تقویت گام به گام بازار پتروشیمی

تقویت گام به گام بازار پتروشیمی
(شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷) ۱۱:۲۲

افزایش حجم معاملات در دو بازار پلیمرها و محصولات شیمیایی بورس کالا درهفته گذشته به ثبت رسید و می‌تواند به حمایت کلی از این دو بازار منتهی شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا هفته گذشته افزایش یافت آن‌هم در شرایطی که قیمت‌ها در بازار آزادنسبتا از یک ثبات شکننده برخوردار بود ولی میل به کاهش نرخ در طول هفته مشهود بود. این شرایط نشان می‌دهد که بازار تغییر فرمول قیمتی به ارز بازار ثانویه را پذیرفته است اگرچه تقاضای چندانی در بستر بازار وجود ندارد. تلاش برخی شرکت‌های پتروشیمی برای خروج محموله‌ها از انبارها در کنار بی‌میلی خریداران نسبت به خرید محموله‌های جدید موجب شده تا در بازار آزاد برتری عرضه بر تقاضا خودنمایی کند.

بر اساس این گزارش ، در هفته گذشته نزدیک به 54 هزار و 600 تن از انواع پلیمرها در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که به نسبت هفته قبل از آن این رقم معاملاتی رشدی 28 درصدی را نشان می‌دهد. این سیگنال مهم را باید از مسیر عرضه‌ها مورد بررسی قرار داد آن‌هم در شرایطی که در هفته قبل حجم عرضه‌ها نزدیک به 17 درصد رشد داشت. به نظر می‌رسد بازار به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقاضای مؤثر برای محصولات تولیدشده و مصنوعات پلیمری تضعیف شده و خریداران این محصولات نیز میل چندانی به خرید ندارند.

هفته گذشته شاهد بودیم که 27 درصدبه حجم تقاضا در بورس کالا افزوده شده است و این رقم خود به معنی آن است که تقاضا آرام آرام خود را با واقعیت‌های قیمتی سازگار می‌کنند. پذیرش نرخ‌های موجود در بورس کالا بر اساس دلار بازار ثانویه خود به معنی تغییر فاز جدی بازار است و به مرور زمان جذابیت خرید از بورس کالا را تقویت خواهد کرد اگرچه هم‌اکنون فراوانی کالا در بازار آزاد به جذابیت بیشتر خرید از بازار به جای بورس کالا بدل شده است. همچنین در هفته گذشته در بازار اصلی محصولات پتروشیمی بورس کالا نزدیک به 85 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته و این رقم نشان‌دهنده آرامش نسبی و تغییر فاز آرام بازار به شمار می‌رود.

برپایه این گزارش در طول هفته گذشته حجم معاملات محصولات شیمیایی بورس کالا نزدیک به 3 درصد رشد داشت آن هم در شرایطی که در این بازار هم حجم عرضه‌ها و هم حجم تقاضا افزایشی بوده است. رشد حجم معاملات در دو بازار پلیمرها و محصولات شیمیایی نشان می‌دهد که وضعیت مطلوبی در این بازارها ایفای نقش می‌کند.

تعداد بازدید : ۱,۷۱۰