117

حمایت گمرک از روند تسهیل صادرات محصولات پتروشیمی

حمایت گمرک از روند تسهیل صادرات محصولات پتروشیمی
(شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی ، مسعود کرباسیان در زمانی که ریاست کل گمرک ایران را در اختیار داشت، موفق شد تا پس از هشت سال مصوبه ای برای تسهیل صادرات در کارنامه خود به‌جای بگذارد.

صادرات محصولات پتروشیمی با توجه به قوانین جدید و همکاری گمرک ایران در سال جاری روندی مطلوب را در مسیر حضور در بازارهای بین المللی تجربه می کند.

 به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی ، مسعود کرباسیان در زمانی که ریاست کل گمرک ایران را در اختیار داشت، موفق شد تا پس از هشت سال مصوبه ای برای تسهیل صادرات در کارنامه خود به‌جای بگذارد.

به عده برخی از کارشناسان و صاحب نظران این بخش نامه گام مهم و موثری پس از الکترونیکی شدن گمرک در حوزه صادرات و به وز مشخص صادرات غیر نفتی به شمار می‌رود.

البته در نحوه اجرای این مصوبه بحث ها و اختلاف نظر های بسیاری است اما در دید اجمالی با گذشت یک سال پس از ابلاغ اصلاحیه جدید، شاهد تفاوت و بهبود شرایط صادراتی در کشور هستیم و می‌توان تخمین زد که با گذشت زمان این موضوع وجه عمومی تر و دقیق تری پیدا می‌کند و پیامد آن در رون تسهیل د صادرات محصولات مختلف پتروشیمی در مرزهای کشور مشهود است.

علی اکبر شامانی مدیرکل صادرات گمرک ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار پیام پتروشیمی درمورد خدمات گمرک برای افزایش و تقویت صادرات محصولات پتروشیمی اظهار کرد: مراودات گمرکی در چند سال اخیر به طور کامل الکترونیکی انجام می‌شود که این امر کمک شایانی به تقویت صادرات به ویژه محصولات پتروشیمی به عنوان یکی از ستون ها ی صادرات غیر نفتی ایران کرده است.

مدیرکل صادرات گمرک ایران ادامه داد: اکنون همانند سال‌های گذشته نیاز به حضور و صرف زمان بسیار برای انجام امور مربوط به ارسال و یا دریافت کالا نیست و به بیان دیگر خوداظهاری از مسیر دور و در هر زمان از شبانه روز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بحث مدیریت ریسک هم در سامانه ها تعریف شده که بدین وسیله اظهارنامه ها در بخش ها و مسیر های مختلف قرار می‌گیرند و با توجه به نوع کالا صادراتی از تسهیلات بخصوصی برخوردار می‌شود.

بنا بر گفته این مقام مسئول در کنار خدمات گمرکی امکانات دیگری همچون ارزیابی محصول در محل برای  صادرکنندگان فراهم شده است. به عبارت دیگر امکانات مذکور موجب شده تا لزومی در حضور کالا برای فعالیت های پیش از صادرات همچون تشریفات و ارزیابی های گمرکی در محل واحد و مشخصی نباشد و با درخواست واحد تولیدی این عملیات در مکان مد نظر آنها اعمال شود.

مدیرکل صادرات گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال 96 با گذشت 8 سال دستورالعمل قطعی را در باب نحوه و شیوه ترانزیت و صادرات محصولات ابلاغ شد، بیان کرد: گمرک در تیر ماه سال گذشته اصلاحیه ای برای صادرات فرآورده های نفتی، محصولات پتروشیمی و سایر مشتقات آن دستورالعمل جدیدی را ابلاغ کرد که این اصلاحیه در راستای ماده 45 تصویب نامه هیئت وزیران بود.

شامانی اضافه کرد: با توجه به این مصوبه وزارت امور اقنتصادی و دارایی، وزارت نفت و گمرک موظف به بروز رسانی دستورالعمل صادرات و ترانزیت کالا شدند و در نهایت مرداد ماه سال گذشته ابلاغیه نهایی به تمام گمرکات صادر شد.

وی تصریح کرد: از جمله اقدام های مثبت و شاخص در این اصلاحیه حذف بحث "واحد های تولیدی خوش نام" بود و با این اقدام بخش قابل توجهی از واحد های پتروشیمی می توانند صادرات خود را به آسانی و با مزایای چشم گیر به انجام برسانند.

