تاکید مدیران ادوار صنعت پتروشیمی:

توسعه صنایع پایین دستی،توسعه کاربردی پژوهش و نقش رگولاتوری NPC

توسعه صنایع پایین دستی،توسعه کاربردی پژوهش و نقش رگولاتوری NPC
(سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷) ۱۵:۱۵

صنعت پتروشیمی ایران با تکیه بر نیروهای متخصص و کارآمد به سوی بازگشت به دوران شکوه و اقتدار خود با شتاب حرکت می کند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، صنعت پتروشیمی ایران در چند سال گذشته با وجود تمام چالش های پیش رو توانست مسیر رشد و توسعه خود را با شتاب قابل قبولی طی کند، هرچند بروز برخی مشکلات داخلی وخارجی روند این صنعت ارزش آفرین را کمی کند کرد اما همگان اعتقاد دارند که سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی یک سرمایه گذاری مطمئن و سود آور خواهد است.
مدیران عامل شرکت های پتروشیمی همواره با چالش های مختلفی مانند کمبود سرمایه مواجه بودند و طرح های توسعه ای بسیاری در صنعت پتروشیمی با وجود همه تلاش های انجام شده نتوانسته از پیشرفت مناسبی برخوردار باشد و اکنون تکمیل طرح های نیمه تمام و متوقف شده صنعت پتروشیمی باید با رویکرد جدید دولت و با حمایت تمام متولیان امر از رکود خارج شده و این سرمایه های ملی هرچه زودتر به بهره برداری برسند.
امروز صنعت پتروشیمی ایران طیف گسترده ای از فعالیت ها را دربرمی گیرد و با سرمایه گذاری و توسعه طرح های پتروشیمی می توان به چشم انداز این صنعت دست یافت و برای رسیدن به این هدف یک برنامه ریزی جامع و کامل نیاز است و باید تمام چالش ها و موانع با تدبیر و دور اندیشی پیش بینی شود.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسمی به ابتکار بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی میزبان مدیران عامل پیشین این شرکت بود تا ضمن هم اندیشی، دیدگاه های پیشکسوتان صنعت را برای توسعه صنعت در دوران جدید بررسی کند.
طاهری نجف آبادی، حسینی، نعمت زاده، ابراهیمی اصل، نجابت، نژاد سلیم، بیات، شعری مقدم، نوروززاده و شاهدایی معاونین پیشین وزرای نفت در امور پتروشیمی از ابتدای انقلاب تاکنون بودند که در این دیدار دیدگاه ها و نظرهای خود را درباره روند فعالیت های جاری، و راه های توسعه صنعت پتروشیمی در نشستی دوستانه و محیطی صمیمی بیان کردند.
تاکید نعمت زاده بر گسترش دانش فنی
محمدرضا نعمت‌زاده در این نشست، برگزاری چنین جلساتی و استفاده از تجربه مدیران ادوار گذشته را بسیار برای سازمان‌ها مفید دانست و با اشاره به این‌که کشور ما منابع سرشاری از نفت و گاز را داراست، گفت: صنعت پتروشیمی در ایجاد ارزش افزوده، فناوری و تولید شغل، جایگاه بسیار ارزشمندی برای کشور دارد.
وی با اشاره به این‌که جایگاه صنعت پتروشیمی پتانسیل بالاتری را برای رشد و پیشرفت دارد، افزود: امروز باید پتروشیمی به سوی تدوین لیسانس و دانش فنی گام بردارد تا بتواند توسعه صنعت را رقم بزند.
معاون پیشین وزیر نفت تصریح کرد: دانش فنی برای اقتدار صنعت پتروشیمی ضرورت دارد و می تواند همگام با توسعه در بالا دست و پایین دست صنعت پتروشیمی منجر به توسعه صنایع میانی نیز شود.
نعمت زاده با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: این سازمان یک سازمان توسعه ای است و باید متولی امر توسعه صنعت پتروشیمی باشد و این سازمان باید مشوق برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد.
تاکید نوروز زاده بر حمایت از سازمان های توسعه ای
رضا نوروز زاده اظهارکرد: نگاه وزارتخانه ها به توسعه مشکل اصلی است و تا زمانی که شرکت های توسعه ای جایگاه واقعی خود را ازسوی دولت پیدا نکنند و تفویض اختیار نشود مشکلات رفع نخواهد شد .
