کسب رتبه نهم هلدینگ خلیج فارس از نظر سرمایه گذاری

کسب رتبه نهم هلدینگ خلیج فارس از نظر سرمایه گذاری
(دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷) ۱۳:۴۲

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: بر اساس گزارش ICIS از نظر سرمایه گذاری جایگاه نهم در دنیا را دارا هستیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس امروز دوشنبه(30 مهرماه) در مجمع عمومی سالیانه با ابراز خرسندی از عملکرد و وضعیت مالی این مجموعه، وعده آینده ای روشن و سود بیشتر را به سهامداران داد.

ربیعی با اشاره به رقابت هلدینگ خلیج فارس و بانک ملت از نظر جایگاه فروش، گفت: در حوزه بین الملل جایگاه هلدینگ خلیج فارس شش پله صعود داشته و به جایگاه 38 رسیدیم. همچنین در منطقه خاورمیانه رتبه دوم پس از سابیک را داریم. بر اساس گزارش ICIS نیز از نظر سرمایه گذاری جایگاه نهم در دنیا را داریم.

وی با اشاره به اینکه سود خالص هلدینگ 27 درصد رشد داشته است، گفت: سود خالص هلدینگ به صورت تلفیقی 9250 میلیارد تومان بوده است. قیمت محصولات پتروشیمی در دنیا همواره با قیمت نفت خام رابطه داشته است و در ماه های اخیر نیز افزایش قیمت محصولات پتروشیمی از نرخ نفت بیشتر بوده است. قیمت کل محصولات پتروشیمی در سه ماه ابتدای سال روند نزولی و سپس صعودی قیمت داشتند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: در سال های 95 و 96 قیمت نفت خام به طور متوسط 48 دلار و امسال 57 دلار بوده است، بنابراین 29 درصد از این محل رشد فروش داشتیم. همچنین در سال گذشته درآمد عملیاتی هلدینگ نیز 34 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

ربیعی با اشاره به اینکه ارزش صادرات محصولات هلدینگ خلیج فارس در سال گذشته 42 درصد ارزش صادرات کل کشور بوده است؛ همچنین حجم تولید 38 درصد تولیدات پتروشیمی کشور و حجم صادرات نیر 38 درصد صادرات محصولات پتروشیمی کشور است گفت :در هلدینگ خلیج فارس 22.4 میلیون تن تولید داشتیم و ظرفیت تولید به 85 درصد ظرفیت نصب شده رسید و درصددیم تا در سال پیش رو ظرفیت تولید به بیش از 90 درصد ظرفیت اسمی برسد.

50 بازار صادراتی و افزایش 35 درصدی ارزش دارایی های هلدینگ خلیج فارس

ربیعی  با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج فارس 50 بازار هدف صادراتی دارد از افزایش 35 درصدی ارزش دارایی های هلدینگ خلیج فارس خبر داد.

وی تصریح کرد:پنج شرکت در هلدینگ خلیج فارس وارد بورس شدند از جمله پتروشیمی های پارس، فجر، مبین، پترول و هلدینگ خلیج فارس که ارزش این شرکت ها به 83 هزار میلیارد تومان می رسد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تاکید بر اینکه ورود سایر شرکت های هلدینگ خلیج فارس به بورس نیز می تواند به تنهایی بورس تهران را متحول کند و مالکیت در سطح عموم را کسترش دهدگفت: روند ارزش سهام شرکت هایی که در بورس هستند نیز مثبت بوده به گونه ای که سهام هلدینگ خلیج فارس 94 درصد، سهام پتروشیمی فجر 46 درصد، سهام پتروشیمی مبین 142 درصد، سهام پترول 15 درصد و سهام پارس 97 درصد بازدهی داشته اند.

دستاوردهای بزرگ هلدینگ خلیج فارس در زمینه اصلاح ساختار مالی

وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ هلدینگ خلیج فارس در زمینه اصلاح ساختار مالی، اظهار کرد: عمده مغایرت حساب های بین هلدینگ خلیج فارس و شرکت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی رفع شد؛ در این میان 3200 میلیارد تومان رفع مغایرت صورت گرفت. بر این اساس پتروشیمی بندرامام 2200 میلیارد تومان و پتروشیمی نوری 970 میلیارد تومان رفع مغایرت داشتند به همین دلیل هم پتروشیمی نوری اکنون آماده ورود به بورس شده است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس همچنین با اشاره به تقسیط درازمدت 5500 میلیارد تومان بدهی سنواتی پتروشیمی نوری و بوعلی، گفت: روز گذشته سرمایه شرکت نیز از پنج هزار میلیارد تومان به 9150 میلیارد تومان افزایش یافت. از سوی دیگر اخذ 1.2 میلیارد دلار وام ارزی از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه بیدبلند2 نهایی شد. برای پروژه های NGL3200 و هنگام نیز 715 میلیون یورو و 240 میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی تامین می کنیم. از طرفی نیز برای پتروشیمی بندرامام و ایلام از طریق بورس اوراق بهادار، اوراق مشارکت فروختیم.

ربیعی با اشاره به اینکه تا پایان سال پتروشیمی نوری و یکی دیگر از پتروشیمی های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس وارد بورس می شوند. درصدد هستیم تا پتروشیمی های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس همگی وارد بورس شوند. با ورود شرکت ها به بورس ارزش سهام هلدینگ خلیج فارس نیز رشد پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه 9 پروژه به ارزش 8.5 میلیارد دلار در دست اجرا است، گفت: پروژه های آپادانا، هنگام، هرمز، گچساران، یادآوران، لردگان، بیدبلند و دو پروژه در پتروشیمی ایلام در دست اجرا هستند. هم اکنون واحد الفین ایلام حدود 93 درصد، پروژه لردگان 92 درصد و پروژه بیدبلند خلیج فارس بیش از 85 درصد پیشرفت دارند و این سه پروژه در سال 1398 به بهره برداری می رسند. درصورتی که این سه پروژه به میزان 100 درصد ظرفیت نصب شده تولید داشت باشند سالانه 600 میلیون دلار به سود هلدینگ خلیج فارس افزوده می شود.

گفتنی است که در پایان مجمع 43 تومان سود برای هر سهم به تصویب شد.

تعداد بازدید : ۲,۳۳۵