رشد سهم تعاونی ها در معاملات بورس کالا

رشد سهم تعاونی ها در معاملات بورس کالا
(چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷) ۱۳:۲۶

براساس آمار معاملات بورس کالای ایران، سهم تعاونی ها از حجم و ارزش معاملات پتروشیمی ها در شش ماهه نخست امسال افزایش یافته است.

به گزارش نیپنا همایش تولید و توسعه پایدار، صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعاون صبح امروزچهارشنبه(25 مهرماه) در سالن همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

حامد سلطانی نژادمدیر عامل بورس کالای ایران در این همایش  با معرفی ابزارهای مالی در بورس کالا، در خصوص کارکردهای ابزار گواهی سپرده کالایی اظهار کرد: در بورس کالا معاملات به شیوه های مختلف انجام می شود که معاملات نقدی، نسیه و سلف، قراردادهای آتی و اختیار معاملات، گواهی سپرده کالایی، صندوق های کالایی، قراردادهای سلف موازی استاندارد و اوراق خرید دین، کشف پریمیوم و پیمان های آتی انواع روش های معاملاتی در این بازار است.

وی با اشاره به اینکه معاملات صنعت پتروشیمی در بازار فیزیکی انجام می شود ، گفت: در بازار نقدی معاملات محصولات پتروشیمی در ۶ ماهه اول سال گذشته ۱.۹۳ میلیون تن محصول بوده که این رقم با رشد قابل ملاحظه ای به ۲.۴۳ میلیون تن رسیده است. از این میزان تعاونی ها در نیمه نخست سال ۹۶ حدود ۲۷۰ هزار تن محصول را در بورس معامله کرده اند که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۳۴۹ هزار تن رسیده است و براساس آن می توان گفت سهم تعاونی ها از حجم و ارزش معاملات پتروشیمی ها در شش ماهه اول امسال به ترتیب ۱۴ و ۱۶ درصد بوده است که بازهم ضروری است تعاونی ها حضور خود را در بورس افزایش دهند.

سلطانی نژاد تاکید کرد: یکی از خواص موجود در بورس آن است که می تواند پس از انجام یک معامله واکنش ها و بازخورد را در بازار مشاهده کرد که مرور آمار معاملات بورس به صورت شفاف می تواند در تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وی به کارکرد ابزار کشف پریمیوم در بورس های کالایی دنیا اشاره کرد و گفت: کشف پریمیوم ابزاری است که در بورس های دنیا بسیار رواج یافته و می تواند نیاز تولیدکننده و مصرف کننده را برطرف کرده و اطمینانی را از قیمت ها نیز فراهم می کند که در یک فضای رقابتی تعیین می شود. این ابزار را می توان با دید تامین مالی تولیدکننده و خریدار عملیاتی کرد و کمک می کند منابعی خارج از صنعت به تولید تزریق شود.

پیشنهادات به منظور بهبود و توسعه صنعت پتروشیمی

وی به تعاونی ها پیشنهاد کرد از ابزارهای مختلف موجود در بورس برای تامین مالی، توزیع کالاها و ایجاد امنیت در معاملات استفاده کنند.

سلطانی نژاد ضمن ارایه پیشنهادات در خصوص بهبود روند معاملات و توسعه صنعت پتروشیمی گفت: لازم به نظر می رسد دولت از توسعه معاملات در بورس کالای ایران با توجه به انطباق عملکرد بورس کالای ایران با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی حمایت کند. توسعه همکاری وزارت صمت، شرکت‌های پتروشیمی، تعاونی‌های توزیعی و صنایع پایین‌دستی با بورس کالای ایران به منظور ارتقای نظارت بر عملکرد بازار و افزایش کارایی زنجیره‌های تولیدی نیز لازم به نظر می رسد. همچنین پیشنهاد می شود صنعت پتروشیمی از ابزارهای تأمین مالی بورس کالای ایران بهره‌گیری کرده و از انعقاد قراردادهای بلندمدت جهت تأمین مواد اولیه با استفاده از ابزار کشف پریمیوم استفاده کنند.

تعداد بازدید : ۲,۶۶۵