صادرات نظام مند با استفاده از سامانه یکپارچه معاملات ارزی

صادرات نظام مند با استفاده از سامانه یکپارچه معاملات ارزی
(سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷) ۱۲:۰۷

سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی موجب بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور می‌شود و دارای اهمیت بسیار برای افزایش صادرات و نظام‌بخشی واردات است.

تیمور رحمانی کارشناس اقتصادی و فعال حوزه مسائل بانکی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: به منظور تقویت زیرساخت ها و شفاف سازی معاملات، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی راه اندازی شد که در واقع با توجه به چالش و دغدغه های رایج اقتصادی کشور، ابزار مالی مذکور توانسته تا زمینه مناسبی برای دیگر بخش های اقتصاد، به ویژه افزایش صادرات فراهم آورد.

رحمانی با اشاره به این که الکترونیکی بودن عملیات ارزی خریداران و فروشندگان ارز یکی از موثرترین گام در کاهش نقاط ضعف نقل و انتقالات مالی است؛ اضافه کرد: صادرکنندگان، واردکنندگان، صرافی ها و دیگر بازیگران بازار ارز از طریق سامانه نیما به تامین ارز مورد نیاز خود می‌پردازنند؛ از‌این‌رو ذخایر ارزی به نحوه عادلانه و شفافی در اختیار بخش‌های واجد شرایط قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: کمک قابل توجه پتروشیمی‌ها برای کارآمدسازی سامانه نیما و تلاش برای گسترش بازار های هدف می تواند منجر به تحول در اقتصاد کشورشود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در واقع هدف اصلی از طراحی و راه‌اندازی سامانه نیما، تسهیل عرضه ارز و وضوح چگونگی خرید و فروش ارز است که با برنامه‌ریزی‌ها و نظام‌بندی عرضه آن موجب سامان‌دهی و افزایش منطقی صادرات شود.

وی با بیان این که سامانه‌های راه‌اندازی شده همانند سنا، نیما و.. سازگاری بسیاری با اقتصاد کشورمان دارد گفت: انجام مبادلات مالی در این فضاها، ضریب اطمینان را افزایش می‌دهد. با فرض نبود اینگونه ابزار ها واردکنندگان و صادرکنندگان ناچار به عرضه مازاد ارز خود با نرخ رسمی بودند که این امر باعث ضرر و زیان آنها می‌شود، این موضوع می‌تواند به خوبی حاکی از مزیت سامانه نیما و ابزار مشابه خود باشد.

فعال حوزه مسائل بانکی افزود: سامانه نیما موجب شده تا صادرات در تلاطم ها و شرایط چالشی اقتصاد کشور توجیه پذیر باشد و به‌عبارت دیگر در نوسان‌های اقتصادی منفعت عرضه‌کنندگان ارز در این سامانه حفظ شده است و در عین حال کشور دچار تنگنا و چالشی نمی‌شود.

رحمانی تشریح کرد: با توجه به محدودیت های موجود سامانه های راه اندازی شده، قدمی مثبت برای کنترل شرایط و تقویت نقاط ضعف بازار بوده است.

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: طبق آخرین مستندات، سهم صادرات محصولات پتروشیمی از کل صادرات غیرنفتی ۲۷ درصد است و پتروشیمی‌ها در تامین ارز سامانه نیما سهم قابل توجه را شکل می‌دهند. به‌ عبارت دیگر این موضوع نشان‌دهنده کمک قابل توجه پتروشیمی‌ها برای کارآمدسازی این سامانه و ایجاد بالانس ( حد تعادل) در دیگر بخش های اقتصاد کشور است.

وی معتقد است: سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی موجب بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور می‌شود و از سفته‌بازی و اعمال سوداگرایی جلو گیری می‌کند که این امر به خودی خود اقدامی بسیار حائز اهمیت برای افزایش صادرات و نظام‌بخشی واردات است.

رحمانی گفت: البته شاهد مشکلاتی در نحوه تامین ارز برای برخی از صادرکنندگان هستیم که بانک مرکزی در راستای سیاست‌های حمایتی به دنبال حل و رفع آنهاست؛ اگر دیگر بخش‌های تجاری همانند پتروشیمی‌ها همت کافی را در افزایش بازار هدف و بازگردانی وجه داشته باشند، به زودی شاهد تحولی نوید‌بخش در اقتصاد کشور می‌شویم.

تعداد بازدید : ۱,۹۱۵