بهبود حجم معاملات پلیمرها ومحصولات شیمیایی در بورس کالا

بهبود حجم معاملات پلیمرها ومحصولات شیمیایی در بورس کالا
(شنبه ۸ دی ۱۳۹۷) ۱۱:۰۰

رشد حجم معاملات پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته موجب شد تا امیدواری‌ها باز هم به صورت نسبی به بازار بازگردد.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، درجریان معامله های هفته گذشته شاهد بویدم که قیمت‌های پایه در بورس کالا کاهش یافت و متعاقب آن حجم عرضه پلیمرها نیز نزولی شد. این سیگنال در نهایت به رشد تقاضا در بورس کالا انجامید و تقاضای پلیمرها به نسبت هفته قبل 20 درصد رشد کرد. این وضعیت در نهایت موجب شد تا حجم معاملات پلیمرها نیز با 11.6درصد رشد به بیش از 45 هزار تن برسد. تجمیع موارد فوق به این معنی است که بازار در هفته گذشته با محرک‌های جدیدی روبه‌رو شده و داده‌های از بهبود را نشان می‌دهد.

البته کاهش نرخ در بورس کالا در کنار افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی خود محرک مهمی برای رشد حجم معاملات به شمار می‌رود ولی در کل جرقه‌های رشد قیمت ارز در اواسط هفته گذشته و حتی نظارتی شدن بازارها نیز در کل به معنی تغییراتی جدید در این بازارها تلقی می‌شود.

نظارتی شدن بازارها با هدف تحقق معاملاتی شفاف و دقیق و حذف واسطه ها یکی از کلید واژه‌های مهم در روزهای اخیر است که مدتی پیش آغاز شده هنوز هم تداوم دارد.

در بازار محصولات شیمیایی نیز شاهد رشد حجم معاملات هستیم که در کنار رشد حجم داد و ستد پلیمرها می‌تواند یک سیگنال مثبت مهم تلقی شود. حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در هفته قبل به نسبت هفته پیش از آن بیش از 24 درصد رشد کرده و همچنین حجم تقاضای این گروه کالایی نیز نزدیک به 80 درصد افزایش داشته است. تجمیع این موارد در نهایت موجب شد تا حجم داد و ستد ترکیبات شیمیایی در هفته قبل رشدی 65 درصدی داشته باشد و بزرگ‌ترین افزایش هفتگی در چندین و چند ماه اخیر بوده است. این موارد در نهایت امیدواری به بازار محصولات پتروشیمیایی را تقویت خواهد کرد.

در بازار آزاد اما در هفته گذشته جریان عمومی قیمت‌ها افزایشی بود اگرچه اوج رشد نرخ را می‌توان به اواخر هفته گذشته مربوط دانست. این سیگنال هم می‌تواند نشانه‌ای از برتری تقاضا بر عرضه‌ها باشد اگرچه به معنی بهبود عمیق در بازارها نیست. شاید مهمترین رخداد در بازار محصولات پتروشیمی در هفته جاری شرایط اعلام نرخ‌های پایه در بورس کالا باشد که می‌تواند جریان عمومی بازار را شفاف‌تر از وضعیت فعلی ترسیم کند.

تعداد بازدید : ۱,۰۹۵