برگزاری کنگره ملی مهندسی شیمی ایران با عنوان توسعه پایدار

برگزاری کنگره ملی مهندسی شیمی ایران با عنوان توسعه پایدار
(شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷) ۱۴:۱۳

شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران با عنوان توسعه پایدار در صنایع ایران با رویکرد متفاوت به صنعت نسبت به دوره های قبل از دوم تا چهارم بهمن برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، ناصرنژاد رییس شورای سیاستگذاری کنگره در نشست خبری که صبح امروز شنبه ( ۵ آبان) در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. شعار این دوره را توسعه پایدار در صنایع ایران عنوان کرد و گفت: این دوره متفاوت از سال های گذشته کمیته صنعت را همراه خود دارد . معمولا در کنگره ها یافته های علمی مورد نظر است و کسی در جریان حرکت صنعت و یافته های آن قرار نمیگیرد اما در شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران تجربیات صنعت در قالب مقالاتی از صنعتگران در کمیته صنعت داوری و مستند سازی میشود و هدف از این کار اطلاع رسانی اقدامات واحد‌های تحقیق و پژوهش صنعتی است. صنعتگران می توانند تا ۱۷ آذر مقالات خود را از طریق سایت www.ichec.ir ارسال کنند.

مستوفی دبیر انجمن شیمی ایران در مورد رویکرد انجمن در تعامل با صنعت گفت: انجمن های علمی به عنوان واسطه بین دانشگاه و صنعت قرار می گیرند و انجمن شیمی ایران نیز نیازهای صنعت را به پژوهشگران دانشگاهی و یافته های دانشجویان و اساتید را به صنعتگران منتقل می‌کند. بر همین اساس در اعضای انجمن علاوه بر دانشجو و استاد صنعتگران نیز حضور دارند. با وجود توجه ویژه این کنگره به صنعت امیدواریم نتایج آن نیز ارزشمند باشد.

فلاح معاون پژوهشی دانشکده شیمی دانشگاه امیرکبیر نیز در مورد اهمیت مستند سازی و ارایه تجربیات صنعت در قالب مقالات صنعتی گفت: دانشکده مهندسی شیمی تا کنون دو کنفرانس صنعتی با حضور صنعتگران برگزار کرده است. اما این کنگره مقاله محور با هدف مستند سازی تجربیات فعالان صنعت است در شرایط تحریم و عدم وجود کمک علمی از کشورهای دیگر می توانیم با بهره گیری از این مستندات موجب هم افزایی در صنایع و شرکت ها باشیم. شرکت های پتروشیمی کشور در کنفرانس ها حضور فعال دارند و حداقل ۲۰ درصد از کارشناسان این شرکتها در کنگره حضور خواهند داشت.امیدواریم صنایع دیگر نیز بیشتر مشارکت داشته باشند. از آنجایی که دانشکده شیمی قطب پتروشیمی کشور بوده ارتباط تنگاتنگی با پتروشیمی های کشور دارد.

مرضیه جدا دبیر کمیته صنعت کنگره ملی مهندسی شیمی ایران در مورد رویکردها، چالش ها و دورنمای مدیریت پژوهش و فناوری در صنعت صحبت کرد و گفت: کمیته صنعت سه محور اصلی دارد که شامل ارایه تجربیات صنعتی موجود در حوزه نفت و گاز و نیرو ، معرفی فناوری که منجر به توسعه بنگاه اقتصادی می شوند، فناوری مختلف با رویکرد کاهش مصرف آب و انرژی است. تلاش داریم تا موضوعات پژوهشی و کاربردی برای تعریف نقشه راه آینده صنعت استفاده شود.

وی در ادامه افزود: اعضای کمیته صنعت متشکل از مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی وزارت سمت، وزارت نفت و وزارت نیرو است که علاوه بر انتخاب مقاله برتر، دانش تجربی این صنایع نیز از طریق پنل های تخصصی در کنگره منتقل خواهد شد.

حسینی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت هلدینگ خلیج فارس نیز در مورد انتظارات صنعت از کنگره ها و همایش های علمی گفت: با توجه به اینکه از  صادرات غیرنفتی رقم بالایی به محصولات پتروشیمی اختصاص دارد می توانیم استنباط کنیم که عمده صادرات کشور شیمی محور است بنابراین انجمن شیمی ایران باید بصورت مداوم فاصله توان دانشگاهی و خواست صنعت را برطرف کند. هدف شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران نیز یافتن متخصصان در واحد‌های مختلف و برقراری ارتباط بین آنها است از طرفی به صنایع توان متخصصان داخلی را اطلاع رسانی کنیم.

یکی از مهمترین نیازهای صنعت، شناسایی نیاز کلان مهندسی و شکست آن به زیر ساخت فنی و مهندسی و در نهایت یافتن افراد مرتبط است بنابراین هرچه کنگره برگزار کنیم باز کم است.

وی در ادامه افزود: تجربه استفاده از خدمات دانشگاهی در صنعت پتروشیمی وجود دارد و در زمان تحریم هر پتروشیمی یک کمیته خودکفایی داشت که برای تامین قطعات از توان داخلی استفاده کنند. حرکت به سمت دانشگاه در زمان تحریم تحمیلی بود اما هلدینگ خلیج فارس در صدد تدوین نظام جامع آموزشی است و بزودی انجمن شیمی ایران به عنوان مشاور رسمی برای امور پژوهشی همراه هلدینگ خلیج فارس خواهد بود.

دبیر کمیته صنعت کنگره ملی مهندسی شیمی ایران نیز در مورد شرایط تحریم گفت: وقتی سایه تحریم نداریم خرید دانش و تکنولوژی خارجی برای مدیران ارشد گزینه اول است ولی در سایه تحریم انگیزه شرکت ها برای دریافت پژوهش های داخلی بیشتر می‌شود چنانچه چرخه علم و فناوری به درستی شکل بگیرد توسعه محقق خواهد شد.

شایان ذکر است دانشکده نفت، دانشکده پلیمر و دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر این کنگره را همراهی خواهند کرد و برگزار کننده اصلی انجمن مهندسی شیمی ایران است.

تعداد بازدید : ۲,۰۶۶