برگزاری المپیاد آتش نشانان گامی به سوی ایمنی پایدار

برگزاری المپیاد آتش نشانان گامی به سوی ایمنی پایدار
(شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷) ۱۳:۵۵

پنجمین المپیاد علمی عملیاتی آتش نشانان صنعت پتروشیمی به همت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و به میزبانی پتروشیمی پلیمر کرمانشاه به مدت چهار روز از ۲۳ آبان برگزارشد و امروز تیم ها و نفرات برتر معرفی می شوند.

به گزارش خبرنگار نیپنا،  این المپیاد هر دو سال یک بار میان آتش نشانان صنعت پتروشیمی برگزار می شود و در مرحله بعد تیم های برتر از چهار شرکت وزارت نفت با هم رقابت می کنند.

بر اساس این گزارش ، در این دوره ۱۹ شرکت پتروشیمی به همراه یک تیم آتش نشان شهری از کرمانشاه به عنوان میهمان به رقابت پرداختند . هر تیم متشکل از ۶ ورزشکار یک مربی و یک سرتیم بود. هر مسابقه شش داور داشت که تیم داوری از طرف انجمن ورزش آتش نشانان و فدراسیون ورزش های همگانی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده‌اند.

بارزترین ویژگی‌ پنجمین دوره المپیاد علمی عملیاتی آتش نشانان صنعت پتروشیمی نسبت به دوره های قبل چالش دانش فنی و تخصصی آتش نشانان است.قدرت الله نصیری  سرپرست مدیریتHSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این مورد اظهارکرد: در قالب یک مسابقه علمی،  اطلاعات آتش نشانان محک زده می شود و با توجه به اهداف المپیاد قصد داریم توان دانشی آتش نشانان صنعت را نیز بروز رسانی کنیم که با معرفی منابع و مطالعه آنها شرکت کنندگان می توانند آزمون علمی را نیز پشت سر بگذارند.

نریمان نژاد معاون مدیریتHSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد تاثیر گذاری آزمون علمی گفت: در آزمون علمی که آخرین روز مسابقه برگزار شد تمام اعضای تیم باید به ۴۰ سوال تستی پاسخ داده و متوسط نمره هر تیم نتیجه تیم علمی است که در اختتامیه از تیم علمی برتر هم تقدیر خواهد شد. البته در این دوره رقابت بین تیم های دوم و سوم و چهارم بسیار نزدیک بود که آزمون علمی و ارزیابی توان دانشی تیم های شرکت کننده، تعیین کننده سرنوشت این تیم ها خواهد بود.

سرتیم پتروشیمی شازند اراک نیز در مورد این آزمون گفت: با در نظر گرفتن ضریب یک برای آزمون علمی ناخودآگاه شرکت کنندگان مطالب جدید در زمینه آتش نشانی را مطالعه می کنند و این حرکت امر بروز رسانی دانش فنی آتش نشانان را به همراه خواهد داشت.

هدف گذاری برای جذب آتش نشانان جوان

نصیری سرپرست مدیریت  HSEشرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد چالش صنعت اظهارکرد : افزایش سن آتش نشانان موجب افت کیفیت نیروها می شود بنابراین از مدیران منابع انسانی شرکت های پتروشیمی می خواهیم تا با اعطای مجوزهای خاص برای بعضی سمت ها نیروی جوان به بدنه آتش نشانی صنعت پتروشیمی تزریق شود.
کریمی رییس انجمن ورزش آتش نشانان نیز میانگین سنی مناسب آتش نشانان را تا ۳۰ سالگی عنوان کرد و گفت: به لحاظ فیزیولوژیکی اوج قدرت و توانایی بین ۲۰ تا ۳۰ سال است .سن طلایی آتش نشانان برای بهترین عملکرد دردوران جوانی است ، اما آتش نشانان با تمرین و حفظ آمادگی جسمانی می توانند تا ۴۰ سالگی نیز کار کنند اما این حرفه به دلیل استرس زیاد فرسایشی است و بعد از این سن توان کاهش می یابد بنابراین ۲۰ سال می توان از توان آنها استفاده کرد.
روح اله بابایی سرپرست آتش نشانان تیم پلیمر کرمانشاه نیز درباره سن آتش نشانان گفت: باید تجربه نیروی انسانی نیز در نظر گرفته شود زیرا در مواقع بحرانی تجربه آتش نشانان بسیار کمک کننده است. اما ۲۰ سال فعالیت در این حرفه کافی است و بعد از آن باید بازنشسته یا در مشاغل دیگر مانند تربیت آتش نشانان مورد استفاده قرار گیرد.
وی رمز موفقیت تیم پلیمر کرمانشاه در مسابقات علمی عملیاتی آتش نشانان صنعت پتروشیمی را جوان و پویا بودن این تیم دانست و گفت متوسط سن تیم ما زیر ۲۷ سال است.و با انجام تمرینات ورزشی مداوم و دوره های آموزشی و علمی تیم را پرقدرت حفظ خواهیم کرد.

