تداوم کاهش قیمت پلیمرها در بورس کالا

تداوم کاهش قیمت پلیمرها در بورس کالا
(شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷) ۱۵:۱۸

افت قیمت‌ها در بازار آزاد مهمترین خبر هفته گذشته بود اگرچه شاهد کاهش حجم معاملات در بورس کالا هستیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا باز هم کاهش یافت و به رقمی نزدیک به 55 هزار تن بدون در نظرگرفتن انواع خارج از استاندارد و یا معاملات مچینگ بود. این مطلب به معنی آن است که حجم عرضه پلیمرها 14.5 درصد کاهش یافت و موجب شد تا حجم معاملات نیز 32.5 درصد کاهش یابد.

قیمت‌های نسبتاً بالای موجود در بورس کالا در کنار افت عرضه‌ها و البته تداوم افت نرخ در بازار آزاد را می‌توان از دلایل اصلی کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا به شمار آورد که در نهایت داده جذابی برای این بازار نیست. از سوی دیگر شاهد مقاومت‌هایی در برابر خرید از بورس هستیم ولی در کنار آن دورنمای نسبتاً مبهم بازار و بیم و امید از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار داخلی از دلایل دیگری بود که در بازار پلیمرها و حجم معاملات بورس کالا مؤثر واقع شد.

این موارد را می‌توان به دو گونه مختلف تفسیر کرد یکی احتمال بروز یک رکود نسبی در بازار و صنایع تکمیلی پلیمری با کاهش حجم معاملات در بورس کالا و دیگری احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار داخلی و موجودی نسبتاً بالای انبارها و البته برطرف شدن اغلب مشکلات حمل و نقل و تزریق بیشتر کالا به بازار داخلی و صنایع تکمیلی. در روزهای گذشته شاهد بودیم که شرکت‌های پتروشیمی برای خریداران زمانی برای تحویل کالا را تعیین کردند یعنی خریداران ملزم به تحویل محموله‌های خریداری شده هستند و این داده مهم خود سیگنال مضاعفی برای افزایش تزریق کالا به بازار داخلی و صنایع تکمیلی است.

با توجه به این شرایط برخی از فعلان باار اعتقاد دارند که بیم و امید از دورنمای قیمت‌ها را جدی‌تر از قبل نشان می‌دهد. این وضعیت را باید چهره پیش روی بازار پلیمرها به شمار آورد که تداوم آن می‌تواند باز هم بر حجم معاملات در بورس کالا مؤثر باشد.

در هفته گذشته حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا بیش از 30 درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده داده‌های فوق است اگرچه کاهش عرضه‌ها نیز خود برای کاهش حجم تقاضا داده مهمی به شمار می‌رود. با توجه به حذف سقف مجاز رشد قیمت‌ها و امکان رشد نرخ آزادانه در بورس کالا ، کاهش تقاضا از این مسیر مشخص یعنی عدم جذابیت هجوم برای خرید در بورس نیز توجیه پذیر است ولی نمی‌توان از کاهش عرضه‌ها در این بازار چشم پوشی کرد که آینده پیچیده‌ای را برای این بازار رقم خواهد زد.

تعداد بازدید : ۱,۹۵۰