تقویت گام به گام بازار محصولات پتروشیمیایی

تقویت گام به گام بازار محصولات پتروشیمیایی
(شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷) ۱۰:۳۱

افزایش حجم عرضه پلیمرها در کنار رشد عرضه محصولات شیمیایی موجب شد تا حجم معاملات در این دو بازار مهم در بورس کالا افزایش یابد.

به گزارش خبرنگارنیپنا ، هفته گذشته شاهد رشد 30 درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا بودیم و در بازار فیزیکی این رقم به نزدیکی 78 هزار و 200 تن رسید که یکی از بالاترین آمارها در سال جاری به شمار می‌رود. این داده در شرایطی ثبت شد که قیمت‌های پایه کاهشی بود و همین نکته خود نیاز به تحلیل‌های جداگانه‌ای دارد. از سوی دیگر حجم تقاضای ثبت شده در این بازار نزدیک به 25 درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد رشد عرضه‌ها بیشتر از رشد تقاضا بود.

این برتری رشد عرضه بر رشد تقاضا نشان می‌دهد که بازار از پتانسیل خرید بالایی برخوردار نیست و  موجب شد تا حجم معاملات به رغم رشد نزدیک به 17 درصدی ، باز هم نزدیک به 50 هزار تن باشد که نشان می‌دهد بسیاری از خریداران به حداقل خرید بسنده کرده‌اند. احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در بورس کالا یکی از شنیده‌های مهم در بازار است اگرچه در همین زمان شاهد بودیم که بازار داخلی نیز میل به کاهش نرخ پیدا کرده است. در هفته گذشته نزدیک به 64 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که این رقم نیز بسیار پایین ارزیابی می‌شود.

برپایه این گزارش ، در بازار محصولات شیمیایی هم شاهد رشد نزدیک به 27 درصدی عرضه‌ها بودیم اگرچه در همین زمان تقاضا رشدی نزدیک به 4 درصد را تجربه کرد که باز همچون بازار پلیمرها ، رشد تقاضا کمتر از رشد عرضه‌ها بود. در هر حال بازار محصولات شیمیایی نیز در هفته گذشته با رشد نزدیک به 19 درصدی حجم معاملات همراه شد و بیش از 30 هزار تن از انواع محصولات مورد معامله قرار گرفت.

همچنین رشد حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی را باید مهم‌تر ارزیابی کرد آن‌هم در شرایطی که ویژگی‌های فنی در این بازار از پتانسیل واسطه‌گری و سفته‌بازی کمتری برخوردار است و می‌توان گفت که داده‌های واقعی‌تری از حجم تولید را نشان می‌دهد. در صورتی که رشد حجم معاملات در این بازار به همراه بازار پلیمرها برای هفته جاری نیز ثبت شود امید به بهبود بازار محصولات پتروشیمی در مسیر صنایع تکمیلی بیش از پیش تقویت خواهد شد.

در بازار آزاد در هفته گذشته و البته در هفته‌های پیش از آن شاهد یک روند کاهشی نسبی بودیم اگرچه جرقه‌های مهمی از رشد نرخ نیز تجربه شد. با توجه به کاهش قیمت‌های پایه در هفته گذشته این سیگنال‌های افزایشی مهم ارزیابی نمی‌شود و البته کاهش مجدد قیمت‌های پایه می‌تواند جریان کاهشی فعلی را تقویت کند ولی تداوم عرضه‌های موجود را باید جدی گرفت.

تعداد بازدید : ۱,۵۲۰