گام بلند شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تولید کاتالیست های رقابت پذیر

گام بلند شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تولید کاتالیست های رقابت پذیر
(یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷) ۰۹:۵۶

برگزیده پژوهشگران دستگاه های اجرایی گفت :شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی فارغ از تحریم ها به دنبال تولید و معرفی محصولی رقابت پذیر در بازار است.

سعید صاحبدل فر رییس گروه پژوهش های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی که چندی پیش به عنوان پژوهشگر برگزیده درنوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده انتخاب شد در گفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد این جشنواره اظهارکرد: در مجموع 168 نفردر بخش پژوهشگر برتر شرکت کرده بودندکه 18 نفر به عنوان پژوهشگر برگزیده انتخاب شدند و من به عنوان برگزیده از بین پژوهشگران دستگاه های اجرایی کشور انتخاب شدم. همچنین از 6 فناور برگزیده نیز تجلیل شد.
وی با بیان این که ملاک های انتخاب در این جشنواره نقش آفرینی موثر در تولید علم ( مقالات کلیدی در مجلات علمی و سمینارها)، ارتباط با صنعت و پژوهش تقاضا محور، نقش داشتن در رفع مشکلات کشور، فعال بودن در مجامع علمی (داوری کتاب و مقاله و جوایز علمی)، آثار ارزشمند علمی (مانند کتاب) و ثبت اختراع در پنج سال اخیر بودگفت: در این مدت 31 مقاله ISI، 20 مقاله کنفرانس و سه مورد پتنت داخلی با عنوانهای اکسی کلریناسیون اتیلن با استفاده از کاتالیست‌های مس، فرآیند تولید پایه کاتالیستی آلومینات فلزات قلیایی و قلیایی خاکی، کاتالیست Cu/Zn/Al برای سنتز متانول با استفاده از محلول اولیه دوگانه فلز- آلومینیوم را ثبت کرده و همچنین پتنت بین المللی کاتالیست Cu/Zn/Al برای سنتز متانول با استفاده از محلول پیش‌ماده دوگانه روی-آلومینیوم را نیز دارم که در حال طی کردن مراحل نهایی ثبت بین المللی است.
صاحبدل فر درمورد جوایز کسب کرده خود در طی این مدت گفت: کتاب شیمی C1 و تبدیلهای گازطبیعی در اولین جشنواره کتاب صنعت نفت در سال 93 به عنوان کتاب برتر پتروشیمی انتخاب شد. همچنین در پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت در سال 93 به عنوان پژوهشگر برتر صنعت نفت انتخاب شدم.
رییس گروه پژوهش های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری در مورد فعالیت های این گروه گفت: بیشتر تحقیقات صورت گرفته در این مرکز به تولید محصولات مورد نیاز صنعت منجر شده‌اند که در کنار ارزش علمی، به نوعی تحقیقات کاربردی بوده‌اند. به عنوان مثال پتنت بین المللی که در مراحل پایانی ثبت است مرتبط با قرارداد واگذاری لیسانس تولید کاتالیست متانول به یک تولید کننده داخلی است، یا قرارداد واگذاری لیسانس کاتالیست هیدروژناسیون انتخابی استیلن که با انتشارات علمی مربوط حمایت می‌شود. کاتالیست ریفورمینگ خشک و کاتالیست اکسی کلریناسیون اتیلن که در مقیاس مورد نیاز صنعت تولید شدند و توانستند در زمان تحریم های از توقف تولید واحدهای پتروشیمی مربوط جلوگیری کنند نتیجه چنین پژوهش هایی هستند.
صاحبدل فر که نماینده شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و مسئول تهیه و به روزرسانی سند کاتالیستی وزارت نفت نیز است در مورد اولویت های گروه پژوهش های کاتالیستی گفت: از یک طرف شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان کارفرما اولویت های کاری را برای ما مشخص کرده تا تحقیقات خود را در این محدوده انجام دهیم، که شامل کاتالیست ها و فرایندهای سنتز آمونیاک، متانول، الفین ها و پلی‌الفین هاست. هر یک از فرآیندهای فوق نیازمند چندین کاتالیست هستند که بر اساس سند کاتالیست وزارت نفت در اولویت پژوهش قرار می گیرند.