وی تصریح کرد: سازمان های توسعه ای به آن معنا نیست که وظیفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ایدرو و ایمیدرو سرمایه گذاری است بلکه سازمان های توسعه ای می توانند با تضمین دولت سرمایه های خرد را جمع کرده و کارهای بزرگ انجام دهند.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود:سرمایه های 100 یا 200 میلیون دلاری باید تجمیع شده و با پذیره نویسی NPC و مدیریت دولت طرح هایی را که روی کاغذ مانده احیا شود.
لزوم همگرایی برا ی توسعه
مرضیه شاهدایی نیز با اشاره به دعوت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تجدید دیدار و هم اندیشی مدیران عامل پیشین اظهارکرد: زمانی NPC همه مالکیت تمامی شرکت های پتروشیمی را داشت و هم مسئول توسعه بود،اما اکنون با توجه به واگذاری های انجام شده و خصوصی سازی با چالش های مختلفی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: روابط شرکت های خصوصی و دولت با توجه به اساسنامه موجود که با توجه به کارهای پیشین تدوین شده بود با برخی چالش ها مواجه است و امید است که شاهد رفع برخی مشکلات موجود باشیم
فناوری های جدید نبض توسعه
عباس شعری‌مقدم در این نشست با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی تحول موثری را در زمان مدیریت محمدرضا نعمت‌زاده تجربه کرد ، گفت: درآن دوره ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی رشد چشمگیری را شاهد بوده است و باید از آن دوران به نیکی یاد کرد.
وی با اشاره به افزایش تعاملات بین المللی افزود: تولید فناوری‌های به‌روز و نیز گسترش همکاری با کشورهای صاحب فناوری می تواند مسیر توسعه را شتاب بخشد.‎
شعری‌مقدم به مقام نخست ایران در منابع هیدروکربوری اشاره و تصریح کرد: صنعت پتروشیمی آینده درخشانی دارد و با استفاده از تفکر جمعی و توانمندی نیروهای فعال و متخصص موجود در صنعت و همچنین استفاده از توانایی های موجود در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی می توان به هدف های پیش بینی شده دست یافت.
رگولاتوری نیاز صنعت پتروشیمی
عادل نژاد سلیم با تاکید بر لزوم ایجاد رگولاتوری درصنعت پتروشیمی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دلیل جایگاه ویژه خود می تواند روابط میان تمام ارکان صنعت را تحکیم بخشد و به عنوان رگولاتور و حاکمیت از شرکت های فعال در این صنعت حمایت کند.
وی ادامه داد: جایگاه حاکمیت و نقش NPCباید تعریف شود و با توجه به شرایط این صنعت تمام هلدینگ ها نیز آماده همکاری و تعامل با شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند.
پتروشیمی صنعتی پویا در توسعه ملی
عبدالحسین بیات نیز دراین نشست درباره تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی گفت: تحول ایجاد شده در سال‌های اخیر در این صنعت بسیار امیدوارکننده است به نحوی که جایگاه صنعت پتروشیمی کشور هم اکنون پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در تأمین رفاه، تولید ثروت، اشتغال و فناوری بسیار ارزشمند، نویدبخش و راضی‌کننده است.
بیات با اشاره به این ‌که در توسعه صنعت پتروشیمی باید به تکمیل زنجیره ارزش توجه ویژه شود، اظهار کرد: به نظر بنده به عنوان یک کارشناس، از سرچاه نفت، محور توسعه را باید در پتروشیمی دید و در این مسیر باید بر ایجاد پتروپالایشگاه‌ها نیز تأکید کرد و با تعامل هرچه بیشتر میان دولت و بخش‌های خصوصی می توان فضای کسب و کار توسعه‌گران بخش خصوصی را به صورت مناسب تری ایجاد کرد.
بیات همچنین بر تمرکز روی تولید فناوری‌ها اعم از فناوری کاتالیست‌ها و فناوری تولید محصولات پتروشیمی تأکید کرد.
خوراک فراوان مزیت صنعت پتروشیمی ایران
سید مهدی حسینی نیز در این نشست با اشاره به این که صنعت پتروشیمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت کم‌نظیری داشته است، گفت: درمیان تمام محصولات صادراتی کشور، صنعت پتروشیمی بالاترین میزان درآمدزایی را به خود اختصاص داده است.
حسینی افزود: همکاری سازمان‌یافته و علمی میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بخش خصوصی به تکمیل زنجیره ارزش کمک شایانی می‌کند و باید بر این نکته تاکید کرد که پتانسیل تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی وجود دارد و برای تحقق این جهش، باید نگاه عمیق تری به شتاب در ساخت طرح های توسعه ای و همچنین بازار محصولات پتروشیمی داشت.
