اجرای پروژه بهبود فرآیند مدیریت پساب در پتروشیمی تبریز

اجرای پروژه بهبود فرآیند مدیریت پساب در پتروشیمی تبریز
(یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷) ۱۴:۵۴

پروژه بهبود فرآیند مدیریت پساب در راستای صیانت از محیط زیست و کاهش مصرف حامل های انرژی در پتروشیمی تبریز با موفقیت اجرا شد.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی تبریز این پروژه در راستای صیانت از محیط زیست و کاهش مصرف حامل های انرژی در پژوهش و فناوری تعریف گردید و پس از طی مراحل آزمایشگاهی، فاز پایلوت پروژه در واحد ABS مورد تست میدانی قرار گرفت که باعث بهبود کیفیت پارامترهای خروجی پساب و کاهش 70درصدی لجن مازاد بیولوژیکی شد.

براین اساس پس از مثبت ارزیابی شدن نتایج پروژه اقدام به تعریف پروژه شماره0871739614در واحد بازیافت گردید.

دراین پروژه از میکروارگانیسم های سازگار با نوع فاضلاب با نام تجاری بیوویتا استفاده شد. این میکروارگانیسم ها با فعال کردن هر سه چرخه کربن، نیتروژن و فسفر باعث کاهشCOD, BOD,N,P و روغن می شوند و در شرایط شوک وارد مرحله هاگ شده و دوباره در شرایط مساعد شروع به رشد و فعالیت می کنند.

با توجه به خصوصیات فاضلاب پتروشیمی تبریز تزریق بیویتا با یک برنامه خاص و با زمانبندی 120 روزه و بصورت تدریجی از مورخ 97/6/3 با همکاری گروه های مربوطه انجام و پایش های لازم طبق برنامه بعمل آمده است.

بمنظور کنترل شرایط و ارزیابی نتایج، پایلوت حوضچه بیولوژیکی در آزمایشگاه تجهیز و راه اندازی گردید. مقایسه نتایج حاصل از نمونه گیری های انجام شده از واحد بازیافت و تطبیق آن با پایلوت نشان داد که کیفیت پساب خروجی در مدت اجرای پروژه بهبود یافته، سازگاری و بارگیری میکرو ارگانیسم های جدید در مدت 115روز بخوبی صورت گرفته است بطوری که میزان زیست توده(MLSS)از حدود ppm 1000 به بیش از ppm 3500 افزایش یافته است که دلیل بر افزایش بیو مس و سازگاری میکرو ارگانیسم ها می باشد. بررسی میکروسکوپی لجن بیو لوژیکی تنوع بسیار خوب میکرو ارگانیسم ها را تایید کرد.
از آنجاییکه حدود 50درصد هزینه های تصفیه خانه ها مربوط به جمع­ آوری و حذف لجن می باشد، لذا این پارامتر بعنوان مهمترین دستاورد پروژه مورد بررسی قرار گرفت.
میزان لجن مازاد تخلیه شده از کلاریفایر بیولوژیکی درمدت115روز فقط 140مترمکعب بودکه نشان از کاهش حدود90 درصدی لجن مازاد بیولوژیکی می باشد.

اجرای پروژه باعث کم شدن گاز مصرفی زباله سوز به علت کاهش چشمگیر لجن تولیدی، بهبود پارامتر های پساب خروجی، کاهش هزینه های سوزاندن زباله و کاهش آلودگی های زیست محیطی شده است.

لازم به توضیح است که برای سوزاندن لجن بیولوژیکی در هر ساعت مقدار 120 نرمال متر مکعب گاز مصرف می شود.

تعداد بازدید : ۱,۵۷۲