کسب گواهینامه MFCA از سوی پتروشیمی تبریز

کسب گواهینامه MFCA از سوی پتروشیمی تبریز
(شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷) ۱۱:۰۴

پتروشیمی تبریز اولین گواهینامه استقرار روش نوین هزینه­ یابی جریان مواد(MFCA) را از سازمان ملی بهره وری کشور دریافت کرد.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی تبریزدر ایران روشMFCAبرای اولین بار در شرکت پتروشیمی تبریز توسط تیمی از دانشگاه صنعتی سهند استقرار یافته است. این پروژه در سال 1391 شروع و در سال 1396 خاتمه یافته ­است. بر این اساس برای اولین بار در دنیا نرم ­افزار اختصاصی روش MFCAتوسط تیم مجری پروژه تحت عنوان MFCA Sute تهیه و در اختیار شرکت پتروشیمی تبریز قرار گرفته ­است.

با شروع پروژه و شناسایی و قیمت ­گذاری ضایعات تولیدی در شرکت پتروشیمی تبریز ، گزارش­ های مرتب به سازمان ملی بهره­ وری ارسال شد . به منظور امکان دستیابی به اثرات ملموس تر در این پروژه دوره آموزشی MFCAدر سال 2013 به میزبانی شرکت پتروشیمی تبریز و با همکاری سازمان بهره ­وری آسیایی و سازمان ملی بهره­ وری برگزار و 25 نفر از سازمان­ ها و شرکت ­های معرفی شده از کشور آموزش دیدند. در ادامه با پشتیبانی سازمان بهره وری آسیایی کمیته ملی هزینه ­یابی جریان مواد برای ترویج آن در سطح کشور و استفاده از آن در کاهش ضایعات صنایع و قیمت تمام شده محصولات تشکیل شده است.

این کمیته با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت کشاورزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، شرکت شهرک های صنعتی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، دانشگاههای کشور و سازمان ملی بهره­ وری تشکیل گردیده است.   از جمله فعالیت های کمیته ملیMFCAبررسی گزارش ­های استقرار در صنایع و سازمان­ ها می ­باشد. شرکت پتروشیمی تبریز به عنوان اولین صنعت در کشور گواهینامه تایید استقرار MFCAبر اساس استاندارد ایزو 14051 را اخذ کرد. این گواهینامه 3 سال اعتبار داشته و بعد از آن بایستی ممیزی مجدد صورت گیرد.

شایان ذکر است:روش نوین هزینه­ یابی جریان مواد که تحت عنوان استاندارد ایزو 14051 نیز از سال 2011 به دنیا ارائه شده است به دنبال حل همزمان سه چالش اساسی افزایش بهره ­وری، کاهش ضایعات و کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات می ­باشد. با اعمال این روش قدرت رقابت شرکت ها در بازارهای جهانی افزایش یافته و مشکلات زیست محیطی آنها نیز کمتر خواهد بود. این روش در دهه 90 در آلمان شروع شده و بعد از آن در کشور ژاپن فعالیت های زیادی صورت گرفته و در بیش از 300 واحد تولیدی، خدماتی و اداری مورد استفاده قرار گرفته و توسط سازمان بهره وری آسیایی به کشورهای عضو استفاده از آن ابلاغ شده است.

تعداد بازدید : ۲,۱۶۱