آتش نشانی شغلی تخصصی

نریمان نژاد معاون مدیریت HSEشرکت ملی صنایع پتروشیمی ویژگی یک آتش نشان را علاوه بر آمادگی جسمانی علاقمندی به حرفه توصیف کرد و گفت: گاهی افراد از توان فیزیکی بالایی برخوردارند اما در شرایط اضطرار از شهامت و جسارت لازم برای نزدیک شدن به حادثه برخوردار نیستند و هدف از این مسابقات رشد سطح آمادگی جسمانی آتش نشانان و مقدمه ای برای بالارفتن معیارهای جذب نیروی های جدید است.یعنی رویکرد شرکت ها در جذب نیرو، موفقیت در این مسابقات و در مواردی حضور در بازی‌های جهانی می‌شود.

وی افزود: رکوردهای این چند روزه نشان می دهد که رقابت بین تیم ها بسیار فشرده بوده است و این مسابقات قصد دارد به مدیران صنعت پتروشیمی نشان دهد که آتش نشانی یک شغل مهم و تخصصی است. المپیاد علمی عملیاتی آتش نشانان صنعت پتروشیمی نقطه قوت ارزیابی میزان رشد سطح آمادگی آتش نشانان است و با توجه به وظیفه افراد در صنعت میزان تمرین آتش نشانان برای حضور در عرصه های رقابت داخلی و خارجی کم است.

حضور در عرصه های جهانی و داوری قهرمانان تیم ملی

  به گزارش نیپنا ، تعدادی از برگزیدگان دور گذشته المپیاد علمی عملیاتی آتش نشانان صنعت پتروشیمی در مسابقات تورین لهستان شرکت کرده‌ بودند.
مدیر انجمن ورزش آتش نشانان در این مورد گفت:در سال جاری منتخب تیم ها ی پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی غدیر و پتروشیمی بندر امام خمینی در هفدهمین دوره مسابقات جهانی آتش نشانان لهستان شرکت کردند. این مسابقات موجب آشنایی ورزشکاران با روش های تمرینی جدید، مسابقات تخصصی ویژه آتش نشانان بود همچنین در حاشیه مسابقات دوره‌های کوتاه دو ساعته با موضوع آشنایی با قوانین جدید، نیازهای آتش نشانان و اصول مسابقات برگزار شد.
سعید اکبری سرداور پنجمین دوره المپیاد علمی عملیاتی آتش نشانان صنعت پتروشیمی مسابقات نیز گفت: حضور در بازی‌های لهستان نقطه عطفی برای بین المللی شدن مسابقات صنعت پتروشیمی خواهد بود و آشنایی با آیتم های مسابقات جهانی می تواند در بروز رسانی مسابقات آتش نشانی داخلی موثرباشد.

اکبری در مورد تیم داوری گفت: داوری چهار دوره از المپیاد را تیم قضاوت کرده است که همگی از قهرمانان تیم ملی آتش نشانی کشور هستند.
کریمی رییس انجمن ورزش آتش نشانان نیز در مورد تیم داوری گفت: انجمن با تربیت مربی و داورهای مسابقات ورزشی قصد دارد به رشد و ارتقای سطح آمادگی جسمانی آتش نشانان کمک کند و این امر با برگزاری دوره‌های آموزشی و ورزشی و استاندارد سازی مسابقات آتش نشانی داخلی مطابق با نسخه‌های جهانی آن محقق می شود.

سطح کیفی پنجمین دوره المپیاد

 

اشکان رحمانی عضو تیم پلیمر کرمانشاه و قهرمان صعود از طناب نجات در مورد سطح کیفی این مسابقات اظهارکرد: امسال بسیار سطح مسابقه بالا بود و با وجود اینکه رکورددار این رشته هستم اما این دوره آتش نشانان بسیار توانمندی حضور داشتند. آرزو دارم که در تیم ملی آتش نشانی مسابقه بدهم.
سرداور مسابقات نیز در مورد سطح کیفی این دوره گفت: هر سال این مسابقات به لحاظ کیفی و تطابق با استانداردهای جهانی بهتر می شود. آیتم های این مسابقه از نمونه مسابقات جهانی PFA الگوبرداری شده است اما نمونه این مسابقات یعنی آتش نشانی صنعتی در دنیا وجود ندارد و ابتکار صنعت  پتروشیمی و منحصر به ایران است بنابراین نمی توان با مسابقات دیگر آن را مقایسه کرد.
وی برای بروز رسانی آیتم های این مسابقه با نمونه های جهانی گفت: اگر مطابقت داشته باشد که خیلی بهتر می شود زیرا مسابقات جهانی از لحاظ آسیب رسانی و شباهت زیادی به شغل آتش نشانی دارد.اما بروز رسانی نیازمند تجهیزات و امکانات و زمینه سازی های لازم است که در بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نیست اولین نیاز آتش نشان امنیت بعد دقت و در نهایت سرعت است که در این مسابقات آیتم سرعت بیشتر در نظر گرفته شده است.
تعداد بازدید : ۲,۸۳۹