وزیر نفت در گفت‎وگو با سی‌ان‎ان:

تلاش آمریکا برای تحت‎فشار قرار دادن اوپک بی‎نتیجه ماند

تلاش آمریکا برای تحت‎فشار قرار دادن اوپک بی‎نتیجه ماند
(شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷) ۱۶:۰۱

وزیر نفت با اشاره به حصول توافق کاهش تولید بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و معافیت ایران از مشارکت در این توافق گفت: به نظر می‎رسد تلاش آمریکا برای تحت‎فشار قرار دادن نشست اوپک بی‎نتیجه مانده است.

به گزارش نیپنا به نقل ازشانا ، بیژن زنگنه در روز جمعه، 16 آذر ماه پس از 2 روز مذاکرات فشرده در صدوهفتادوپنجمین نشست اوپک، پیش از ترک دبیرخانه، در گفت‎وگو با خبرنگار سی‎ان‎ان اظهار کرد: پس از 10 ساعت بحث و مذاکره، سرانجام ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شد. این برای ما خوب است، چون از سوی آمریکا تحت فشار (تحریم) هستیم و منصفانه نبود که فشار دیگری از سوی اوپک بر ما تحمیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور فرستاده آمریکا به وین به معنای مداخله بیش از حد از سوی آمریکاست؟ اظهار کرد: نمی‎دانم چه زمانی رئیس‎جمهوری و دولت آمریکا می‎خواهند یاد بگیرند که برای اوپک قابل‎ قبول نیست علنا به این سازمان فشار وارد شود.

زنگنه ادامه داد: وقتی آقای هوک (نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران) به وین آمد، فکر کردم می‌‏خواهد درخواست آمریکا برای عضویت در اوپک را تقدیم کند. سپس متوجه شدم که برای تحت فشار قرار دادن ایران از سوی اعضای اوپک آمده است.

وی گفت: هرچند به نظر می‎رسد تلاش‎های آمریکا به این منظور بی‎نتیجه مانده است، اما نمی‎دانم آمریکا چه زمانی می‎خواهد از این طرز رفتار در برابر دیگر کشورها و سازمان‎های مستقل درس بگیرد.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا از معافیت در این توافق رضایت دارید، عنوان کرد: ما از همان ابتدا خواستار معافیت بودیم و سرانجام معافیت را دریافت کردیم.

وی به این پرسش که آیا معافیت شما بخشی از کاهش سمبلیک توافق تولید است؟ پاسخ منفی داد و افزود: واکنش بازار به ما نشان می‎دهد این توافق تا چه حد توافق خوبی بوده است.

وزیر نفت درباره سهمیه کشورها در این توافق هم اظهار کرد: در مجموع مقرر شده 2.5 درصد تولید کاهش یابد، اما در بیانیه، چیزی درباره ارقام هر کشور نمی‎گوییم و فقط به همان 2.5 درصد اشاره می‎شود.

زنگنه درباره همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک اظهار کرد: ما با روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان غیر اوپکی توافقی داشته‎ایم و اکنون آنها در اینجا جمع شدند تا با ارقام جدیدی، این همکاری ادامه یابد.

تعداد بازدید : ۱,۲۵۹