افزایش ظرفیت 100 درصدی واحد MTBE پتروشیمی بندرامام

افزایش ظرفیت 100 درصدی واحد MTBE پتروشیمی بندرامام
(یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷) ۱۵:۲۳

شرکت کیمیا بندرامام پس از هدفگذاری در چارچوب استراتژی پتروشیمی بندرامام با برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده موفق شد طبق طراحی اولیه با انجام تعمیرات اساسی ، واحد MTBE خود را به افزایش ظرفیت 100 درصدی برساند

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام واحد MTBEشرکت سهامی پتروشیمی بندرامام با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال طراحی و مراحل احداث آن در فروردین ماه سال ۱۳۷۶آغاز گردید اما با وضع شدن تحریم های ناعادلانه و غیرقانونی علیه کشورمان ، شرکت UOP که موظف به اجرای تمام مراحل پروژه بود از ادامه تعهدات خود امتناع ورزید و مراحل طراحی و مهندسی این پروژه توسط شرکت های داخلی با الگو برداری از واحدهای مشابه انجام و در سال ۱۳۸۰ با موفقیت به بهره برداری رسید.

بر این اساس به دلایل فنی و نوع کاتالیست بکار رفته به ظرفیت اسمی خود نرسید ، تا اینکه در آذرماه ۱۳۹۶ توافقنامه ای جهت تامین کاتالیست و دانش فنی تولید MTBE با شرکت UOP به امضاء رسید.

با اجرایی شدن توافقنامه و تامین کاتالیست های اصلی و خرید دانش فنی ، برنامه تعویض و رفع موانع تولید به مدت ۳ هفته با حضور متخصصین UOP در مجتمع برنامه ریزی و عملیاتی شد.

تعمیرات اساسی و افزایش ظرفیت واحد MTBE به مدت ۲۲ روز با همت و تلاش بی وقفه مدیران و کارشناسان و پیمانکاران شرکت کیمیا بندرامام و شرکت خوارزمی بندرامام در تیر ماه ۱۳۹۷ با موفقیت و بدون هیچ حادثه انسانی و دستگاهی به پایان رسید و واحد مذکور با ظرفیت بالای هزار و ۵۰۰ تن در روز و با ۱۰۴ درصد ظرفیت اسمی در مدار تولید قرار گرفت.

لازم به ذکر است که MTBE یکی از اجزای تشکیل دهنده بنزین مصرفی و اکتان افزای اصلی جایگزین ترکیبات سربی می باشد که به لحاظ زیست محیطی و صیانت از محیط زیست و هوای پاک جایگزین ترکیبات سربی شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۴۶