شامانی گفت: پیوستن به لیست "واحد های خوش نام" کار آسانی نبود و واحد هایی می توانستند به عضویت این لیست در بیایند که  شرایط ویژه‌ ای همچون فعالیت مستمر بیش از سه سال در حوزه صادرات محصول مشخصی، صادرات حجم قابل توجهی از محصول در سال و غیره را داشته باشند.

وی بیان کرد: پس از ابلاغ  دستور العمل مذکور بسیاری از واحد های تولیدی با تعهد مدیرعامل مجموعه تولیدی، صادرات خود را بدون در نظرگیری پیش لازمه ها و تشریفات بخصوصی به انجام می‌رسانند و در واقع واحد‌های صادرکننده تعلیقی در دریافت جواب کارگروه های گمرکی ندارند.

مدیرکل صادرات گمرک ایران مطرح کرد: در امور صادراتی با پدیده ای به نام خواب کالا مواجه نیستیم چراکه درصد بسیار بالایی از کالا ها پیش از صادرات در گمرک حضور ندارد و در واقع دسته معدودی از کالاهایی که نیاز به ارزیابی دارد، خود گمرک پیش گام شده و با مراجعه به واحد های تولیدی این امر را تسهیل و تسریع می‌کند.

شامانی تصریح کرد: در گذشته صادرکنندگانی که عضو لیست خوش نام نبودند با مشکلاتی نظیر ارائه ضمانت نامه ای با ارزش مادی چند برابر محصول صادراتی، خواب ماشین های ترانزیتی در گمرک تا حدود یک ماه، معطلی برای دریافت آزمایش های گمرکی و یا کارگروه مربوطه و غیره مواجه بودند که اکنون این موارد به کلی حل و رفع شده است و تمام واحد های صادرکننده می‌توانند به آسانی اقدام به صادرات کنند.

این مقام مسئول ابراز کرد: اکنون کالا‌های صادراتی در گمرک ماندگاری ندارد مگر اینکه در گذشته واحدی در استفاده از این تسهیلات تخلفی را مرتکب شده باشد، در این صورت واحد مذکور با محدودیت می‌تواند نسبت به صادرات اقلام خود اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه گمرک برنامه های دیگری برای افزایش تسهیلات در آینده در نظر گرفته است، افزود: تسهیلات با توجه به زمان و شرایط جهانی تغییر می کند، از‌این‌رو با توجه به بحث هایی که در مورد تحریم ها و غیره به وجود آمده است امید می‌رود تا در آینده خدمات و تسهیلات گمرکی افزایش پیدا کند.

شامانی گفت: البته مصوبه ابلاغی سال 96 گمرک هر 6 ماه یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد و در این بازبینی ها، موارد آن احصاء می‌شود.

مدیرکل صادرات گمرک ایران مطرح کرد: هدف از بازبینی یادشده بررسی مسائل و مشکلات بروز پیدا کرده است چراکه با این عمل یک به یک موارد مورد بررسی و در صورت لزوم دست خوش تغییراتی با توجه به آن برهه زمانی می‌شود.

وی تشریح کرد: در بررسی اصلاحیه جدید فاکتور های بسیاری در نظر گرفته می‌شود که در آخرین بازنگری این ابلاغیه فاکتور هایی از جمله میزان و شرایط صادرات شرکت هایی که در گذشته مرتکب تخلف شده اند، شرایط ارائه سپرده یا ضمانت نامه ها، شیوه بیان اعتراض های واحد های تولیدی و غیره اشاره کرد. با رفع و حل این ابهام ها صادرات بیش از پیش شفاف و آسان می‌شود.

غلامحسین آرام نماینده پیشین ایران در اجلاس های سازمان جهانی گمرک در گفتگویی در این باره اظهار کرد: با الکترونیکی شدن امور گمرکی، این نهاد موظف است تا مرام نامه و ضوایط استفاده از تسهیلات تدوینی را به طور جزئی و اختصاصی بیان کند. در چنین شرایطی می‌توان ادعایی برای تسهیل صادرات و تغییر سازوکار های دشوار گذشته داشت.

وی تصریح کرد: اینکه گمرک پیش از اجازه صدور محصولات از سوابق واحد تولیدی و کمی و کیفیت اجناس اطمینان حاصل کند، امری بدیهی و طبیعی است  اما هنوز راه حل مشخص و جایگزینی برای این موضوع یافت نشده است.

 

تعداد بازدید : ۱,۳۷۰