بی پی و سوکار به دنبال یک طرح مشترک پتروشیمی در ترکیه

بی پی و سوکار به دنبال یک طرح مشترک پتروشیمی در ترکیه
(شنبه ۱ دی ۱۳۹۷) ۱۱:۲۴

شرکت بی پی و زیرمجموعه ترکیه ای غول نفتی جمهوری آذربایجان، سوکار ، در حال بررسی ایجاد یک طرح مشترک تولید ترفتالیک اسید خالص در ترکیه هستند.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی آی سی آی اس (ICIS)، شرکت بی پی (BP) و زیرمجموعه ترکیه ای غول نفتی جمهوری آذربایجان، سوکار (SOCAR)، در حال بررسی ایجاد یک طرح مشترک تولید ترفتالیک اسید خالص (PTA) در ترکیه هستند. مجموعه یادشده ظرفیت تولیدی معادل یک میلیون و 250 هزار تن در سال خواهد داشت.

تاسیسات پیشنهادی قرار است در شهر منطقه علیاگا واقع در استان ازمیر، در غرب ترکیه، به بهره برداری برسد. سایت در نظر گرفته شده در نزدیکی پالایشگاه استار شرکت سوکار (STAR refinery) واقع شده است و انتظار می روذ تا سال 2023 میلادی در مدار تولید قرار گیرد.

پیش بینی می شود تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری (FID) در این طرح در سال 2019 میلادی گرفته شود.

بنا بر اعلام شرکت بی پی، تاسیسات یادشده علاوه بر یک میلیون و 250 هزار تن ترفتالیک اسید خالص، سالانه 840 هزار تن پارارکسیلن (PX) و 340 هزار بنزن نیز تولید می کند.

شرکت پتروشیمی پتکیم ترکیه نیز که سوکار ترکیه (SOCAR Turkey) با 51 درصد مهمترین سهامدار آن به شمار می رود؛ در حال حاضر یک مجموعه را در این منطقه اداره می کند.

شرکت بی پی می گوید: انتظار داریم ادغام و یکپارچه سازی مجتمع جدید با تاسیسات و زیرساخت های موجود شرکت سوکار، هزینه های این پروژه را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

تعداد بازدید : ۲,۲۲۵