وی ادامه داد: بخش دیگر پروژه‌های پژوهشی حسب درخواست و نیاز مجتمع ها یا تولید کنندگان کاتالیست است که با سرمایه گذاری آنها پروژه پژوهشی مربوط آغاز خواهد شد.
صاحبدل فر در مورد ارتباط این مرکز با صنعت پتروشیمی گفت: پیش از اجرای خصوصی سازی در پتروشیمی، در هر مجتمع واحد پژوهش و فناوری داشتیم که همه با پژوهش و فناوری پتروشیمی در ارتباط بودند. پس از خصوصی سازی این ارتباط کمابیش حفظ شده و ما به عنوان یک رابط پژوهشی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مجتمع ها و تولید کنندگان کاتالیست قرار گرفتیم.
رییس گروه پژوهش های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مورد ارتباط با دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت گفت: علاوه بر حمایت از پایان نامه‌های دانشگاهی مرتبط، کارآموزانی در مراکز خود داریم. همچنین پروژه‌هایی را برای همکاری با دانشگاه تعریف می کنیم و از اساتید به عنوان مشاور در پروژه استفاده می کنیم. با پژوهشگاه صنعت نفت نیز ارتباط خوبی داریم و تلاش می‌کنیم از موازی کاری پرهیز شود. در مورد ارتباط و استفاده از توانایی‌های هر مجموعه در مجموعه دیگر نیز هماهنگی خوبی وجود دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد : تمام دستاوردهایی که در بالا ذکر کردم حاصل تلاش گروهی و تیمی در تیم‌های پژوهشی بوده و من به عنوان نماینده شرکت پژوهش و فناوری در اینجا حضور دارم، زیرا پژوهش صنعتی توسط یک فرد قابل انجام نیست و نیازمند همکاری و تلاش گروهی است. از اینکه پژوهشهای ما به تولید محصول مورد نیاز کشور رسیده اند بسیار خوشحال هستم. امیدوارم از دستاوردهای پژوهشی و فناورانه بدست آمده بیشتر در صنعت استفاده شود.
صاحبدل فر حمایت وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تحقیقات صنعتی را یک نیاز برای آینده صنعت نفت دانست و گفت: استراتژی ما این است که در بتوانیم فارغ از موضوع تحریمها ، محصولی رقابت پذیر به بازار معرفی کنیم. تغییر رویکرد به استفاده از دانش داخلی به دلیل تحریم‌ها نمی تواند به تنهایی و در دراز مدت کارساز باشد، بلکه باید بکوشیم در رقابتی آزاد گزینه اول مصرف کنندگان دانش فنی و محصولات دانشی باشیم.
صاحبدل فر در مورد رقابت پذیری کاتالیستهای تولید شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: برای ایجاد مزیت رقابتی، استفاده از مواد اولیه داخلی با گرید صنعتی و مواد بازیافتی از کاتالیستهای مستعمل مورد توجه است که علاوه به صرفه اقتصادی، به لحاظ زیست محیطی و عدم دفع فلزات سنگین نیز مفید است.
وی ادامه داد: بهره مندی از نیروی انسانی ارزان‌ در مقایسه با رقیبان خارجی مزیت دیگری است. در کنار اینها، تلاش برای رسیدن به عملکرد بهتر از نمونه های موجود در بازار داخل و گاهی بهتر از نمونه های خارجی، باعث بهبود توجیه فنی-اقتصادی محصول می‌شود. کمترین تاثیر این تلاش ها دامپینگ توسط رقبای خارجی است، یعنی این که تولید کنندگان کاتالیست خارجی برای خارج کردن رقیب ایرانی خود، قیمت محصولات را کاهش می دهند که این نیز به نفع مصرف کنندگان داخلی است و فشار برای بهبود کیفی محصول داخلی را افزایش می دهد.


تعداد بازدید : ۲,۹۵۸