118

سینوپک: دیروز، امروز و فردا

سینوپک: دیروز، امروز و فردا
(دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

شرکت نفت و پتروشیمی چین یا سینوپک (Sinopec)، یک شرکت تولید نفت و گاز است که در شهر پکن واقع شده است. این شرکت در هنگ کنگ ثبت شده است و در شانگهای و نیویورک نیز فعالیت می کند.

شرکت مادر سینوپک، یعنی گروه سینوپک، بزرگترین مجتمع پالایش نفت، گاز و پتروشیمی دنیا است و دفتر مرکزی آن در استان چائویانگ واقع شده است. فعالیت های سینوپک شامل استخراج نفت و گاز، پالایش و بازاریابی، تولید و فروش محصولات پتروشیمی، فیبرهای شیمیایی، انواع کود شیمیایی و سایر محصولات شیمیایی؛ ذخیره سازی و انتقال نفت خام و گاز طبیعی از طریق لوله، واردات، صادرات و آژانس واردات و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، فرآورده های نفتی، محصولات پتروشیمی و سایر مواد شیمیایی است.

تاریخچه فعالیت شرکت سینوپک

شرکت با مسوولیت محدود سینوپک در ماه فوریه سال 2000 به عنوان یک شرکت سهامی عام و زیرمجموعه گروه پتروشیمی چین (گروه سینوپک) تاسیس شد. این شرکت به طور همزمان در بورس کشورهای هنگ کنگ، نیویورک و لندن هم ثبت شد. و سپس در ماه ژوئن سال 2001 نیز در بورس شانگهای ثبت شد.

با توجه به میراثی که این شرکت از گروه سینوپک به همراه دارد، تحلیل گران این شرکت را در مقایسه با شرکت پتروچاینا[1]، شرکت مهم تری در صنایع پایین دستی به شمار می آورند. سینوپک بر اساس حجم تولید سالانه، بزرگترین شرکت پالایشی نفت در آسیا است. سینوپک تقریبا سالانه یک چهارم شرکت پترو چاینا نفت خام تولید می کند، اما در حدود 60 درصد بیشتر از این شرکت فرآورده های پالایش شده تولید می کند.

در دسامبر سال 2006، شرکت سینوپک شرکت نفت شنگلی[2] را خرید و دارایی های آن را از آن خود کرد، مهم ترین دارایی این شرکت یک حوزه نفتی داخلی بود. هدف شرکت سینوپک از این کار این بود که میزان نهاده های خام خود را تثبیت کند و بتواند نرخ بهره برداری از پالایشگاه های خود را افزایش دهد.

در ماه مارس سال 2013، شرکت نفت چین و شرکت پتروشیمی چین[3] موافقت کردند که مبلغ 5/1 میلیارد دلار آمریکا در دارایی های خارج از کشور گروه سینوپک سرمایه گذاری کنند.

در ماه آگوست سال 2013، شرکت سینوپک 33 درصد از سهام شرکت آپاچی[4] مصر را به قیمت 1/3 میلیارد دلار آمریکا خرید، این شرکت در صنعت نفت و گاز فعالیت می کرد.

در ماه دسامبر سال 2013، هلدینگ MCC هنگ کنگ و شرکت نفت و گاز MCC هنگ کنگ[5]، 18 درصد از سهام شرکت سینوپک در صنعت نفت و گاز را  به قیمت 3/9 میلیارد دلار آمریکا خریداری کردند.

آفریقا

شرکت سینوپک در سال 2004 یک قرارداد ارزیابی با گابن امضا کرد. رئیس جمهور وقت چین هو جینتوئه[6] یک سری از توافقات تجاری دوجانبه را با همتای گابنی خود، عمر بنگو[7]، امضا کردند که بر اساس آن یادداشت توافق هدفش نشان دادن تمایل احزاب به توسعه استخراج، اکتشاف، پالایش و صادرات محصولات نفتی بود.

قرار شد تا در مورد سه حوزه دریایی فعالیت های اکتشافی انجام شود.

