114

ارزش‌افزوده واقعی صنعت پتروشیمی در گرو تکمیل زنجیره ارزش است

ارزش‌افزوده واقعی صنعت پتروشیمی در گرو تکمیل زنجیره ارزش است
(یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

رشد صادرات توأم با حضور فعال تر نقش آفرینان حوزه پتروشیمی ایران در صنایع پائین دست بخصوص صنایع پایین دست پلیمرها، بیانگر به وجود آمدن بستر مناسب جهت فعالیت و نیز نوید دهنده افقی روشن برای توسعه زنجیره ای از صنایع است.

کمک به ایجاد نظام نوآوری و تقویت پتانسیل­های نوآوری و حمایت از توسعه کیفی و فناورانه صنعت پلاستیک، از مهمترین ماموریت­های نهادهای حامی این صنعت در کشور و بخصوص شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

با در نظر گرفتن این اصل، نشریه پیام پتروشیمی به بهانه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، به سراغ بالاترین مقام عالی صنعت پتروشیمی؛ سید رضا نوروززاده معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی رفته تا ضمن آگاهی از نقطه نظرات وی در خصوص توسعه صنعت پتروشیمی در جهش دوم خود، از حرکت چرخ صنعت در حوزه صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش آگاه گردد که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود:

سید رضا نوروززاده: ایران با توجه به ذخایر غنی نفت و گاز، موقعیت استراتژیک جغرافیایی،  دسترسی به آبهای آزاد و نیز سرمایه­گذاری های کلان در حوزه پتروشیمی، پتانسیل بسیار قوی در کسب و کارهای کوچک و با ارزش افزوده بالا در حوزه صنایع بالادستی و پائین دستی پتروشیمی دارد. حرکت چرخ صنعت در این حوزه محرک بخشهای دیگر نیز بوده و سبب تقویت تولید ملی و اشتغال می گردد.

ارزش‌افزوده واقعی صنعت پتروشیمی طبق آمار بین‌المللی در گرو تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات پایین‌دستی است که بیشترین نزدیکی را به بازار مصرف نهایی دارند.مطالعات بین المللی حاکی از جهت گیری سیاستهای دولتها در کشورهای توسعه یافته (استرالیا، آمریکا، کانادا، تایوان،  هلند و انگلیس) به سوی ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان منابع اشتغال و رشد اقتصادی داخلی­شان می­باشد.

 این سیاست در نهادی توسعه­ای مانند بانک جهانی به منظور فعال سازی موتور محرک اقتصادی کشورهای در حال توسعه نیز به صورت گسترده­ای استفاده می­گردد.

مطابق با گزارشات و تحقیق های رسمی انجام شده، صنعت پایین‌دست پتروشیمی در صورت تحصیل شرایط مناسب پتانسیل تبدیل به یکی از موتورهای ایجاد اشتغال کشور را داراست. مضافا بر این که بر خلاف صنایع بالادستی نفت و پتروشیمی حسب مکان جغرافیای ذخایر نفت و گاز، صنایع پائین دستی محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نبوده و می تواند بصورت عادلانه و متوازن در عرصه کشور گسترش یابد. کما اینکه با سیاستگزاری مناسب می توان به راحتی  جهت فلش سرمایه­گذاری را به سمت مناطق توسعه نیافته و یا کمتر توسعه یافته متمایل ساخت و با توزیع امکانات و رشد اقتصادی و در نهایت فرهنگی در عرصه کشور زمینه را برای توسعه پایدار ملی فراهم نمود.

از طرفی صادرات محصولات پتروشیمی‌ که اساسا ظرفیت مصرف ایجاد شده داخلی را دارند، خام فروشی محسوب شود.لذا در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه تولید و اشتغال و تاکید ایشان به عدم خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش و نیز عطف به بندهای۱۲-۱۳-۱۵ سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که صراحتا تاکید بر توقف خام‌فروشی دارد، ۱۲ پیشنهاد عملیاتی برای ایجاد یک میلیون شغل در فاز اول در صنایع پایین‌دست پتروشیمی را به دولت یازدهم ارائه داده شده­است.

صنایع پایین دستی پتروشیمی در 11 گروه دسته­بندی می گردد و صنعت پلاستیک و زیرمجموعه آن با بیش از یک میلیارد دلار صادرات سالیانه، طلایه دار این بخش از صنعت است. این امکان فراهم شده است که شرکتهای تولیدی جهت تسهیل در فرایند دریافت مواد اولیه هم بصورت جداگانه و هم بصورت تعاونی های تامین نیاز اقدام به خرید مواد اولیه از بورس نمایند. با توجه به نوسانات اخیر بازار ارز و آشفتگی بازار ناشی از سواستفاده عده­ای دلال، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری سایر دستگاهها تلاش کرده است با تدوین دستورالعمل تنظیم بازار، نظارت بر اجرای آن و سیستمی نمودن فرایند قیمت گذاری، تامین و توزیع مواد اولیه را بصورت فرایند بین سازمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا، سازمان حمایت از مصرف کننده و شرکت ملی پتروشیمی مدون و با تسهیل و تامین نیازهای تولیدکنندگان واقعی، راه را بر سودجویان ببندد.

امید است با تعاملاتی که بین سازمانها، شرکتها و تشکلها در سایه یرگزاری این نمایشگاه شکل وتوسعه می یابد بتوان اقتدار صنعتی و اقتصادی ایران اسلامی را در عرصه ملی و جهانی آنگونه که شایسته مردمان این دیار است احیا نمود.

در خاتمه، خاطر نشان باید کرد، نمایشگاه بین المللی ایران پلاست بعنوان یکی از معتبرترین نمایشگاههای تخصصی صنعت پلاستیک، در خاورمیانه شناخته شده است و امیدوارم که ان شاء الله از دستاوردهای آن بتوانیم به عنوان یک الگوی مثبت برای کل کشور بهره لازم را ببریم.

باشد تا جهش دوم صنعت پتروشیمی موتور محرک تکمیل فرآیند توسعه صنعتی و اقتصادی کشور عزیزمان ایران باشد

 

تعداد بازدید : ۱,۵۵۱