شماره 25

کویر مصر؛ دریای شن

کویر مصر؛ دریای شن
(شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷) ۱۱:۰۰

سفر در هر فصلی نشاط آور و انرژی بخش است. اگرچه ما ایرانی ها بیشتر فصل تابستان را برای سفر اختصاص می دهیم، اما مناطقی هستند که دیدار از آنها در پاییز و زمستان امکان پذیر است. ازجمله کویر...

کویر، این زیبای متواضع سراسر راز؛ پهنه ای وسیع از سکوت و آرامش که روزهایش با آفتاب سوزان تعریف می شود و شب های سردش با آسمان نیلگون و پرستاره...
ایران زیبای ما، سرزمین کویرها است. برای رسیدن به یکی ازاین کویرها، کوله بارمان را ببندیم و راهی سفر شویم.
چرا نام این کویر و روستا مصر است؟
مصر، نام روستای کوچکی است که در 55 کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان واقع شده است و با دو روستای کوچک امیرآباد و فرحزاد در یک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌ است.
نام روستای مصر و کویری که در حاشیه اش قرار گرفته است، حکایت جالبی دارد. فردی اهالی روستا به نام یوسف، در زمان خشک شدن قنات روستا تصمیم به حفر چاه با موتورهای دیزلی گرفت. چند سال اهالی از این آب این چاه بهره بردند تا اینکه دوباره چاه، کم آب و خشک شد. او بار دیگر چاهی عمیق تر حفر کرد و روستاییان اطراف، آنجا را روستای "چاه دراز" خواندند.
یوسف از این نام خوشش نیامد و از اهالی روستا خواست که به نام یوسف پیامبر و داستان وی که در سرزمین مصر رخ داده، نام "مصر" را روی آن بگذارند. مردم نیز به احترام وی، پذیرفتند. یوسف پیش بینی این روزهای پر بازدید را کرده بود و از مردم روستا خواست تا خیابان عریضی را در وسط روستا احداث کنند. در آن زمان کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی این روستای کوچک، میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران باشد.
مردم روستا پیش از این به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و در کنار کاشت زعفران و گندم به پرورش شتر می پرداختند، اما حالا به گردشگران و بازدیدکنندگان خدمات ارائه می دهند.
گیاهان و جانداران کویر مصر
پوشش گیاهی مصر را گیاهان معمول کویر تشکیل می دهد که از میان آنها می توان به درختچه های گز و تاق، نخل ها، رمنه، قیچ، انواع گون، ترخ، اسفند، نسی و ... اشاره کرد.
مصر، یک منطقه حفاظت شده به شمار می رود که شکار در آن اکیدا ممنوع است. در فصل گرما و در شب، انواع جانوران دوپای کوچک و کانگورویی دیده می شوند. همچنین گربه شنی، روباه شنی، خرگوش و کارال و... نیز در این منطقه وجود دارند.
با فاصله گرفتن از روستا، دیگر تنها پهنه ای دیده می شود که سراسرش را شن های روان پوشانده اند؛ شن هایی سبک که سوار بر باد به این سو و آن سو می روند. بی دلیل نیست که نام این جلوه شگفت انگیز طبیعت را دریای شن گذاشته اند.
البته کویرمصر، جلوه های مختلف دارد: زمین های تفتیده، مناطقی باخاک سخت(خاک آمیخته با نمک فراوان)، روستاهایی که به دلیل بی آبی آن را ترک کرده اند و روستاهایی سرسبزتر از شمال به فاصله فقط چند کیلومتر آنطرف تر که می تواند از عجایب باشد.
تفریحات در کویر مصر
شاید ابتدا به نظر برسد که کویر، هیچ فرصتی برای خوشگذرانی در اختیارتان قرار نمی دهد اما باید بگوییم که در اشتباه هستید چرا که در کویر مصر می توانید حسابی خوش بگذرانید. با رسیدن به حاشیه کویر، کفش هایتان را دربیاورید و بگذارید پاهایتان گرمای شن های روان را حس کند. با هر قدم، بیشتر به داغی شن ها عادت می کنید و با انتقال انرژی زمین به بدنتان، لذت خاصی سراسر وجودتان را فرا می گیرد.
* شترسواری *دوچرخه سواری *موتور چهار چرخ * آفرود وعکاسی از تفریحات دیگر در کویر مصر است.
دیدنی های اطراف کویر مصر
جاذبه های دیگری در نزدیکی های این محل وجود دارند که البته نباید بدون حضور یک راهنمای آشنا با کویر، توقع پیدا کردن این جاذبه ها را داشته باشید.
*دریاچه نمک سلکنون مصر * نیزار مصر *دریاچه نمک خور *تخت عروس *ریگ کله *تخت عباسی *تخت محمدرضایی *چیل کنده * تل خاکستری * تنگه رودخانه نمک * گله ریگ سرگردانی،.. از جاذبه های اطراف این کویر هستند.
روستاهای دیدنی کویر مصر
در سفرتان می توانید به روستاهای دیگری همچون گرمه، فرحزاد و امیرآباد نیز سری بزنید. نخلستان های زیبا و مناظر کم نظیر در این روستاها انتظارتان را می کشند.
اگر به گرمه رفتید، به سراغ فیش اسپا (ماساژ ماهی) نیز بروید. در این محل پای خود را در آب قرار دهید تا ماهی ها به سراغتان بیایند و کمی از خستگی‌تان بکاهند.
در فاصله 2 کیلومتری روستای امیرآباد، تپه های شنی و پوشش گیاهی غنی از درختچه های گز و طاق و نخل های زیبا وجود دارد.
روستای فرحزاد نیز که در شمال روستای مصر واقع شده، نخلستان های زیبایی دارد که دور تا دور آنها را تپه های شنی فرا گرفته اند.
لوازم ضروری
کوله پشتی –زیرانداز - فلاسک چای - آب آشامیدنی - سوخت - لباس گرم - لباس نخی و خنک - کفش پیاده روی - عینک آفتابی - کرم ضد آفتاب - شارژر موبایل - میان وعده - نقشه یا GPS -وعده های غذایی - پاور بانک - کارت شناسایی - پول نقد - کیسه زباله - کمک های اولیه - دمپایی و صندل - دفترچه بیمه - دارو های عمومی
توصیه ها
برای سفر به کویر، برنامه خود را طوری طراحی کنید که هم از تفریحات و زیبایی های روز کویر و هم از آسمان پرستاره و آرامش غیر قابل وصف آن در دل شب لذت ببرید. شب نشینی دور آتش و خوردن چای آتشی را فراموش نکنید.
اگر به جایی دورتر از دوستان و همراهان خود می روید، حتما آنها را مطلع سازید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، بتوانند چاره ای بیندیشند.
مناطق کویری با وجود همه مناظر مسحور کننده و بی نظیر، طبیعتی خشن و پرخطر نیز دارند. پس هیچگاه و تحت هیچ شرایطی بدون تجهیزات کامل و راهنمای آشنا به منطقه به این مقاصد سفر نکنید.







تعداد بازدید : ۳,۹۳۶