وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی:

بنزین مثل نان شب است؛ کشور 2 ساعت بی‌بنزینی را تحمل نمی‌کند

بنزین مثل نان شب است؛ کشور 2 ساعت بی‌بنزینی را تحمل نمی‌کند
(یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷) ۱۵:۲۶

وزیر نفت با تاکید بر اینکه تولید بنزین با زحمات زیاد در نیمه نخست امسال به تعادل رسیده است، گفت: بنزین در شرایط کنونی مثل نان شب است و کشور نمی‌تواند 2 ساعت نداشتن بنزین را تحمل کند.

به گزارش نیپنا به نقل از شانا، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، 30 دی‌ماه) برای پاسخ به پرسش‌های احمد سالک، نماینده اصفهان درباره «دلیل عمل خلاف قانون معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در عزل و نصب هیئت مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس» و رضا انصاری، نماینده داراب درباره «راهبرد، برنامه و اقدام‌های اجرایی وزارت نفت برای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه» به مجلس شورای اسلامی رفت.

وزیر نفت با اشاره به اینکه شرکت نفت ستاره‌ خلیج فارس مشمول قانون تجارت است و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های تجاری می‌تواند هم حقیقی و هم حقوقی باشند، یادآور شد: اعضای هیئت مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس دارای پنج عضو حقوقی است که دو عضو آن از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و دو عضو از سوی صندوق بازنشستگی نفت و یک عضو از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه هیچ تغییری در هیئت مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس رخ نداده است و اعضای حقوقی این شرکت همچنان پابرجا هستند، تصریح کرد: طبق قانون تجارت، هیئت مدیره می‌تواند مدیرعامل را نصب و عزل کند.

زنگنه با یادآوری اینکه هیئت مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس در نشستی که مهرماه 1396 برگزار شد با رأی سه عضو خود تصمیم به برکناری مدیرعامل می‌گیرد که صورت جلسه آن نیز موجود است، تصریح کرد: آقای سالک تاکید داشتند که مدیرعامل را باید مجمع عمومی عزل و نصب کند، در حالی که این گونه نیست و طبق قانون تجارت، هیئت مدیره می‌تواند مدیرعامل را عزل و نصب کند.

وی تاکید کرد: مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با تصویب هیئت مدیره تغییر کرده و تخلفی رخ نداده است.

با کسی عقد اخوت نبسته‌ام


وزیر نفت از افزایش تولید بنزین به عنوان مهم‌ترین هدف یاد کرد و افزود: زمانی که زمزمه تحریم آمریکا شنیده شد، تلاش کردیم از مسئله ناتوانایی در تولید بنزین استفاده نکنند و به کشور فشار نیاورند.

وی ادامه داد: من در کارم با هیچ‌ فردی عقد اخوت نبسته‌ام. ممکن است فردی را منصوب کنم و پس از دو ماه به دلیل اینکه در کارش اشکال دارد او را کنار بگذارم. برایم اهمیت ندارد که این فرد دوستم باشد و از این اقدام دلخور شود یا نشود. با کمال احترام فرد را کنار می‌گذارم و فردی را که بتواند قوی‌تر در آن جایگاه عمل کند، منصوب می‌کنم.

زنگنه به راه‌اندازی سریع و فنی فازهای ستاره خلیج فارس از اردیبهشت ۹۶ و آغاز تولید مستمر بنزین در این پالایشگاه اشاره و تصریح کرد: اما تولید بنزین از فاز نخست در آن مقطع به ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر در روز نرسید. مدیرعامل وقت زمانی که رفت، در نامه رسمی از خطر انفجار پالایشگاه گفته بود و خواستار دریافت پول کلان برای تعمیرات پالایشگاه بود.

وی به انتصاب آقای صادق‌آبادی به‌عنوان معاون خود در امور پالایش و پخش اشاره کرد و با استناد به حرف‌های آقای سالک که عنوان کرده بود آقای صادق‌آبادی شاگرد آقای زنگنه بوده است، افزود: مگر شاگرد من بودن جرم است؟!! بسیاری از مسئولان انقلاب ما شاگرد امام خمینی (ره) بودند، این جرم است؟ این جرم نیست، مزیت است.

زنگنه ادامه داد: بالاخره بهتر است من تکلیفم را بدانم؛ انتصاب مدیر جوان خوب است یا نیست؟ اینکه می‌گویند جوان باتجربه انتخاب کنید این امر شدنی نیست،‌ زیرا اگر جوان باشد که باتجربه نیست.

وزیر نفت با بیان اینکه معاونش در امور پالایش و پخش 12 سال سابقه فعالیت در این بخش دارد و در مقطع فوق لیسانس یک درس با او داشته است، افزود: من ریسک کردم و فرد 35 ساله‌ای را در سمت معاونت خود قرار دادم و در واقع نیروسازی برای انقلاب و کشور کردم. این جوان در یک سال اخیر واقعا موفق بوده است. می‌توانید از نمایندگان بندرعباس بپرسید.

وی ادامه داد: او (آقای صادق‌آبادی) در یک سال گذشته بیش از 40 بار به بندرعباس سفر کرده است.