در ماه نوامبر سال 2005 گروه سینوپک برنامه ای برای مشارکت با CNPC را اعلام کرد تا بر اساس آن حوزه نفتی در سودان را خریداری کرد و از آن پس همواره بر گسترش فعالیت خود در سودان تاکید کرده است.

در ماه آگوست سال 2005، شرکت پترودار[8] تولید نفت را در بلوک های 3 و 7 در جنوب شرقی سودان آغاز کرد. در دسامبر سال 2005، پترودار اعلام کرد که اولین محموله نفتی این شرکت از سودان در ماه ژانویه سال 2006 حمل خواهد شد. عملیات پترودار افزایش قابل توجهی در تولید نفت سودان به وجود آورد. سینوپک همچنین به دنبال خرید شرکت ERHC انرژی[9] است که چندین بلوک نفتی در منطقه مشترک توسعه[10] دارد.

در سال 2007، شورش یک گروه سومالیائی در صحرای اوگادن[11] در شرق و حمله آنها به سایت حفاری سینوپک منجر به کشته شدن 74 نفر از جمله 9 چینی شد و 7 نفر دیگر نیز در 24 آوریل سال 2007 ربوده شدند. شوزشیان، یعنی گروه پیشروان آزادی ملی اوگادن[12]، بعدا این 7 نفر گروگان خود را آزاد کردند و به شرکت های خارجی نسبت به فعالیت در منطقه هشدار دادند. با این وجود شرکت سینوپک اعلام کرد که با وجود حمله صورت گرفته هیچ برنامه ای برای خروج تاسیسات خود از این منطقه ندارد.

در ماه آگوست سال 2009، شرکت سینوپک اعلام کرد که پروژه 5/7 میلیارد دلاری نفت آداکس واقع در ژنو را به اتمام رسانده است.

برخی داده های شرکت سینوپک

کمپانی ساینوپک در سال ۲۰۱۱ در رتبه بندی فوربس، در فهرست فوربس سال 2000، در مکان پنجم قرار گرفت. در سال ۲۰۰۹ نیز در لیست فورچون جهانی 500، رتبه نهم از بزرگترین شرکت‌های جهان را به خود اختصاص داد. همچنین در لیست ۱۰ شرکت بزرگ چینی، به عنوان نخست دست یافت. درحالی‌که سال ۲۰۰۹ به عنوان هفتمین شرکت بزرگ جهان انتخاب شده بود. ساینوپک برای اولین بار، در سال ۲۰۰۷ در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر چین، رتبه اول را، از آن خود کرد.

سود شرکت سینوپک در سال 2018

شرکت سینوپک اعلام کرده است که در سال 2018 بیشترین میزان سود را در تاریخ شرکت خود ثبت کرده است و به همین دلیل میزان سود سهام توزیعی خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است. نمودار یک میزان سود سالانه شرکت سینوپک را از سال 2000 تا سال 2018 نشان می دهد.

نمودار 1- سود سالانه شرکت سینوپک

خصوصی

منبع: Company filings, Bloomberg data

بر اساس داده های منتشر شده توسط این شرکت یکی از مهم ترین دلایل افزایش سود این شرکت در سال 2018 توسعه ظرفیت تولید بخش پالایشگاهی این شرکت بوده است.

 

 

 

خصوصی

نمودار 2- بخش پالایشگاهی باعث افزایش سود شرکت سینوپک شده است

 

منبع: Company filings, Bloomberg data

 



[1] PetroChina

[2] Shengli Petroleum

[3] China Petroleum and Chemical Corp

[4] Apache Corporation

[5] MCC Holding Hong Kong Corp.Ltd. and MCC Oil &Gas Hong Kong Corp.Ltd.,

[6] Hu Jintoe

[7] Omar Bongo

[8] Petrodar

[9] ERHC Energy

[10] Joint Development Zone

[11] eastern Ethiopia’s Ogaden Desert

[12] Ogaden National Liberation Front

تعداد بازدید : ۳,۴۸۵