عرضه 75 درصد ارز صادراتی پتروشیمی ها در سامانه نیما

عرضه 75 درصد ارز صادراتی پتروشیمی ها در سامانه نیما
(دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷) ۱۴:۰۴

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال پتروشیمی ها ۷۵درصد ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند.

به گزارش نیپنا، به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، در پنجاه و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، از میزان ثبت سفارش‌ها و ارز تخصیصی به گروه‌های کالایی رونمایی شد. در این جلسه همچنین نماینده گمرک ایران از وضعیت ترخیص و رسوب کالا در گمرکات کشور گزارش داد و مشاور عالی رییس اتاق تهران نیز در گزارشی، وضعیت تامین مالی بخش تولید در شرایط تحریم را تشریح کرد.
ارز صادراتی عرضه شده در سامانه نیما
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در این جلسه، به آماری از عرضه ارز در بازار ثانویه اشاره کرد و گفت: گروه‌های پتروشیمی 75 درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند.
صمد کریمی با اشاره به اینکه سایر گروه‌های صادراتی دیگرسهم کمتری در عرضه ارز صادراتی به بازار ثانویه داشته اند، افزود: بنا بر آماری که استخراج کرده‌ایم، ارزش صادرات گروه‌های فولادی طی هفت ماه امسال رقمی در حدود یک میلیارد و 600 میلیون یورو بوده است در حالی که از این میزان، در حدود تنها 406 میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده و شرکت‌های این بخش از بانک مرکزی نیز نزدیک به 240 میلیون دلار منابع ارزی خریداری کرده‌اند.
او خبر داد که میزان تحقق عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما طی هفت ماهه امسال، 25 درصد بوده است. کریمی در ادامه با بیان اینکه به دنبال سیاست‌های بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته، ثبات در بازار ارز کشور رقم خورده است، به این نکته اشاره کرد که هدف اصلی بانک مرکزی این است که نرخ حواله‌های ارزی در سامانه نیما با نرخ اسکناس در بازار نزدیک شده و اختلاف‌ها در این دو نرخ کمتر شود.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی سپس خبر داد که طبق تصمیمات بانک مرکزی، به زودی بازار نقدی ارز ایجاد خواهد شد و در حال حاضر نیز مقدمات آن در حال انجام است.
وی همچنین در ارتباط با موضوع تعهدات ارزی و گلایه عمده صادرکنندگان پیرامون مشکلات ناشی از آن، گفت: بانک مرکزی به دنبال این نیست که به بخش صادرات کشور فشار وارد شود صرفا هدف این است که ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.
کریمی سپس خبر داد که صادرکنندگانی که پیش از ابلاغ دستورالعمل اخیر تعهدات ارزی، ارز صادراتی خود را صرف واردات خود کرده یا به واردکنندگان دیگر واگذار کرده‌ یا سپرده‌گذاری داشته‌اند، جزو تعهدات ارزی آنان لحاظ می‌شود.
ارقام تخصیص و تامین ارز در هفت ماهه امسال
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در سخنانی، گزارشی از میزان تخصیص و تامین ارز به گروه‌های کالایی طی هفت ماهه سال جاری را تشریح کرد.
هوشنگ رضایی با استناد به آمار سامانه جامع تجارت، گفت: طی مدت هفت ماهه امسال، از مجموع 34 میلیارد و 950 میلیون دلار تخصیص ارز به چهار گروه کالایی در کشور، در حدود 13 میلیارد و 417 میلیون دلار تامین ارز شده است.
رضایی ثمرین با بیان اینکه مقایسه ارزش دلاری ثبت سفارش‌ها طی هفت ماهه سال جاری و سال گذشته، حکایت از رشد 68 درصدی دارد، افزود: طی هفت ماهه سال جاری میزان ثبت سفارش صورت گرفته 60 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است در حالی که این میزان طی همین مدت در سال گذشته، 38 میلیارد و 600 میلیون دلار بود.



تعداد بازدید : ۱,۸۱۳