آرامش درمعاملات بورس کالا

آرامش درمعاملات بورس کالا
(شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷) ۰۹:۵۸

معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا هفته گذشته با روالی آرام دنبال شد و کاهش جدی تقاضای پلیمرها ازمهمترین خبرهای هفته قبل برای بازار بود .

  به گزارش خبرنگار نیپنا ، بازار پلیمرها روزهای آرامی را سپری می‌کند اگرچه بسیاری از فعالان بازار به کاهش قیمت‌ها امیدوار هستند  و در کنار کاهش تمایل به خرید از سوی  تعدادی از شرکت‌های تولیدی به کاهش تقاضا در برابر عرضه‌ها منجر شده و این سیگنال خود به عنوان یک سرعت گیر مهم در برابر رشد قیمت‌ها خودنمایی می‌کند.

کاهش تقاضای پلیمرها تنها در بازار آزاد مشاهده نمی شود بلکه آمارهای بورس کالا نیز از افت تقاضای رسمی حکایت دارد تا جایی که در هفته گذشته شاهد کاهش 24 درصدی تقاضا در بازار اصلی پلیمرهای بورس کالا بودیم. این نکته به معنی آن است که حجم تقاضا به نزدیکی 106 هزار تن رسیده که این رقم یکی از کمترین ارقام در سال جاری به شمار می‌رود. از این سیگنال مهم نمی‌توان غافل بود زیرا نشان می‌دهد که جذابیت‌های واسطه‌گری و سفته‌بازی به حداقل رسیده و بازار خود را برای تقویت بنیادین آماده می‌کند. بهبود شرایط حمل و نقل در کنار نگرانی از کاهش بیشتر قیمت‌ها و البته نوسان نرخ ارز ازمواردی به شمار می روند که برای فعالان بازار مهم است.

برپایه این گزارش ، در هفته گذشته حجم معاملات بورس کالا به نسبت آرام بود یعنی تفاوت معاملاتی چندانی با هفته قبل از آن نداشت. این در حالی است که بازار هنوز هم به عرضه‌های بیشتری نیاز دارد و عرضه هفته قبل و رقمی نزدیک به 65 هزار تن نیازهای بازار را برطرف نمی‌کند.

هفته گذشته در برابر هر تن عرضه 1.6 تن تقاضا به ثبت رسید که نشان می‌دهد تقاضا در گریدهای جذاب و محدودی تجمیع شده و در این میان فعالان بازار اغتقاد دارند که بازاربرای معامله برخی محصولات با اندکی  بی ‌میلی به عرضه‌ها می‌نگرد.

تعداد بازدید : ۱,۴۳۵