مسئولیت اجتماعی مافوق اعمال خیریه در سطح اخلاق حرفه ای قرار دارد

مسئولیت اجتماعی مافوق اعمال خیریه در سطح اخلاق حرفه ای قرار دارد
(یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷) ۱۴:۵۰

کارگاه تخصصی آموزشی تدوین گزارش عملکرد پایدار (GRI) در حوزه مسئولیت اجتماعی سازمانها در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش نیپنا ، در این کارگاه تخصصی که امروز30 دی ماه به همت دبیرخانه مسئولیت اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با حضورجمعی از مشاوران و کارشناسان مسئولیت اجتماعی صنعت نفت برگزارشد، سخنرانان این حوزه نقش مهم مسئولیت اجتماعی سازمانها و چالش های موجود را تببین کردند و به صورت تخصصی آموزش شیوه صحیح تدوین گزارش عملکرد پایدار ارائه شد.

اهمیت ارائه گزارش پایداری شرکت ها

محمدکرمانی مشاور اجتماعی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در خصوص نقش مسئولیت اجتماعی سازمان ها گفت: مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی در سطوح مختلفی طبقه بندی می شود که در نگاه غیر تخصصی در سطح کارهای خیرخواهانه قرار می گیرد در حالیکه مسئولیت اجتماعی در سطوحی مافوق اعمال خیریه و موارد قانونی یعنی سطح اخلاق حرفه ای قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: ابعاد مسئولیت اجتماعی بر اساس نتایج صنعت پتروشیمی و مسئله صنعت نفت در سه مقوله دسته بندی می شود، بعد اول آن زیست محیطی و ارزیابی عملکرد بر اساس اثرات بر آب ، هوا و خاک است که باید شدت مصرف انرژی کاهش یابد. بعد دیگر جوامع محلی است که با احداث واحدهای هکتاری پتروشیمی و صنعتی تا شعاع چند ده کیلومتر زیست مردم بر عهده صاحبان صنایع است و در نهایت بعد کارکنان و تامین رضایت شغلی است که با خصوصی سازی این وظیفه بر عهده هلدینگ های پتروشیمی و بخش خصوصی قرار گرفته است.

مشاور اجتماعی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت :تلاش های روشمندی در صنعت پتروشیمی صورت گرفته که منجر به خلق ارزش مشترک بین سوددهی شرکت و ایجاد ارزش افزوده برای کارکنان شده است .

کرمانی افزود: در این کارگاه با استفاده از ابزارهای عملیاتی و کارهای میدانی در قالب گروههای 5 نفره شیوه صحیح تدوین گزارش عملکرد پایدار به مشاوران مسئولیت اجتماعی مدیران عامل صنعت پتروشیمی آموزش داده می شود. همچنین دبیرخانه مسئولیت اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشنهاد داده است که در گزارش مجامع صنعت پتروشیمی در تیرماه سال آینده شرکت ها بصورت داوطلبانه یک گزارش مسئولیت اجتماعی نیز ارائه کنندکه در صورت تایید این پیشنهاد به شرکتها ابلاغ خواهد شد.

تاکید بر رفع چالشهای موجود در مسیر اجرای مسئولیت اجتماعی

فضلی کارشناس دفتر مشاور اجتماعی وزیر نفت چالش های مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت ایران را عنوان کرد و گفت: برخی از چالشهای اساسی شامل انفعال در عمل به CSR ، توسعه ای ندیدن موضوعات CSR، گزارش نشدن اقدامات CSR، پراکنده بودن اقدامات، کمبود قوانین مرتبط و مقوله CSR است که به عنوان هزینه ای بر دوش شرکت یا سازمان است این در حالی است که که 74 درصد از 250 شرکت بزرگ دنیا در سال 2018 گزارش دهی پایدار را انجام می دهند.

مسئولیت اجتماعی موجب افزایش معنای زندگی

محمدعلی گودرزی عضو هیات مدیره سازمان مدیریت صنعتی و موسس CSR در شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز مسئولیت اجتماعی را موجب افزایش معنای زندگی دانست و گفت: ما می توانیم نگرش خود را تغییر دهیم و در مواجه با مشکلات بصورت شجاعانه طرز تلقی و برخورد خود با موقعیت را بر شرایط تحمیل کنیم زیرا فرصت ما برای فعالیت زیستی محدود است.

مسئولیت اجتماعی نشانه ای از تعهد شرکت نسبت به پایداری و توسعه جامعه

نسرین جزنی استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم مسئولیت اجتماعی را با عملکرد مالی شرکت مقایسه کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی شرکت نشانه ای از نگرانی و تعهد شرکت نسبت به پایداری و توسعه جامعه است و شرکتها باید ارزش آفرین باشند. اجزای تشکیل دهنده مسئولیت اجتماعی شرکت برای کسب و کار و جامعه شامل کمک به توسعه اقتصادی پایدار، ایجاد تغییرات اجتماعی مطلوب و بهبود محیط اجتماعی است.

وی در ادامه افزود: برای اندازه گیری مسئولیت های اجتماعی ابزار مالی مهمترین ابزار سنجش است که در این سنجش سه نتیجه حاصل می شود بدین معنا که اگر نتایج مثبت باشد یعنی نتایج مالی بیشتر از هزینه است، در صورت عدم وجود رابطه یعنی اجرا یا عدم اجرای CSR فشار مالی به سیستم وارد نمی شود و درمرحله منفی بودن رابطه یعنی هر گامی در این حوزه هزینه های غیر ضروری است.

مسئولیت اجتماعی در راستای خلق ارزش، کارایی ، وفاداری و مزیت رقابتی

آراسب احمدیان مدیر عامل موسسه خیریه محک و مدرس دانشگاه از دیگر سخنرانان، مسئولیت اجتماعی شرکت را با رویکرد توسعه سرمایه های انسانی و نگاه استراتژیک و خلق ارزش مورد بررسی قرار داد و گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی از منظر مشتری موجب خلق ارزش برای مشتری و تولید برندینگ درون سازمانی و افزایش وفاداری مشتری و در نهایت مزیت رقابتی می شود. مسئولیت پذیری از منظر کارکنان موجب تصویر ذهنی مثبت در کارکنان و افزایش ارزش برند و افزایش کارآیی و در نهایت مزیت رقابتی است.

گفتنی است :دبیرخانه مسئولیت اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز پیشنهاداتی جهت رفع چالش های بنیادی مسئولیت اجتماعی بنگاه در صنعت پتروشیمی را در سه حوزه رسالت جوامع محلی، شورای راهبردی و مدیران عامل صنعت پتروشیمی و صنعت نفت و پتروشیمی برای حاضران در کارگاه ارائه کرد.

همچنین در این کارگاه با استفاده از ابزارهای عملیاتی و کارهای میدانی در قالب گروه های مختلف ، آموزش  شیوه صحیح تدوین گزارش عملکرد پایدار به صورت تخصصی به مشاوران مسئولیت اجتماعی ارائه شد.

تعداد بازدید : ۱,۳۱۸