانه می افزاید وهم از حریم خانه محافظت می کند. درانتخاب پرده، به نکات بسیاری باید توجه داشت. آیا خانه رو به آفتاب است؟ مشرف به ساختمان های دیگر است و دید دارد؟ پنجره ها بلند ویا کوتاه هستند؟ خانه بزرگ ویا کوچک است؟ و بسیاری از نکات دیگر. بنابراین لازم است که در انتخاب خود نهایت دقت و سلیقه را به خرج دهید. بدین ترتیب، هنگام تزیین تزئین پنجره ها، انتخاب بهتری خواهید کرد. چرا که در مورد رنگ و جنس پارچه مورد نظر، ابعاد پنجره، آستر پرده، قبلا همه نکات را با دقت بررسی کرده اید.

با مقدمات فوق، زمانی که با انتخاب های فراوانی رو به رو می شوید، آمادگی تجزیه وتحلیل خواهید داشت. آگر از کسانی هستید که از وسایل خانه به مدت طولانی استفاده می کنید، حتما جنس مطمئن را انتخاب کنید. کیفیت وبرند پارچه پرده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در کارکرد و دوام پرده در طول زمان، تعیین کننده خواهد بود.

اگر – به هر دلیلی – ترجیح می دهید پارچه پرده، ضخیم و سنگین باشد، باید بدانید که زمانی که پرده ها را کنار می کشید ممکن است به طور مرتب جمع نشوند.

تابش نور آفتاب در طول زمان، رنگ پرده ها را خراب می کند. اگر اتاق در معرض نور فراوان آفتاب قرار دارد، توصیه می شود از پشت پرده ای های مناسب استفاده کنید و حواستان باشد که پرده اصلی به گونه ای انتخاب شود که زود رنگ خود را از دست ندهد.

از رنگ های طبیعی استفاده کنید، زیرا پایدارترند واغلب اوقات، بیشتر با دکوراسیون اتاق، همخوانی دارند. کتان، ابریشم، الیاف مصنوعی و مخمل، بهترین گزینه ها جهت استفاده در تزئین پنجره هستند، زیرا هنگام آویختگی، ایستایی خوبی دارند.

برخی پارچه ها می توانند از نفوذ سرما به داخل جلوگیری کنند. در بسیاری از موارد از پارچه های جیر، مخمل، نقش برجسته یا پشمی استفاده می کنند، زیراضخامت پارچه، مانع ورود نور و حفظ گرما می شود. با این حال، تقریبا تمامی پارچه ها را میتوان آستردوزی کرد تا به صورت عایق در بیایند. آستردوزی، دوام پرده را بیشتر می کند.

پیش از دوختن نوار پرده، باید محل نصب چوب پرده را مشخص کنید. به یاد داشته باشید اگر پنل پرده را بالاتر از پنجره نصب کنید، سقف اتاق شما را بلندتر نشان می دهد. اندازه زدن را از بالای پنجره شروع کنید و از جایی که می خواهید پرده را بیاویزید، چند سانتیمتر بالاتر بروید.

اگر پنجره ها تا کف سالن یا اتاق، ادامه دارند و به اصطلاح قدی هستند، برای داشتن ظاهری مدرن و پرجلوه تر اجازه دهید انتهای پرده با زمین مماس باشد. زمانی که پهنای پنجره را اندازه می گیرید، اطمینان حاصل کنید ۸ الی ۹ سانتیمتر به هر طرف اضافه و اندازه کل را دو و یا سه برابر کنید تا مطمئن شوید پرده کاملا پنجره را می پوشاند.

این نکته را در نظر داشته باشید که فضاهای کوچک با پرده های ضخیم و گل درشت، کوچکتر به نظر می رسند.

اگر می خواهید کاملا جلو تابش آفتاب را بگیرید، اضافه کردن چند سانتیمتر به پهنای پنجره در دو طرف، هنگام اندازه گیری، به شما کمک خواهد کرد تا از ورود هر پرتو نوری به داخل اتاق جلوگیری کنید. تزئینات سفارشی پنجره ها، مزایای بسیاری به همراه دارند. شما می توانید ابعاد را با توجه به اندازه پنجره تغییر دهید و ظاهری متمایز و بدون نقص خلق کنید.