انصاف نیست به جای تشویق مدیران جوان، انتقاد کنیم

زنگنه با اشاره به اینکه ردیف نخست و دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم اکنون به ظرفیت کامل رسیده است، تصریح کرد: ردیف سوم این پالایشگاه نیز در حال راه‌اندازی نهایی است و هم اکنون اگر به تولید 30 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه افتخار می‌کنیم و سرپا ایستاده‌ایم به دلیل خوب کار کردن ستاره خلیج فارس است. انصاف نیست به جای تشویق این نیروی جوان و پرانرژی، اینگونه پشت او صحبت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رفتار یک فرد 66 ساله با جوان 35 ساله یکسان نیست، اظهار کرد: ماهیت جوان، تحول، جسارت و نوآوری است، اما ما احتیاط می‌کنیم. باید آنها را زیر بال و پر بگیریم. نباید با آنها برخورد کنیم، یا آنها را جابه‌جا کنیم، حتی اگر یک اشتباه کرده باشند.

وزیر نفت با بیان اینکه مسئولیت راه‌اندازی فنی ردیف یک و دو ستاره خلیج فارس، خواسته من از مدیرعامل جدید (آقای صادق‌آبادی) پیش از انتصاب بود که او نیز قبول مسئولیت کرد و توانست این خواسته را عملیاتی کند، یادآور شد: او (آقای صادق‌آبادی) پس از پذیرفتن مسئولیت و پس از مدتی اعلام کرد که مدیرعامل پیشین پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس مناسب نیست.

وی با تاکید بر اینکه تعیین مدیرعامل از وظایف هیئت مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس است و اعضای هیئت مدیره این شرکت تغییری نکردند، توضیح داد: شستا دو عضو در هیئت مدیره ستاره خلیج فارس دارد. در آن مقطع آنها با روش تغییر مدیرعامل مخالف بودند و این مخالفت خود را به بنده نیز انعکاس دادند، اما هیچگاه تصمیم را زیر سوال نبردند، بلکه خواستار آن روش دیگری برای این تغییر بودند.

به گفته زنگنه، آنها (شستا) پس از نتایجی که از مدیرعامل جدید گرفتند از این تغییر اعلام رضایت کردند.

وزیر نفت به گزارش نظارتی سازمان بازرسی کل کشور که مورد استناد آقای سالک بود، اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید بگویم در گزارش سازمان بازرسی آمده است که بعد از تغییرات مدیریتی در نیمه دوم سال 96، ردیف نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با 12 میلیون لیتر بنزین با کیفیت به‌طور کامل راه‌اندازی شد و به تثبیت رسید که این کار قابل تقدیر است، بنابراین حتی سازمان نظارتی نیز از تغییر و نتیجه تقدیر کرده است.

افزایش چشمگیر تولید بنزین کشور

وزیر نفت با بیان اینکه در اجرای یک پروژه «نتیجه نهایی» مهم است، اظهار کرد: هدف‌مان این بود که در صورت بازگشت تحریم به دلیل کمبود و ناتوانایی در تولید این فرآورده با مشکل روبه‌رو نشویم. هم اکنون بنزین مثل نان شب است و کشور نمی تواند 2 ساعت نداشتن بنزین را تحمل کند. ما با زحمات زیاد توانستیم در 6 ماهه نخست امسال در زمینه تولید بنزین به تعادل برسیم.

وی با اشاره به این که در سال گذشته روزانه 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، اما امسال از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است، گفت: در واقع در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم و وضع ذخایرمان بهبود یافته است. در بودجه سال آینده هم برای واردات بنزین پیش‌بینی نداشته‌ایم.

زنگنه، تولید بنزین کشور را در سال 91، حدود 52 میلیون لیتر عنوان کرد و با بیان اینکه به این رقم 43 میلیون لیتر افزوده شده است، تصریح کرد: هم اکنون تولید روزانه بنزین کشور به 95 میلیون لیتر در روز رسیده است که نشان‌دهنده افزایش 83 درصدی است. افزایش این میزان بنزین در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

وی وضع تولید بنزین با کیفیت کشور در شرایط کنونی را مطلوب عنوان کرد و ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به‌عنوان پیمانکار این پروژه تصریح کرد: اجرای این پروژه البته طولانی شده است، اما وقت زیادی برای اجرای این پروژه گذاشتم. مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در یک سال زمان زیادی برای این پروژه صرف کرد.

وزیر نفت درباره بسته شدن دفتر تهران شرکت نفت ستاره خلیج فارس هم با بیان اینکه کار خوبی کردند که این دفتر را در تهران تعطیل کردند، افزود: دلیلی وجود نداشت که این دفتر با 150 کارمند در تهران فعالیت کند. باید تمام شرکت‌ها دفاتر خود را در استان‌های دیگر تعطیل کنند و همه تمرکزشان در استان خودشان باشد.

وی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس از آنها خواست اینگونه انتقادها را به دل نگیرند و با قدرت به کار خود ادامه دهند.

وزیر نفت در پایان با بیان اینکه اجرای ردیف چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تصویب رسیده است، افزود: زمان اجرایی این فاز با توجه به اینکه زیربناهای آن فراهم است، طولانی نخواهد بود.

تعداد بازدید : ۱,۰۷۳