قرارداد توتال با عربستانی ها برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی

قرارداد توتال با عربستانی ها برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی
(دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷) ۱۱:۲۴

مجموعه پتروشیمی 5 میلیارد دلاری سعودی آرامکو و توتال در جبیل عربستان تا سال 2024 میلادی در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی ترید عربیا (tradearabia)، شرکت سعودی آرامکو، غول انرژی عربستان سعودی، و توتال فرانسه به تازگی یک توافقنامه توسعه مشترک برای عملیات مهندسی پایه و طراحی (FEED) یک مجموعه پتروشیمی بزرگ در منطقه صنعتی جبیل (Jubail) عربستان را امضاء کردند.

این قرارداد با حضور امین ناصر، رئیس و مدیر عامل سعودی آرامکو، و پاتریک پویان، مدیر عامل توتال، در الظهران عربستان به امضاء رسید.

خبر ساخت این مجموعه ابتدا در آوریل سال 2018 میلادی منتشر شد. مجموعه جدید قرار است در مجاورت پالایشگاه پیشرفته ساتورب (SATORP) راه اندازی شود. پالایشگاه ساتورب که 62.5 درصد آن توسط سعودی آرامکو و 37.5 درصد آن در اختیار توتال است؛ با هدف دستیابی به بیشینه بهره برداری (operational synergies) مشترکا اداره می شود.

مجموعه پتروشیمی یادشده در جبیل شامل یک واحد کراکر مخلوط و تعدادی واحد تولید محصولات پتروشیمی دارای ارزش افزوده بالا خواهد بود. این واحد کراکر که در منطقه خلیج فارس اولین کراکر ادغام شده با یک پالایشگاه به شمار می رود؛ تا 50 درصد از خوراک اتان و گازهای خروجی پالایشگاه (refinery off-gases) استفاده می کند و از ظرفیت تولیدی معادل یک میلیون و 500 هزار تن اتیلن در سال برخوردار است.

تخمین زده می شود این پروژه بزرگ با سرمایه ای نزدیک به پنج میلیارد دلار اجرایی شود و مطابق برنامه تا سال 2024 میلادی در مدار تولید قرار گیرد.

تعداد بازدید : ۱,۵۹۹