آرامش در معامله های بورس کالا

آرامش در معامله های بورس کالا
(شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷) ۱۰:۳۴

عرضه و تقاضای محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالا هفته گذشته رخداد قابل توجهی را رقم نزد و بازار شاهد معاملاتی متعادل بود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، افت تقاضا موجب شد تا حجم معاملات در بازار محصولات پتروشیمی بورس کالا کمی کاهش یابد. بازارهای جهانی نیز به تدریج به آرامی بازگشایی می شوند و این مطلب به معنی اعلام قیمت‌های پایه جدیدی است که داده‌های جهانی را بیش از قبل نشان خواهد داد. این وضعیت شاید محرک جدیدی برای حمایت از بازار داخلی باشد.

ضعف نسبی تقاضا دربازار محصولات پتروشیمیایی یعنی بازار پلیمرها و همچنین بازار ترکیبات شیمیایی بورس کالا سایه انداخته است و شاهد کاهش حجم معاملات در هر دو این بازارها در هفته گذشته بودیم. این نگرانی از وضعیت موجود وجود دارد اگرچه گذشت زمان خود به معنی بهبود اوضاع آن هم در شرایط دشوار فعلی تفسیر می شود و باید گفت که چشم انداز بازار مثبت است.

در هفته گذشته شاهد کاهش 1.8 درصدی حجم معامله پلیمرها و ثبت رقم 44 هزار و 269.4 تن در بورس کالا بودیم که البته رقم جذابی نیست. این افت داد و ستد پلیمرها در شرایطی رخ داد که حجم عرضه‌ها به نسبت هفته قبل از آن رشدی 4.7 درصدی داشت ولی تقاضا 3.5 درصد کاهش یافت.

این وضعیت چندین هفته است که در بورس کالا و بازار پلیمرها ایفای نقش می‌کند. این در حالی است که بازار آزاد با جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها روبه‌رو شده که نشان می‌دهد بازار اندکی به نسبت قبل به سمت بهبود حرکت کرده است اگرچه این سیگنال یعنی رشد قیمت‌ها اگر از مسیر رشد تقاضای واقعی ( مؤثر ) مورد حمایت قرار نگیرد نمی‌تواند به بهبود کلی ، عمیق و گسترده در بازار منجر شود.

بر پایه این گزارش ، در بازار محصولات شیمیایی هم شاهد کاهش حجم معاملات هستیم. در هفته گذشته حجم عرضه در این گروه کالایی با 9 درصد کاهش همراه شد ولی در برابر آن تقاضا 31.3 درصد افت کرد. در هفته گذشته شاهد بودیم حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا 26.5 درصد کاهش یافت و به 20 هزار و 700 تن رسید.

با توجه به تمامی این موارد باید منتظر اعلام قیمت‌های پایه در هفته جاری باشیم زیرا بازارهای جهانی بطور جدی در روزهای آتی آغاز به کار خواهند کرد و اگر نرخ‌های کشف شده مورد مخابره گسترده قرار بگیرد احتمالاً چهره جدیدی از بازارها را شاهد خواهیم بود که شاید از پتانسیل جذب حمایت خریداران برخوردار شود.

تعداد بازدید : ۱,۶۸۹