بررسی آخرین وضعیت ساخت 5 طرح پتروشیمی درقشم

بررسی آخرین وضعیت ساخت 5 طرح پتروشیمی درقشم
(سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷) ۱۵:۴۱

عملیات ساخت 5 طرح پتروشیمی در جزیره قشم پس از نهایی شدن زیر ساخت های لازم آغاز خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار نیپنا ، رضا نوروز زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همراه مدیران ارشد این شرکت امروز سه شنبه (17 مهرماه) درجریان سفر به جزیره قشم پس از بازدید از زیرساخت های این جزیره در جلسه ای با مدیرعامل منطقه آزاد قشم و نیز مدیران طرح های 5 گانه پتروشیمی این منطقه که موافقت اصولی ساخت را دریافت کرده اند آخرین وضعیت ساخت این طرح ها را بررسی کردند.

 براساس این گزارش، جانمایی این طرح ها، تامین یوتیلیتی و دیگرموارد اجرایی  و نیز دیگر زیر ساخت های مورد نیاز برای دوران ساخت و نیز دوران بهره برداری از جمله مهمترین محورهای مذاکره مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیرعامل منطقه ازاد قشم درجریان این سفر است.

 گفتنی است که بیشتر این طرح ها مجوزهای لازم برای ساخت را از وزارتخانه ها ، سازمان ها و ارگان های ذیربط دریافت کرده اند .

 معرفی5 طرح پتروشیمی جزیره قشم

طرح GTPP توسعه پترومفید که تولید کننده متانول با ظرفیت 1650 هزارتن ، پروپیلن465 هزار تن، پلی پروپیلن450 هزارتن، اتیلن 20 هزارتن بنزین پیرولیز178 هزار تن و گاز مایع 36 هزار تن در سال خواهد بود وبا برآورد اولیه سرمایه گذاری به مبلغ  حدود727 میلیون دلار و 20 هزار میلیارد ریال ساخته خواهد شد.

طرح GTX کاوه متان قشم نیز پس از بهره برداری  محصولاتی مانند پلی پروپیلن با ظرفیت 300 هزار تن ،بنزین پیرولیز107 هزار تن ، گاز مایع22 هزار تن، متانول یک میلیون تن، پروپیلن 300 هزار و فرمالین 100 هزار تن در سال را تولید خواهد کرد این طرح با برآورد اولیه 875 میلیون دلار و12 هزارمیلیارد ریال در منطقه قشم ساخته خواهد شد.

طرح GTTP صنایع پتروشیمی بین الملل قشم یکی دیگرازطرح هایی است که مجوز ساخت را دریافت کرده است، این طرح تولید کننده محصولاتی با مختلف از جمله پلی پروپیلن با ظرفیت 450 هزار تن ،بنزین پیرولیز178 هزارتن، گاز مایع36 هزارتن، متانول 1650 هزارتن، پروپیلن465 هزار تن و اتیلن20 هزار تن خواهد بود و با سرمایه ای حدود یک میلیارد 426 میلیون دلار و نیز 2 هزار میلیارد ریال در دستور ساخت قرار گرفته است .

 طرح بعدی در این جزیره، GTX نفت و گاز و پتروشیمی قشم نام دارد که در زمان بهره برداری  ظرفیت تولید یک میلیون تن متانول،175 هزارتن پروپیلن ، بنزین پیرولیز67 هزار تن، گاز مایع14 هزارتن، اسید استیک300 هزارتن، فرمالین 450 هزارتن و پارافرمالدئید  450 هزار تن را دارا خواهد بود  و قراراست که با سرمایه اولیه 700 میلیون دلار و 5.6 هزارمیلیارد ریال ساخته شود.

 پنجمین طرح نیز طرح یکپارچه تولید متانول و زنجیره از گاز طبیعی است که با نام شرکت پتروشیمی مهام قشم به عنوان متقاضی و در صورت اجرایی شدن این طرح جدید  می تواند متانول، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، ام ای جی،  و اسید استیک تولید کند، این طرح به تازگی اغلب مجوزهای لازم را کسب کرده است.

 به گزارش نیپنا، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی صبح امروزازسایت های پیشنهادی برای ساخت طرح های جدید پتروشیمی و همچنین منطقه صنعتی کاوه بازدید کرد.

 

تعداد بازدید : ۵,۰۵۹