نقش آفرینی پتروشیمی ها برای ایجاد آرامش در بازار ارز

نقش آفرینی پتروشیمی ها برای ایجاد آرامش در بازار ارز
(دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷) ۱۲:۱۲

ورود ارز حاصل شده از صادرات محصولات پتروشیمی به داخل کشور و برنامه های کنترلی بانک مرکزی توانست ثبات و آرامش را در بازار ایجاد کند.

عیسی رضایی نایب رییس هیئت مدیره موسسه مالی اعتباری کوثر درگفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: چندی پیش به علت ارتعاش‌های ناگهانی نرخ ارز بخش های کلان از اقتصاد دچار معضلاتی شد و فعالان تجاری تصمیم قطعی بابت سیاست های صادراتی و یا وارداتی نداشتند که در نهایت سیاست های دولت و بانک مرکزی توانسته تا ارامشی را در بازار ارز حاکم کند.

رضایی افزود: دولت از صنعت پتروشیمی‌ همواره حمایت های لازم و کافی را داشته است و با ایجاد آرامش در بازار ارز که یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در اقتصاد کشور محسوب می‌شود به روند افزایش صادرات نیز کمک شایانی کرده است. از‌این‌رو باید شرکت‌های فعال با بازاریابی های گسترده، فرصت به وجود آمده را مغتنم بشمارند.

وی اضافه کرد: سامانه نیما یکی از ابزار‌های کاربردی در ایجاد شفافیت معاملات و همچنین اداره هر‌چه‌بهتر این بازار است که در واقع ضمن ایجاد مکانیسم صحیحی برای خرید و فروش ارز های تجاری زیرساخت مناسبی را برای دیگر اهداف اقتصادی به وجود آورده است.

رضایی ادامه داد: بنابراین پس از سال ها انتظار اقتصاد کشور آماده جراحی امیدبخشی برای ایجاد سازوکار های لازم در راستای نیاز روز تعامل اقتصادی شده است و به عبارت دیگر، ابهامات گذشته بازار ارز از میان رفت و بستر مناسبی برای برنامه ریزی دولت‌مردان و بازرگانان و ایجاد مزایای بیشتری در آینده ای نه چندان دور به وجود آورده است.

وی بیان کرد: امکان نقل و انتقال بین‌المللی وجوه حاصل از معاملات تجاری از اساسی‌ترین نیاز فعالان اقتصادی به حساب می‌آید که با پیشرفت و افزایش نفوذ سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی، این امر به زودی مقدور و محقق می‌شود.

نایب رییس هیئت مدیره موسسه مالی اعتباری کوثر تاکید کرد: میان برخی از تجار، واهمه‌ای پیرامون تغییر شرایط اقتصادی باتوجه به آغاز تحریم‌های ثانویه وجود داشت که خوشبختانه با تدابیر‌اندیشیده شده، شاهد هیچگونه نوسانی در اقتصاد نشدیم و این در حالی است که دشمنان اقتصاد کشورمان را به طور مستقیم نشانه گرفته‌اند.

نایب رییس هیئت مدیره موسسه مالی اعتباری کوثر افزود: صادرات برخی از صنایع همچون نفت و پتروشیمی ها در تمام برهه‌های زمانی و تحت هر شرایطی ادامه داشته و تنها در برخی از برهه ها چالش‌هایی در دریافت وجوه حاصل از فروش و نبود مسیر بانکی مناسب دشواری‌هایی را ایجاد کرد و اکنون نیز در واقع کشوربه علت داشتن ثروت‌های خدادادی و توانایی‌های قابل توجه می‌تواند با همت به رفع این تنگنا به یکی از مطرح‌ترین و بزرگترین اقتصاد‌های جهان تبدیل شود.

مدیرعامل موسسه مالی اعتباری کوثر در پایان این گفت‌و‌گو با تاکید بر اینکه ثبات سیاسی مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری تجارت و بازرگانی است، یادآور شد: پیش از به‌کار‌گیری ابزار هایی همانند سامانه نیما، خریدار و فروشنده محصولات با تردید و دودلی دست به انجام معامله‌ای می زدند و در حقیقت با ورود و رونق این دسته از سیاست ها ضمن شفاف‌سازی عملیات بانکی، بازرگانی کشور هم دست‌خوش تغییرات ضروری قرار گرفت.

تعداد بازدید : ۱,۴۷۸