لزوم استفاده از توان داخل برای سرمایه گذاری/ تحویل گازهای فلر به پتروشیمی ها

لزوم استفاده از توان داخل برای سرمایه گذاری/ تحویل گازهای فلر به پتروشیمی ها
(سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷) ۱۱:۳۳

طرح های توسعه ای در بخش های مختلف صنعت نفت سرمایه ریالی مورد نیاز را نیز می توانند از بازار داخل تامین کنند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه امروز سه شنبه ( 24 مهرماه) در کنگره راهبردی نفت و نیرو، با اشاره به این که وضع تولید در همه شاخه های پتروشیمی، نفت، گاز و پالایش خوب است، گفت: اندیشه مهمترین مساله ای است که می توان جهان را به سمت خیر تغییر دهد. باشگاه نفت و نیرو برای ایجاد فضای اندیشه ورزی در حوزه نفت و نیرو راه اندازی شد. امروز میهن در شرایط خطیری است و با مشکلات بسیار روبرو شده ایم. خیلی از مشکلات ناخواسته شکل گرفتند.

تحویل گازهای فلر به پتروشیمی ها

زنگنه  با اشاره به استفاده از گازهای فلر در پتروشیمی ها گفت: در نهایت درمورد گازهای فلر به این نتیجه رسیدیم که عمده فلرها را می توان با چند خط و صرف کمتر از دو میلیارد دلار سرمایه تحویل پتروشیمی ها دهیم. بر این اساس با پتروشیمی مارون و پتروشیمی بندر امام قرارداد بیع متقابل بستیم.

وی افزود: مقرر شد پتروشیمی ها با هزینه خود خطوط لازم را اجرا کنند و از محل قیمت خوراک اصل و فرع سرمایه را محاسبه کنند. از طرف دیگر با انجام این کار هم اشتغالزایی می شود و هم محیط زیست بهبود می یابد.دود سیاه در فلرها به معنای سوختن هیدروکربن سنگین است که به قیمت طلاست. این گازها جمع می شوند چند میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می شود.

وزیر نفت اظهار کرد: پیش بینی می شود ظرف مدت کمتر از دو سال بازگشت سرمایه به پتروشیمی ها صورت می گیرد.

استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی

 وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای تحرک اقتصاد لازم است جریان توسعه را در صنعت نفت زنده نگاه داریم، گفت: برای تامین سرمایه لازم در بالادست و پالایشگاه های میعانات گازی، می توانیم از سرمایه های داخلی کشور بهره ببریم اما پتروشیمی ها ارزبری بالاتری دارند و مساله ارز را باید برای آن ها حل کنیم؛ سرمایه ریالی مورد نیاز را نیز می توانند از بازار داخل تامین کنند.

وزیر نفت با بیان این مطلب که عنوان خوبی در کنگره راهبردی نفت و نیرو انتخاب شده، به استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی تاکید کرد و گفت: ظرفیت داخلی عقل انسانهاست وبا توجه به  آن  بسیاری از نزاع های بی ربط جایی نخواهد داشت. عقل می گوید افراد مانند اعضای یک خانواده به هم کمک کنند.

 وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت داخل، گفت: هم اکنون برخی شرکت های خارجی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیستند و تا زمانی که تحریم یک جانبه امریکا برداشته نشود این فشارها ادامه دارد اما این به معنای عدم توان انجام کار نیست. از قبل هم تاکید داشتم که ما بیش از پول به تکنولوژی نیاز داریم. ما می توانیم پول را از بازار داخل تامین کنیم؛ هم اکنون شرایط کشور در حوزه تجهیزات با 10 – 15 سال پیش فرق دارد.

عبور از شرایط تحریم با اندیشه و تفکر

زنگنه با اشاره به اینکه منبع ثروت در حوزه نفت و انرژی در بالادستی است، اظهار کرد: امروزه در بازارهر روز شاهد تغییرات مهم هستیم؛ امریکا خود و بازار را با تناقض مواجه کرده است. از یک سو امریکا به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت انرژی در داخل کشور، علاقه به افزایش قیمت نفت ندارد و اروپا و چین نیز به دلیل تاثیر قیمت نفت بر اقتصاد و توسعه، علاقه مند به افزایش نرخ نفت تیستند. امریکا به ایران راهی را تحمیل می کند و حتی روسیه را تحت فشار گذاشته است. وقتی تحریم سرمایه گذاری مطرح می شود بازار می داند که این مساله تاثیر خود را سه سال بعد در تولید و قیمت نشان می دهد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه هر روز بمب بی ثباتی به کار می گیرند، گفت: در 40 سال پس از انقلاب یک روز نبوده که امنیت عرضه به خطر بیافتد. برای امنیت عرضه تلاش کردیم و همیشه دنبال قیمت منصفانه نفت و نه بالا، بودیم چراکه بدین ترتیب جریان اقتصادی جهان فعال نگاه داشته می شود و از سوی دیگر سرمایه گذاری نیز صورت می گیرد؛ وقتی قیمت بالا می رود ما مسوول نیستیم. این همه توهین به ملت های منطقه می شود و می گویند اگر ما نباشیم دو هفته هم سرپا نمی مانید.

زنگنه گفت: یک کشوری با زور می خواهد به ما راهی را تحمیل کند و ما می توانیم با اندیشه و عقل و نه با احساسات و کارهای روزمرگی و نمایشی، از این شرایط عبور کنیم.

زنگنه تصریح کرد: ما باید اندیشه کنیم. من درباره تحریم صحبت نمی کنم. قرار نیست  تمام کارهایم را بگویم. خیلی ها درصدد اخذ اطلاعات هستند اما باید اندیشه کنیم و زیان این مساله را به حداقل برسانیم.

 بهره برداری از 3 فاز جدید پارس جنوبی تا پایان سال

وزیر نفت اظهار کرد: در پارس جنوبی دیگر نیاز چندانی به تامین تجهیزات از خارج نداریم. سه فاز جدید پارس جنوبی تا پایان سال وارد مدار می شوند و بر این اساس 24 فاز پارس جنوبی فعال هستند و سه فاز دیگر نیز در سال آینده وارد مدار می شوند. ما برای تحرک در اقتصاد باید جریان توسعه را زنده نگاه داریم؛ طرح های EPC را پیگیری می کنیم و مناقصات در یک ماه آینده شروع می شوند. شش میلیارد دلار از داخل کشور باید در این راستا سرمایه جمع کنیم. در این طرح ها الزام شده که برخی اقلام صرفا از داخل کشور تامین شوند.

زنگنه با اشاره به اینکه باید با اندیشه و عقلانیت شرایط سخت تحریم را پشت سر بگذاریم،گفت: بحث دیگر ما پالایشگاه میعانات گازی است و زمین آن آماده شده است. پالایشگاه میعانات گازی در دست اجرا ظرفیت 480 هزار بشکه داشت که دو واحد 60 هزار بشکه ای را به پالایشگاه خلیج فارس منتقل کردیم.

وی ادامه داد: برای اجرای شش واحد 60 هزار بشکه ای از منابع داخلی بهره می بریم و 2.5 میلیارد دلار سرمایه باید جذب کنیم.







تعداد بازدید : ۲,۲۸۲