117

رابطه بلندمدت شرکت BASF با چین: آیا این شرکت آینده را پیش بینی کرده بود؟

رابطه بلندمدت شرکت BASF با چین: آیا این شرکت آینده را پیش بینی کرده بود؟
(شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

در سال 2018 شرکت BASF یکصد و پنجاه و سومین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت، زمانی که می توانست به 133 سال تجارت با چین نیز افتخار کند.

این شرکت در سال 2005 بزرگترین پروژه تاریخ خود را در چین افتتاح کرد: پروژه «سایت ورباند» در نانجینگ. این مقاله نگاهی خواهد کرد به نقش کلیدی چین در رسیدن شرکت BASF به اهداف استراتژیک خود در آسیا و برنامه این شرکت در کشور چین را مرور خواهد کرد.

چرا چین؟

بر هیچکس پوشیده نیست که چین با جمعیت حدود 5/1 میلیاردی خود بزرگترین جمعیت جهان را در خود جای داده است، جمعیتی که می تواند مصرف کننده بالقوه محصولات پتروشیمی باشد. تنها در فاصله 10 سال از سال 2005 تا سال 2015، جمعیت مصرف کنندگان تقریبا دو برابر خواهد شد و این امر دلیلی جز سرعت گرفتن رشد اقتصادی نداشته است. تقریبا نیمی از این جمعیت در آسیا زندگی می کنند و می توان از این ارقام حدس زد که سرمایه گذاری در چین تا چه حد می تواند موفقیت یک شرکت را تضمین کند.

همزمان با تغییرات جمعیتی، تمایل کشورها و شرکت های مختلف به تولید در کشورهایی با هزینه تولید پایین منجر به تغییر و تحولات شگرف در بازار جهانی صنعت پتروشیمی شده است به نحوی که حالا به جرات می توان گفت که آسیا بزرگترین بازار محصولات پتروشیمی در جهان است و به احتمال زیاد در آینده قابل پیش بینی این موقعیت را حفظ خواهد کرد.

شرکت BASF به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت پتروشیمی خیلی پیشتر، این ظرفیت بالقوه را در چین پیش بینی کرده بود و از سال 1996 استراتژی بلندمدت خود را بر مبنای حضور موفق در بازار آسیا قرار داده بود. این شرکت در اهداف بلندمدت خود آورده است که تا سال 2010  شرکت BASF در منطقه آسیا- اقیانوسیه اهداف زیر را دنبال خواهد کرد:

·         مشارکت در سهم 20 درصدی از فروش و درآمد گروه BASF در صنعت پتروشیمی

·         تقویت جایگاه خود به عنوان یکی از پنج عرضه کننده برتر در بازارهایی که به طور استراتژیک با صنعت پتروشیمی مرتبط هستند

·         تشکیل بهترین تیم در صنعت پتروشیمی

·         ساخت یک کارخانه تولید محلی به منظور تضمین فروش داخلی 70 درصدی

و چین به عنوان بزرگترین و پر سرعت ترین بازار پتروشیمی آسیایی در آینده، نقش کلیدی را در استراتژی ما خواهد داشت.

شرکت BASF به منظور دستیابی به این اهداف می تواند یک سنت بلندمدت و یک موقعیت عالی شروع را در آسیا، و به ویژه در چین، بنا نهد.

گامهای نخست شرکت BASF در چین

کسب و کار تولید رنگ مصنوعی نقطه آغاز داستان موفقیت شرکت BASF در چین بوده است. توسعه سازمان فروش شرکت باعث بهبود فعالیت های اولیه این شرکت در چین در اواسط دهه 1880 میلادی شد، زمانی که BASF توانست رنگ مصنوعی قرمز را برای رنگرزی پارچه های ابریشم و کتان بازاریابی و به فروش رساند.

بین سال های 1890 تا 1904 میلادی فروش شرکت BASF در کشورهای آسیایی بهبود قابل توجهی پیدا کرد که در آن زمان فقط 4 درصد از گردش مالی این شرکت را تشکیل می داد. این جهش به این دلیل بود که مقادیر بسیار زیادی از رنگ مصنوعی به عنوان جانشینی برای محصولات طبیعی خریداری شد. عملکرد این شرکت در چین، در ژاپن هم تکرار شد و میزان تجارت شرکت BASF با هر یک از این شرکت ها به حدود 7 درصد از کل گردش مالی این شرکت رسید.

دوره پس از جنگ دوم جهانی

پس از جنگ دوم جهانی، سال های سخت اوایل دهه 1950 نتوانست باعث جدایی شرکت BASF از چین شود، بلکه باعث شد که این شرکت زمان بیشتری برای بینش پیدا کردن به بازار و تسلط بر روندهای بازار و ترجیحات مصرف کنندگان پیدا کند.

در حالیکه این شرکت هنوز در حال جمع آوری اطلاعات محلی بود، شرکت BASF شرکت هنگ کنگی جبسن و شرکا را به عنوان تنها عامل تجارت در چین انتخاب کرد. جبسن توانست در سال های اول تشکیل جمهوری خلق چین دفاتر خود را در شانگهای و تیاجین باز نگه دارد و این شرکت به این نحوه فعالیت ادامه داد تا اینکه در سال 1982 شرکت BASF به طور مستقیم دفاتر خود را در چین مدیریت کرد.

در اوایل دهه 1980، چین به لطف برنامه اصلاحات اقتصادی که توسط دن شیائوپنگ اجرا شد، به لحاظ تجاری بازتر شد. دروازه سرمایه گذاری مجددا بازگشایی شد و BASF خیلی سریع از این فرصت استفاده کرد.

شرکت BASF با علم به اینکه برای ورود به هر بازاری باید به صورت محلی در آن حضور داشته باشی، گامهای نخست خود را برای تقویت حضورش در چین با تاسیس دفتری در هنگ کنگ آغاز کرد. این شرکت که BASF چین نام داشت مسوول فروش، بازارایابی، و توزیع محصولات BASF در هنگ کنگ و در چین بود.

در سال 1994 چین قوانین کنترلی سخت خود را در مورد مشارکت خارجی ها در صنایع مختلف تعدیل کرد که صنعت پتروشیمی نیز جز این صنایع بود، و هدف آن این بود که تا پایان دهه 1990 حدود 10 میلیارد دلار آمریکا سرمایه جذب کند و راه را برای ورود فناوری های جدید هموار کند.

در اواسط دهه 1990 در حدود 700 کارمند در شرکت BASF چین استخدام شدند، و این شرکت محصولاتی به ارزش 460 میلیون دلار آمریکا در چین فروخت، که از این میزان در حدود 10 درصد در داخل چین تولید شده بود.

از دهه 1980 تاکنون میزان مصرف محصولات پتروشیمی در چین به طور متوسط سالانه 8 درصد رشد کرده است و ارزش این بازار در سال 2010 در حدود 48 میلیارد دلار آمریکا شده بود.

در «چشم انداز 2010» شرکت BASF سه کلمه کلیدی وجود دارد: تغییر، تمرکز و سرعت، که همین سه کلمه رمز موفقیت این کشور در چین بوده است. سرمایه گذاری در شرق آسیا و به خصوص چین، نیاز به درجه بالایی از انعطاف پذیری دارد تا بتوان با چالش های برخواسته از تفاوت های فرهنگی مقابله کرد و آنها را تبدیل به فرصت کرد. بسیار مهم است که سیستم فکری خود را از سیستم خوش بینانه به سیستم نظام مند تبدیل کنیم که بر اساسا نفوذ پایدار در بازار هدف شکل می گیرد.

تعداد بازدید : ۱,۳۴۳