پنل های سفارشی، طرح های متنوع زیادی دارند. البته توجه کنید که تفاوت قیمت پنل های سفارشی با پنل های موجود در بازار بسیار زیاد است؛ چنانچه تمایل به فرم خاصی داشته باشید، برای هزینه آن هم فکری کنید و حال و هوای خانه را نیز مدنظر قرار دهید.

ابریشم ضخیم یا مخمل که عایق خوبی هم است، برای ایجاد فضایی رسمی استفاده می شود؛ توجه داشته باشید که شستن این پارچه در خانه امکان پذیر نیست وباید خشکشویی شوند.

بعضی از پرده ها در خانه قابل شستشو هستند؛ بدین ترتیب هزینه نگهداری آنها کاهش می یابد. گزینه های قابل شستشو در منزل، شامل ترکیب ریون، ابریشم و ساتن نخی می شوند. برای ایجاد فضای صمیمی و بدون تکلف، از پارچه کتانی مواج (معمولا فقط قابل خشکشویی) و مخمل کوبیده استفاده کنید. پارچه نخی با هر نوع دکوراسیونی همخوانی دارند و همانند ترکیبات پشمی، فضایی آراسته و فاخر خلق می کنند.

برخی دوست دارند پرده، شخصیتی مستقل از کل فضا داشته باشد؛ با این نگرش و با هماهنگی رنگی، از رنگ های متضاد مکمل، پرده را انتخاب کنید. اما اگر تصمیم گرفته اید که پرده ها با دکور در هماهنگی کامل باشند، برای ایجاد همخوانی، پرده هایی با تم رنگی دیوارها، اما چند درجه تیره تر، یا رنگی غیرغالب و ملایم را برای پرده ها انتخاب کنید. برای مثال، از رنگ غالب فرشی که در اتاق پهن شده، اما ملایم تر، استفاده کنید. اگر می خواهید میهمانانی را که وارد اتاق می شوند به واکنش وادارید، یک رنگ تند و جیغ را انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید زمانی که نور خورشید از پشت پرده های بدون آستر به درون اتاق می تابد، رنگ پرده ها سرتاسر اتاق را می پوشانند. اگر اثاثیه اتاق طرح دار و منقوش هستند، با یک فرش پر نقش و نگار دارید، از پرده هایی با رنگ های یکدست استفاده کنید، اما اگر رنگ اثاثیه تان یکدست است، پرده های طرحدار و با نقش ونگار را انتخاب اول خود قرار دهید.

برای ایجاد فضای سنتی و انرژی بخشیدن به اتاق، ازطرح های کوچک و متداول مانند خال خال یا بته جقه استفاده کنید. استفاده از طرح های بزرگ و گرافیکی در رنگ هایی که با دکوراسیون اتاق متناسب هستند، انتخابی جسورانه تلقی می شود، اما ممکن است زیبایی متفاوتی داشته باشد و تماشایی از آب در بیاید. معمولا کسانی که زود به زود پرده عوض می کنند، شهامت بیشتری برای انتخاب های خاص دارند.

برای لوازم جانبی پرده پول بیشتری صرف کنید؛ زیرا مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند و به ظاهر پرده، جلوه بیشتری می دهند و گیرایی آن را بیشتر می کنند. شکل میله پرده هم در جلوه بخشیدن به پرده تاثیر دارد. میله پرده را نیز متناسب با پرده و دیگر لوازم انتخاب کنید. اگر می خواهید ظاهری راحت و خودمانی به اتاق بدهید، میله پرده چوبی را انتخاب کنید؛ برای ایجاد ظاهری امروزی و مدرن، بامبو و کروم را انتخاب کنید. و میله پرده فرفورژه ، برای ایجاد ظاهری سنتی، بسیار مناسب است.

نویسنده:نیما پرویزی مریدانی

تعداد بازدید : ۵,۷۳۹