وزیر نفت در جمع فرماندهان پایگاه‎های بسیج وزارت نفت:

بخش نفت، گاز و پتروشیمی، خط مقدم جبهه نبرد با دشمن است

بخش نفت، گاز و پتروشیمی، خط مقدم جبهه نبرد با دشمن است
(سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷) ۲۳:۳۵

وزیر نفت بخش نفت، گاز و پتروشیمی را خط مقدم جبهه نبرد با دشمن خواند و برای گذر از شرایط تحریم، بر امیدآفرینی، ایثار و فداکاری، پرهیز از اسراف، مبارزه با فساد، تلاش حداکثری دولت برای کاهش فشار معاش بر مردم و صبر و پایداری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا به نقل از شانا، بیژن زنگنه روز (دوشنبه، 12 آذرماه) در نوزدهمین نشست تخصصی فرماندهان پایگاه‎های بسیج وزارت نفت، سالروز تشکیل بسیج (پنجم آذر) را تبریک گفت و با درود به روان پاک شهدای اسلام، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای صنعت نفت و به‌ویژه شهید تندگویان و آرزوی شفا و صبر برای جانبازان جنگ تحمیلی، به شرایط ویژه حاکم بر کشور اشاره کرد و گفت: امروز به معنای واقعی در یک جنگ سرد به سر می‎بریم.
وی با اشاره به وعده الهی در قرآن مبنی بر این‌که اگر به شما در نبرد گزندی رسد، به طرف مقابل هم گزند مشابهی می‎رسد، ادامه داد: شرایط فعلی، شرایط سختی است و گذر از این شرایط، به اقدام‌های ویژه‎ و همچنین فداکاری و ازخودگذشتگی نیاز دارد.
وزیر نفت گفت: هدف آمریکا و متحدان منطقه‎ای آن، این است که از طریق اعمال فشار و کمبودهای اقتصادی، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بگویند ما به بن‎بست رسیده‎ایم.

جای هیچ‎گونه کوتاهی نیست

زنگنه با تاکید بر این‎که باید هوشیار باشیم و با تمام توان و قدرت ایستادگی کنیم، یادآور شد: جای هیچ‎گونه کوتاهی نیست، زیرا اگر یک لحظه کوتاهی کنیم، تمام زحمات و خون‎هایی که برای اسلام و انقلاب به زمین ریخته شده هدر خواهد رفت.
وی بیشترین مسئولیت را متوجه نیروهای انقلابی دانست و گفت: ما به عنوان نیروهای انقلاب و کارمندان دولت، وظیفه قانونی و شرعی داریم که فشار معاش را بر مردم کم کنیم؛ این مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهیم و دولت در این زمینه همه تلاش خود را به کار بسته است.
به گفته وزیر نفت، اکنون بیشترین فشاری که بر کشور وارد می‎شود، در این زمینه است که نتوانیم نفت، گاز، فرآورده‎های نفتی و محصولات پتروشیمی را صادر کنیم، زیرا می‎دانند از طرفی تولیدات ما بیش از نیاز داخلی است و برای درآمدزایی باید نسبت به صادرات اقدام کنیم و از طرف دیگر برای تامین برخی نیازها به ارز نیاز داریم.
زنگنه با بیان این‎که امروز، بخش نفت، گاز و پتروشیمی در خط مقدم جنگ سرد است، ادامه داد: در جنگ هر روز شهید و مجروح می‎آید؛ عواطف و احساسات و روحیه وطن‎خواهی و دینداری تحریک می‎شود، اما در جنگ سرد اینطور نیست. صدای شلیک و بمبی نمی‎آید، اما بدتر از آن به کشور فشار وارد می‎کنند.

