صنعت پتروشیمی محور صادرات غیر نفتی

صنعت پتروشیمی محور صادرات غیر نفتی
(سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷) ۱۰:۵۰

صادرات محصولات پتروشیمی به عنوان یک راهبرد مهم می تواند بخش مهمی از نیازهای ارزی کشور را تامین کرده و تحریم‌ها را بی‌اثر سازد.

جمشید نفر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌گو با خبرنگارنیپنا اظهار کرد: پتروشیمی یکی از اصلی ترین و مهمترین محورهای صادرات غیر نفتی کشور به حساب می‌آید و دولت تاکنون حمایت‌های همه جانبه و توجه کافی به این صنعت داشته است.

نفر ادامه داد: خوشبختانه بخش خصوصی عهده دار اصلی صادرات و مباحث تخصصی این صنعت هستند و این امر کمک شایانی به پیشرفت و استفاده حداکثری از این ظرفیت ها کرده است و با حمایت های دولت و مجلس و نقش آفرینی بخش خصوصی روند صادرت محصولات پتروشیمی تداوم خواهد یافت.

وی تصریح کرد: کشور دارای توانمندی‌های بسیاری است که با سیاست‌های دورشدن اقتصاد از صنعت تک محصولی توانسته تا حدی کنترل فراز و نشیب‌های صنایع صادراتی مختلف را در دست بگیرد.

دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران افزود: هرچند که بیشترین صادرات جامعه ما به محصولات پتروشیمی معطوف می‌شود اما با این حال کشور دارای ویژگی های منحصر به‌ فردی است. از‌این‌رو اکنون باید از تمام پتانسیل محصولات دارای قابلیت صادرات، استفاده شود.

نفر مطرح کرد: دولت با فراهم‌آوری کانال مطمئنی برای دریافت وجوه و حفظ دریچه‌های فروش محصولات پتروشیمی، شرایط مساعدی را برای تداوم معاملات به وجود می‌آورد و این امر روند صادرات را شتاب خواهد بخشید.

وی افزود: کشور در تمام سال‌ها ضمن استمرار تجارت به گسترش بازار‌های هدف نیز پرداخته، از‌این‌رو کشورهایی نظیرچین و هند خواهان خرید محصولات مختلف پتروشیمی ایران هستند وباید به این نکته اشاره کرد که کشور‌های زیادی با اصرار و پیگیری‌های دیپلماسی سعی در اخذ معافیت خرید نفت و محصولات پتروشیمی دارند؛ در واقع این مذاکره‌ها حاکی از اهمیت حضور در بازار و اقتصاد جهان دارد.

دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: گرچه کشور توان ایستادگی در برابر تحریم‌ها را دارد اما این موضوع به سهم خود در سازوکار‌های رایج گذشته اثرگذار است. بر‌این‌اساس سیاست‌های جدید کشور باید متمرکز بر حفظ بازار، تقویت دیپلماسی و آینده‌نگری باشد.

نفر تشریح کرد آینده‌نگری و برنامه‌ریزی های مدون در خصوص آینده بازارهای صادراتی بسیار حائز اهمیت است.

تعداد بازدید : ۱,۷۰۰