116

تجارت محصولات پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا

تجارت محصولات پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا
(پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

از آنجایی که صنعت پتروشیمی گسترش یافته است و ماهیتا تبدیل به یک صنعت جهانی شده است، تجارت بین المللی محصولات پتروشیمی نیز توسعه یافته است.

محصولات پتروشیمی در مکان های مختلف در سراسر جهان تولید می شوند و قیمت این محصولات معمولا بر اساس میزان عرضه و تقاضای جهانی تعیین می شود. تجارت بین المللی محصولات شیمیایی یک چالش بسیار بزرگ را برای تولیدکنندگان این محصولا به وجود می آورد زیرا این صنعت بیشتر و بیشتر در مسیر جهانی شدن حرکت می کند.

اما همزمان، همان طور که این صنعت در سراسر دنیا توسعه می یابد، بخش قایل توجهی از تجارت بین المللی محصولات شیمیایی در واقع بین بخش های مرتبط تولیدکننده این محصولات در کشورهای مختلف اتفاق می افتد. در حقیقت، میزان تجارت دوجانبه (یا تجارت کل) محصولات شیمیایی بین بسیاری از کشورها بسیار قابل توجه است. تجارت محصولات پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا (هم صادرات و هم واردات) در طول سال ها به طور با ثباتی رشد کرده است.

با این وجود، موقعیت تجاری خالص ایالات متحده آمریکا از نظر میزان تجارت محصولات پتروشیمی بین مازاد و کسری در سال های گذشته در حال نوسان بوده است، صنعت پتروشیمی آمریکا، به جز تجارت محصولات داروئی، در طول سال های اخیر همواره با مازاد تجاری بسیار زیادی مواجه بوده است. جدول 1 شرکای تجاری اصلی ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد. نمودار 1 نیز میزان تجارت محصولات پتروشیمی به جز محصولات داروئی را در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد.

جهان

جدول 1- شرکای تجاری برتر ایالات متحده آمریکا در صنعت پتروشیمی (بر اساس کل تجارت، میلیارد دلار آمریکا)

منبع: Elements of the Business of Chemistry, 2017

نمودار 1- میزان تجارت محصولات پتروشیمی (به جز محصولات داروئی) در ایالات متحده آمریکا (میلیارد دلار آمریکا)

جهان

منبع: Elements of the Business of Chemistry, 2017

صادرات

صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا تجارت محصولات خود را با صادرات محدود پتاس در کشتی های نیروی دریایی به بریتانیای کبیر از اوایل قرن هجدهم آغاز کرد. ایالات متحده آمریکا، با وجود منابع طبیعی فراوان و نیروی انسانی بسیار ماهر، به سرعت تبدیل به یکی از صادرکنندگان اصلی محصولات پتروشیمی به بازارهای جهان شد. صنعت پتروشیمی همچنان نیز یکی از بخش های برتر صادراتی در ایالات متحده آمریکا است. جدول 2 مقاصد اصلی صادراتی محصولات پتروشیمی ایالات متحده آمریکا را فهرست کرده است.

جهان

جدول 2- مقاصد برتر صادراتی محصولات پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در سال 2016 (میلیارد دلار آمریکا)

منبع: Elements of the Business of Chemistry, 2017

صنعت پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا در یک زمینه جهانی رقابت می کند، و سهم آن از بازارهای بین المللی در محصولات منحصر به فرد و متمایز در حال افزایش است، و این امر به دلیل مزیت های فناوری است که این کشور در تولید این گونه محصولات دارد. کانادا بزرگترین بازار برای محصولات پتروشیمی صادراتی ایالات متحده آمریکا است و مکزیک هم از این لحاظ در جایگاه دوم قرار دارد. صادرات محصولات پتروشیمی آمریکا به مکزیک از سال 1994 در حال رشد بوده است، یعنی از سالی که توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) به اجرا درآمد. سایر مقاصد اصلی صادراتی آمریکا عبارتند از اروپای غربی، آمریکای لاتین، چین و ژاپن. نمودار 2 سهم هر یک از بخش های صنعت پتروشیمی از صادرات این کشور را نشان می دهد.

نمودار 2- سهم صادرات از بخش های مختلف، 2016

جهان

منبع: Elements of the Business of Chemistry, 2017

نمودار 3 نیز کل صادرات محصولات پتروشیمی ایالات متحده آمریکا را به مناطق مختلف نشان می دهد.

نمودار 3- کل صادرات محصولات پتروشیمی به مناطق مختلف (میلیارد دلار آمریکا)

جهان

منبع: Elements of the Business of Chemistry, 2017

واردات

تولیدکنندگان و فعالان صنعت پتروشیمی، فرآورده های شیمیایی را که در پروسه تولید محصولاتشان ضروری و لازم را از کشورهای مختلف وارد می کنند. در حقیقت، نهاده های وارداتی بخش مهمی از کسب و کار رقابتی داخلی هستند که بخش مهمی از تجارت ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهند؛ یعنی تقریبا بیش از نیمی از واردات ایالات متحده آمریکا در صنعت پتروشیمی مربوط به نهاده های وارداتی است.

کانادا به طور مداوم یکی از بزرگترین صادرکنندگان این نهاده ها به ایالات متحده آمریکا بوده است. بخش عمده ای از واردات از کانادا مربوط به رزین های پلاستیکی و مواد شیمیایی است. با افزایش تجارت محصولات داروئی، ایرلند هم تبدیل به یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد شیمیایی به ایالات متحده آمریکا شده است. اگر بخواهیم منطقه ای نگاه کنیم، آمریکا بخش عمده ای از محصولات مورد نیاز خود را از اروپای غربی وارد می کند. نمودار 4 سهم بخش های مختلف صنعت پتروشیمی از واردات را نشان می دهد و نمودار 5 کل واردات محصولات پتروشیمی آمریکا را به مناطق مختلف و نمودار 6 واردات را به عنوان درصدی از تقاضای کل برای محصولات شیمیایی در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد.

نمودار 4- سهم واردات به تفکیک بخش های مختلف صنعت پتروشیمی، 2016

جهان

منبع: Elements of the Business of Chemistry, 2017

نمودار 5- کل واردات محصولات پتروشیمی آمریکا به تفکیک مبدا

جهان

منبع: Elements of the Business of Chemistry, 2017

نمودار 6- واردات به عنوان درصدی از تقاضا برای محصولات پتروشیمی آمریکا

جهان

منبع: Elements of the Business of Chemistry, 2017

 

تعداد بازدید : ۳,۶۹۴