بهره‌ برداری از بزرگترین طرح زیست محیطی پتروشیمی تبریز

بهره‌ برداری از بزرگترین طرح زیست محیطی پتروشیمی تبریز
(شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷) ۱۱:۱۵

برای نخستین بار در کشور به روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی در مجتمع پتروشیمی تبریز انجام شد.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی پتروسیمی تبریز ، سیاوش درفشی مدیرعامل پتروشیمی تبریز در  مراسم افتتاح پروژه زیست محیطی به روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی در واحد ABS شرکت پتروشیمی تبریز که با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد،  اظهار کرد: واحد ABS به روش RTO  برای نخستین بار در کشور،  امروز در مجتمع پتروشیمی تبریز به بهره‌برداری رسید.

وی افزود:  واحد ABS پتروشیمی تبریز، تحت لیسانس شرکت Cheil-Samsung کره‌جنوبی، پلیمر ABS ( آکریلو نیتریل بوتادین استایرن مونومر ) تولید می‌کند و ظرفیت تولید این واحد 30 هزار تن در سال است.

درفشی گفت: شرکت پتروشیمی تبریز با هدف جامه عمل پوشانیدن به تعهدات زیست محیطی خود در قبال کارکنان و جامعه و به موازات اجرای پروژه‌های متعدد زیست محیطی در کل مجتمع، اجرای پروژه فوق در واحد ABS را از سال 1395 در دستور کار خود قرار داد.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز اظهار داشت: در روش اکسیداسیون حرارتی با قابلیت بازیابی انرژی گازهای فرآیندی اکسید شده و پس از سوختن کامل به CO2 و H2O تبدیل می‌شوند، برای ایجاد دمای اولیه مورد نیاز اکسیداسیون، انرژی لازم از طریق احتراق گاز طبیعی تامین می‌شود انرژی حاصل از اکسیداسیون گازهای فرآیندی به حدی است که واکنش با انرژی آزاد شده ادامه می­‌یابد.

وی گفت: این سیستم شامل چندین محفظه احتراق بوده که در داخل آنها سرامیک‌های خاص متخلخل به شکل لانه زنبوری به منظور جذب حداکثری انرژی نصب شده‌اند، محفظه‌های مذکور مجهز به دو دستگاه مشعل پیش گرمکن سرامیک‌ها هستند پس از رسیدن دمای سرامیک‌ها به 850 درجه سانتیگراد، با ورود ترکیبات آلی فرار به محفظه‌های احتراق، مشعل‌های مذکور از سرویس خارج شده و عملیات اکسیداسیون ترکیبات آلی فرار در تماس با سرامیک‌های داغ و در دمای 850 درجه سانتیگراد ادامه می‌یابد.

درفشی ادامه داد: بخارات ترکیبات آلی فرار با عبور از محفظه های احتراق که به صورت سری در کنار هم قرار گرفته‌اند باعث انجام واکنش خود اشتعالی در اثر بر خورد با سرامیک­‌های داغ می­‌شود.
 
مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: در این روش سه فاکتور اساسی دما، زمان اقامت و توربولانس تعیین کننده بوده و نقشی اساسی دارند و ترکیبات مذکور در اثر برخورد با سرامیک‌های داغ در آن دما اکسیده شده و تجزیه می‌شوند، انرژی گرمایی ذخیره شده در این سرامیک‌ها تا حدی است که اولاً می‌تواند مصرف گاز طبیعی برای احتراق در این کوره‌ها را بسیار کاهش دهد و ثانیاً باعث حفظ دمای ثابت 1000 – 700 درجه سانتی گراد جهت امحاء ترکیبات آلی فرار، مخصوصاً ترکیبات هیدروکربنی آروماتیکی شود.

درفشی گفت: با اجرای این پروژه بخش عمده‌ای از گازهای آلاینده (ترکیبات آلی فرار VOC) موجود در واحد ABS از سطح  این واحد از طریق یک شبکه کانال­ کشی به کمک سیستم دمنده جمع‌آوری شده و به یک کوره مخصوص ارسال و در دمای 800 تا 1000 درجه سانتیگراد به صورت صحیح و اصولی امحاء می‌شود.

وی اضافه کرد: این سیستم دفع آلاینده با همکاری شرکت ایتالیایی که قرار بود در مدت ۱۲ ماه اجرا شود، در مدت ۱۰ ماه انجام شده است.

درفشی خاطرنشان کرد: برای بخش نصب  و اجرای سیستم RTO  و ساخت دودکش مربوطه و همچنین طراحی و اجرای لوله‌کشی سایت ABS در قالب قردادهای جداگانه به شرکت های ایرانی واجد شرایط واگذار و اجرا شد.

درفشی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز براساس استانداردهای بین‌المللی زیست محیطی طراحی شده و در حفاظت از محیط زیست پیشرو است تصریح کرد: آلایندگی پتروشیمی تبریز به صفر رسیده و بین صنایع پتروشیمی کشور به عنوان صنعت سبز شناخته می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز به فرآیند مدیریت زیست محیطی، تصفیه خانه متمرکز و سیستم زباله‌سوز پیشرفته اشاره کرد و اینکه پتروشیمی تبریز اولین شرکت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است که در سال ۱۳۷۹ مدیریت زیست محیطی را شروع کرده است.

35 کشور دنیا از محصولات پتروشیمی تبریز استفاده می‌کنند.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: ۳۵ کشور دنیا از محصولات پتروشیمی تبریز استفاده می‌کنند که البته مشتریان ثابت قدم و پایدار وجود دارد به طوریکه ۸۰ درصد از طیف مشتریان اروپایی پایدار بوده و همواره از محصولات ما خریداری می‌کنند.

تعداد بازدید : ۲,۱۱۳