ایران در سنگین‎ترین محاصره اقتصادی

وی از شرایط فعلی به عنوان سنگین‎ترین محاصره اقتصادی علیه ایران نام برد و افزود: امروز جمعی از همکاران شما بدون سروصدا تمام تلاش خود را به کار بسته‎اند تا تولید و صادرات نفت، گاز، فرآورده‎های نفتی و محصولات پتروشیمی را زنده نگه دارند. باید هم بدون سروصدا کار کنیم، زیرا بارها گفته‎ام هر اطلاعاتی در این زمینه بدهیم به دشمن کمک کرده‎ایم و آنها متوجه می‎شوند که چه در سر داریم؛ همانگونه که هیچ فرمانده‎ای در جنگ، زمان و مسیر و ساعت حمله را اعلام نمی‎کرد.
وزیر نفت در ادامه، به رویکردهای اولویت‎دار دولت در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: زمانی که صادرات کم می‎شود، درآمد هم کاهش می‎یابد و به دنبال آن، عرضه کالا محدود می‎شود. بنابراین رویکرد مهم دولت، تامین نیازهای اصلی مردم در حوزه‎های مربوط به خورد و خوراک و دارو و تجهیزات پزشکی است؛ همچنین مواد مورد نیاز کارخانه‎های اصلی باید تامین شود تا این کارخانه‎ها به فعالیت‌شان ادامه دهند.
زنگنه تاکید کرد: فراموش نکنیم که جنگ است. جنگ کشته و زخمی دارد؛ جنگ مشکلات دارد؛ باید تحمل داشت و صبر پیشه کرد. الان بیش از هر زمان دیگری، همکارانم را به شکیبایی توصیه می‎کنم. باید مردم را نیز به صبر و پایداری و مقاومت توصیه کنیم.
وزیر نفت بر امیدآفرینی نیز تاکید کرد و گفت: عده‎ای تمام تلاش‌شان این است آینده‎ای تیره و تاریک برای مردم ترسیم کنند و بگویند نابود می‎شویم. اصلا چنین چیزی نیست. همانطور که در قرآن آمده که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» و در جای دیگری آمده «إِن یَنصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ» یعنی اگر خدا شما را یاری کند، هیچ‎کس بر شما غلبه نخواهد کرد. پس باید تلاش کنیم و بدانیم خدا پیروانش را یاری می‌دهد.

فساد را نگویید؛ فریاد بزنید

زنگنه به این واقعیت هم اشاره کرد که در شرایط فعلی، همانطور که همیشه در طول تاریخ بوده است، برخی در تلاشند از این وضعیت برای ثروت‎اندوزی خود استفاده کنند و سعی می‎کنند ببرند و بخورند و بار خودشان را ببندند. بخشی از این‎ها را می‎توان با نظارت‎های رسمی کنترل کرد که دولت هم انجام می‎دهد.
وی ادامه داد: امروز باید بدون هیچ چشم‎داشتی کار کنیم؛ امیرالمومنین در وصف ابوذر جمله‎ای دارد که خیلی آموزنده است با این مضمون که «خدا رحمت کند ابوذر را که بسیار یاری می‎رساند و کم برمی‎داشت»؛ امروز ما هم باید اینگونه باشیم. نگوییم چرا ما هم مثل بقیه که برمی‎دارند و می‎روند، نباشیم؟ نگوییم چرا ما از بقیه عقب بمانیم؟ ما باید کار درست را انجام دهیم. ما نیروهای انقلابی هستیم؛ ما مدعی هستیم فرزند انقلابیم. پس باید بسیار خیر برسانیم و کم برداشت کنیم و باید بیش از هر زمان دیگری، نماد فداکاری و الگو باشیم. انتظار مردم هم همین است.
وزیر نفت به موضوع فساد هم اشاره کرد و گفت: همانطور که قبلا هم بارها تاکید کرده‎ام، در مقابل فساد که همانند خوره و موریانه برای بدنه جامعه است، نباید کوتاه آمد؛ حال این فساد از جانب هر که می‎خواهد باشد. نمی‎گویم اگر از فسادی خبردار شدید به من بگویید؛ می‎گویم آن را فریاد بزنید. باید با فاسد برخورد کرد و این حساسیت در شرایط فعلی که مردم گرفتار حداقل‎های زندگی هستند، دوچندان باید باشد.
زنگنه تاکید کرد: این که یک عده دنبال پر کردن جیب خودشان هستند، نه شرعی است و نه انقلابی.

حضور خانم‎ها را جدی‎تر بگیرید

وی در صحبت‎های خود، بر لزوم جوانگرایی در صنعت نفت و توجه بیشتر به حضور بانوان تاکید کرد و گفت: در جایی خواندم که پیامبر اکرم (ص) در آخرین لحظات زندگی‎شان گفته‎اند که نمی‌دانم آیا رسالتم را در مورد زنان و بردگان به‌طور کامل انجام داده‎ام یا نه. ایشان درباره زنان و بردگان فرموده‎اند چون آن زمان این دو دسته تحت ظلم بوده‎اند. در حال حاضر به برکت جمهوری اسلامی تحول عظیمی در حوزه زنان ایجاد شده است، اما هنوز شاهدیم که در برخی سازمان‎ها هیچ مدیر زنی وجود ندارد. به طور مثال در شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، یک مدیر خانم هم نداریم. باید به این فرآیند کمک کنیم،‌ زیرا حضور بانوان به مبارزه بیشتر با فساد هم کمک می‎کند.
وزیر نفت گفت: آینده روشن است و مطمئن هستم به کوری چشم منافقان و دشمنان منطقه‎ای که نمی‎خواهند موفقیت‏‌های ما را ببینند، با سرافرازی و سخت‎کوشی و ایستادگی از این شرایط عبور می‎کنیم.

تعداد بازدید : ۱,۰۱۸