شماره 25

ترفند‌های خانه‌داری؛ آسان و کاربردی

ترفند‌های خانه‌داری؛ آسان و کاربردی
(شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷) ۱۱:۰۰

برای سلامت و پاکیزه نگاه داشتن خانه، اصولی وجود دارد، اما این شیوه‌ها و ترفند‌ها هستند که با کمی آگاهی و زیرکی می‌توان از آنها برای ساده ‌تر کردن کارهای خانه و البته به نحو احسن انجام دادن امور، استفاده کرد. در این مطلب، نکاتی را برای خانه ‌داری آسان و بی‌نقص با هم مرور می‌کنیم.

چگونه از شر رسوبات کتری خلاص شویم؟
برای از بین بردن رسوبات کتری کافی است؛ کتری را بدون آب، داغ کرده و ناگهان مقداری آب یخ درون آن بریزید. خواهید دید که رسوبات به آرامی کنده می شوند. همچنین می توانید ترکیب مقداری مساوی از آب و سرکه را در کتری بجوشانید.
پرده‌های صاف، بدون نیاز به اتو
پرده ها را پس از شستشو به صورت نمدار آویزان کنید. به این صورت، چروک های موجود در پارچه، همزمان با خشک شدن آن، صاف می شود و دیگر نیازی به اتوکشی به مدت طولانی نخواهد بود.
سیب‌زمینی‌‌های بدون جوانه!
برای این که سیب زمینی ها جوانه نزند؛ کافی است یک سیب درختی در کنار آنها قرار دهید. سیب، گاز اتیلن تولید می کند که می تواند سیب زمینی را برای بیش از 8 هفته تازه نگه دارد.
سرویس بهداشتی خوشبو
برای خوشبو شدن سرویس بهداشتی، کمی عطر یا روغن معطر روی حباب روشنایی آنجا بمالید. زمانی که چراغ را روشن می¬کنید؛ گرمای ناشی از لامپ، عطر را در هوا پراکنده می کند.
پاک کردن جای خودکار
برای پاک کردن جای خودکار از روی کاغذ دیواری، از پد لاک پاک کن استفاده کنید. جای خودکار روی مبل را هم با خمیر دندان و جوش شیرین از بین ببرید.
یک شوینده‌ی خانگی درست کنید
شوینده‌ها مملو از مواد شیمیایی و خطرناک هستند و استفاده از آنها مضر است. به جای این مواد از مخلوط آب جوش، سرکه و مایع ظرفشویی برای شستشوی داخل ماشین ظرفشویی و لباسشویی استفاده کنید.
آب ریختن در مایع دستشویی ممنوع!
هیچگاه در مایع دستشویی، آب نریزید و آن را رقیق نکنید؛ این کار باعث می شود مایع، خاصیت تمیزکنندگی و میکروب کشی خود ر ا ازدست بدهد.
لباس‌های بی‌استفاده را اهدا کنید
اگر از آخرین باری که لباسی را پوشیده‌اید؛ بیشتر از یک سال می‌گذرد بهتر است آن را اهدا و یا حذف کنید. انباشته شدن لباس های بی استفاده به مرور زمان با ایجاد اصطکاک روانی، موجب افسردگی می‌شود!
آبلیمو را درظرف پلاستیکی نگهداری نکنید
با توجه به اسیدی بودن آبلیمو، اسید آن می‌تواند مواد پلاستیکی را تجزیه کند. این مواد، پس از تجزیه وارد آبلیمو شده و موجب فساد آن می شود. مصرف ترکیب جدید، خطرناک است.
با این ترفند، مانع از پاشیده شدن روغن شوید
برای این که جلوی پاشیده شدن روغن از داخل ماهیتابه را بگیرید؛ کافی است مقدار کمی نمک در ماهیتابه ای که در آن روغن، درحال سرخ شدن است، بپاشید.
میوه های تابستانی را در کیسه پلاستیکی نگه داری نکنید
حبس رطوبت میوه ها در کیسه های پلاستیکی، باعث گندیدگی، کاهش خاصیت و سمی شدن آنها می شود. سبزی و میوه را نباید با نایلون در داخل یخچال قرار داد، زیرا تعریق، امکان فساد را بیشتر می‌کند.
نگهداری از میوه و سبزیجات در فریزر
برخی از میوه ها تا یک سال و سبزیجات تا 18 ماه در فریزر می مانند. میوه ها زمانی که یخشان هنوز کاملاً باز نشده، مزه بهتری دارند؛ زیرا له نشده‌اند. می‌توانید آنها را بپزید و سس درست کنید یا به اسموتی بیفزایید. سبزیجات را بهتر است درست بعد از درآوردن از فریزر بپزید و منتظر باز شدن یخ آنها نمانید. بعضی از سبزیجات بعد از فریز کردن، اصلاً خراب نمی‌شوند مانند ذرت و نخود .این سبزیجات را بهتر است بگذارید باز شوند و در سس، خورش، سوپ و... بریزید.
بعضی از سبزی‌ها همیشه نیستند؛ مثل ترخون و مرزه، بعضی را هم گاهی برای استفاده و به مقدار کمی لازم داریم؛ مثل جعفری یا گشنیز برای داخل سوپ، پس با این روش می‌توانید آنها را فریز کنید و هروقت لازم دارید، مقداری از آن را استفاده کنید.
روش فریز کردن سبزی در اندازه های کوچک
اول سبزی مورد نظر را خریده، پاک کرده و می‌شوییم و خرد می‌کنیم. بعد در قالب های کوچک مانند قالب یخ می‌ریزیم و به‌خوبی فشرده می‌کنیم. سپس می‌گذاریم داخل فریزر تا یخ بزند. بعد از قالب در می‌آوریم و داخل کیسه فریزر می‌ریزیم و داخل فریزر قرار می‌دهیم. به هنگام نیاز، هرچند قالب که احتیاج داشتیم از آن بر می‌داریم.
توجه: سبزی‌تان حتماً باید کمی آبدار باشد.
گرد آورنده:منیژه بیرانوند

تعداد بازدید : ۲,۷۸۸