پتروشیمی با قدرت رقابت، محدودیت ها را دور می زند

پتروشیمی با قدرت رقابت، محدودیت ها را دور می زند
(سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷) ۱۰:۰۲

تنوع در تولید محصولات رمز موفقیت و دستیابی در هدف گذاریهای انجام شده در صنعت پتروشیمی است.

اقتصاد ایران همواره تلاش کرده در مسیر کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی حرکت کند و در این راه، صنعت پتروشیمی با توجه به تولید محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالا، مهمترین نقش را در تحقق این هدف ایفا می کند. بی تردید هدفگذاری های انجام شده در این باره تحت تاثیر شرایط تحریمی که بیش از یک دهه بر اقتصاد ایران سایه انداخته، نیازمند بازبینی است.

رضا پدیدار، عضو هیئت داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفتگویی اختصاصی با نیپنا در این باره گفت: میزان تولید مجموع محصولات پتروشیمی بر اساس هدف گذاریهای انجام شده تا پایان امسال، 62.5  میلیون تن پیش بینی شده است.

  این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ما در تولید محصولات پتروشیمی هنوز با تنوع محصول فاصله داریم، اما صحبت از 20 تا 24 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور در میان است و نباید فراموش کرد که این حجم از درآمد،می تواند به  طور غیر مستقیم زمینه تامین نیاز ارزی کشور را برآورده کند.

رضا پدیدار گفت: پتانسیل صنعت پتروشیمی به دلیل حجم نیاز محصولات پتروشیمی در عرصه داخلی و بین المللی است و نمی توان این واقعیت را انکار کرد که صنایع پتروشیمی مزیت قابل اعتنایی برای اقتصاد ایران هستند و اگر به نوسانات ارزی آغاز سال جاری هم نگاه کنیم در می یابیم که صنعت پتروشیمی در سیاست‌های اقتصادی کشور نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی اذعان داشت: ظرفیت های این صنعت در اندازه هایی است که می توان اهدافی چون تقویت تولید و فراهم‌سازی زمینه‌های رشد اقتصادی را بر مبنای آن تعریف کرد، گرچه نباید فراموش کرد که ضروری است در تصمیم گیریهای این حوزه ریسک‌های اقتصادی را با ایجاد یک فضای کسب‌وکار مناسب، کاهش داد.

عضو هیئت داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران به راهکارهای شورای پول و اعتبار و شورای هماهنگی اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: این دو شورا متفق القولند که باید به پتروشیمی ها به عنوان یکی از ابزارهای توسعه و ثبات اقتصادی توجه ویژه داشته بشود.

پدیدار بر لزوم برنامه ریزی های منطقی برای ایجاد فضای آرام در صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: پتروشیمی ها همواره ارز خود را به بانک مرکزی بر می گرداندند و نباید با دستورالعمل های ایجابی و غیر اصولی فضای نگرانی و هراس را در این صنعت تزریق کرد.

وی اذعان داشت: با وجود مزیت های کشور در حوزه انرژی، برگ برنده در عبور از تحریم ها در دست ایران است. تولید متنوع با قیمت مناسب در حوزه انرژی یک امتیاز بی نظیر در شرایط حاضر کشور است و نمی توان منکر این واقعیت شد که دنیا از محصولات پتروشیمی متنوع با قیمت پایین استقبال خواهد کرد.

 رضا پدیدار با بی نظیر خواندن موقعیت استراتژیک ایران در منطقه گفت: ایران در مرکز بیضی انرژی جهان است و قرار گرفتن در این مختصات جغرافیایی منجر به بهره مندی کشور از مزیت تجمیع توان در تولید و صادرات شده است.

 به گفته پدیدار، پایین بودن قیمت تمام شده استخراج و تولید محصولات هیدروکربنی از نفت خام گرفته تا محصولات صنایع پایین دستی مزیتی است که کمتر کشوری از آن برخوردار است؛ این مسأله در مورد گاز هم صادق است. ما در پایین­ترین نقطه هزینه تولید و بهره­برداری هر متر مکعب گاز نیز قرار داریم و این موقعیت در صنایع میان دستی و پایین دستی مانند پالایشگاه و پتروشیمی نیز  صادق است.

 وی بر هوشمندانه رفتارکردن در موقعیت فعلی تاکید کرد و بیان داشت: تنوع در محصولات رمز موفقیت و دستیابی در هدفگذاریهای انجام شده در صنعت پتروشیمی است و باید با فراهم آوردن زیرساختهای لازم محصولات متنوع و زیرقیمت تولید کنیم.

 وی ارزان بودن را دلیل استقبال از محصولات پتروشیمی داخلی دانست و اظهار داشت:  مزیت نسبی ما در صادرات ارزان بودن است و این به معنای قدرت رقابت است که می توان با تکیه بر آن همه محدودیت ها را دور زد؛ می توان با قیمت مناسب و در نظر گرفتن سود متعارف در بازار بین المللی سهم خوبی از صادرات را کسب کرد و این برتری و دستاورد در گرو توسعه زیرساخت ها و بررسی شکاف های صادراتی است.

تعداد بازدید : ۱,۹۴۴