ضرورت توسعه صنایع پایین دستی
اصغر ابراهیمی‌اصل در ادامه این نشست با اشاره به این‌که تلاش‌های بسیار خوبی درصنعت پتروشیمی به‌ویژه صنایع بالادستی انجام شده است، گفت: هم‌اکنون باید سرمایه‌گذاری بیشتری در صنایع پایین‌دستی صورت گیرد.
به گفته وی، در صنایع بالادستی به ازای هر 994 هزار دلار، در صنایع میان‌دستی به ازای هر 774 هزار دلار و در صنایع پایین دست به ازای هر 21هزار دلار یک شغل ایجاد می‌شود. بنابراین صنایع پایین‌دستی در مسیر توسعه زنجیره ارزش نقش بسزایی در تولید و اشتغال برای کشور دارد.
دورانی حساس برای صنعت پتروشیمی
طاهری نجف آبادی نیز با تاکید بر لزوم حمایت از صنعت پتروشیمی اظهارکرد:با توجه به وضعیت فعلی صنعت پتروشیمی که زمان حساسی است این صنعت باید وارد صنایع پایین دستی شود واز صادر کننده خام به صادر کننده محصولات نهایی تبدیل شویم.
طاهری افزود: امروز صنعت پتروشیمی رشد کرده اما نیازبه یک حالت هماهنگی دارد که بر این اساس باید وظایف جدیدی برای NPCتعریف شود که ستاد این شرکت بتواند، فکر وتلاش خود را صرف توسعه صنایع پتروشیمی نماید.
لزوم تبادل نظر برای رشد صنعت پتروشیمی
نجابت نیز در خصوص ارزیابی جلسه برگزار شده با حضور مدیران عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابتدای انقلاب تاکنون گفت:برگزاری این جلسه کار بسیار ارزشمند و خوبی بود ،تبادل نظر سازنده ای در باره مجموعه کارها شد و همچنین سوابق کارها مورد بازنگری قرار گرفت.
نجابت با بیان اینکه امیدوارم این جلسه ثمرات خوبی داشته باشد،افزود: باید تکلیف شرکت ملی صنایع پتروشیمی در صنعت مشخص شود تا کارآیی NPC حفظ شود و در حقیقت باید متولی رشد وتوسعه این صنعت وظیفه اش مشخص شود.
پتروشیمی اولویت نخست اقتصاد کشور است
بهزاد محمدی معاون وزیر نفت نیز با اشاره به اینکه قبل از واگذاری واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزون بر مالکیت و حاکمیت، خود متولی توسعه، اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت پتروشیمی بود، افزود: هم اکنون این شرکت در جایگاه حاکمیتی صنعت را به سمت توسعه کلان هدایت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه آنچه هم‌اکنون به ثمر رسیده، حاصل سال‌ها تلاش شما بزرگواران در صنعت پتروشیمی است، گفت: پتروشیمی اولویت نخست اقتصاد کشور است و نسبت به سایر صنایع، درآمدزایی بالایی برای کشور دارد.
محمدی با بیان اینکه پارسال ۵۳,۶ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده است، افزود: ارزش فروش محصولات پتروشیمی در بازار داخلی و خارجی در سال گذشته به ۱۷.۱ میلیارد دلار رسیده است که با تکمیل طرح‌هایی که هم‌اکنون در حال اجرا هستند این رقم افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ۱۰۵ موافقت اصولی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شده است، اظهار کرد: از این تعداد، ۶۴ طرح وارد حوزه مهندسی، اجرا و ساخت شده که شامل ۶ طرح تأمین خوراک، ۵ طرح در حوزه زیرساخت و بسترسازی در دو منطقه عسلویه و ماهشهر و ۵۳ طرح محصول نهایی است و سبب افزایش ظرفیت تولید می‌شوند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۳ طرح پتروشیمی با پیشرفتی بالای ۸۰ درصد، در سال‌های نزدیک به تولید خواهند رسید، تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰، تولید صنعت پتروشیمی کشور از ۵۳,۶ میلیون تن در سال ۹۶ به حدود ۸۰ میلیون تن و ظرفیت نصب شده ۶۳ میلیون تنی به ۹۵ میلیون تن خواهد رسید.
محمدی به جهش ۵۰ درصدی تولید صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: به همین نسبت محصول قابل فروش این صنعت نیز از ۳۰,۷ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: انشاءاله در حین انجام مأموریتم در این صنعت از دیدگاه‌های شما و نخبگان و پیشکسوتان برای تسریع هرچه بیشتر توسعه صنعت پتروشیمی استفاده خواهم نمود.





تعداد بازدید : ۳,۱۳۲