بازگشت آرامش به بازار محصولات پلیمری

بازگشت آرامش به بازار محصولات پلیمری
(شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷) ۱۱:۴۹

کاهش نرخ ارز سبب آرامش در بازارآزاد پلیمرها شد اگرچه با بهبود شرایط در سیستم‌های حمل و نقل جاده‌ای می‌توان به تزریق بیشتر کالا به بازار آزاد امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته نزدیک به 15 درصد کاهش یافت اگرچه دلیل اصلی افت حجم داد و ستد را باید در کاهش نزدیک به 14 درصدی عرضه‌ها در بورس کالا جستجو کرد. این مطلب موجب شد تا حجم معاملات پلیمرها به نزدیکی 63 هزار تن برسد که این رقم کمترین حجم داد و ستد در 3 هفته اخیر بود. این در حالی است که هنوز بازار انتظار دارد تا حجم عرضه‌ها باز هم به بالای 70 هزار تن در هفته برگردد اگرچه در هفته گذشته این رقم بیش از 64 هزار تن بود. کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد البته به کاهش جذابیت خرید بدل گشته و این شرایط در بورس کالا نیز کم و بیش خودنمایی کرده است تا جایی که شاهد بودیم در هفته قبل حجم تقاضا بیش از 24 درصد به نسبت هفته قبل از آن کاهش داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میل به خرید در بازار آزاد کاهش یافته و البته دلیل این رخداد را باید در افت قیمت دلار و ترس از کاهش بیشتر بهای پلیمرها به شمار آورد اگرچه اوج تأثیرگذاری این وضعیت را باید در هفته پیش‌رو مورد بررسی قرار داد.

فعالان بازار اعتقاد دارند که هفته جاری مهمترین زمان در چند هفته اخیر برای بازار پلیمرها به شمار می‌آید آن هم در شرایطی که اغلب فعالان بازار در بیم و امید کاهش بیشتر قیمت‌ها قرار دارند و این سیگنال ناخودآگاه میل به خرید را کاهش داد و همچنین موجب شده تا خرید مواد اولیه در بازار آزاد در حد ضرورت باشد و واحدهای تولیدی ترجیح می‌دهند تا از موجودی انبارها استفاده کرده و تا حد امکان از خرید جدید اجتناب کنند. این سیگنال البته داده مهمی برای معاملات بورس کالا خواهد بود زیرا خریداران اصلی تلاش خواهند کرد تا بیشترین حجم خرید خود را از بورس کالا تأمین کنند آن‌هم در وضعیتی که واسطه‌گری در روزهای اخیر از جذابیت کمتری برخوردار شده است.

دورنمای بازار را حداقل در فاز روانی و خریدهای هیجانی آن باید از مسیر نوسان قیمت دلار رهگیری شود و تا زمانی که نگرانی از کاهش قیمت‌‌ها در بازار ارز وجود دارد و به یک نرخ متعادل نرسیم؛ این وضعیت ادامه خواهد داشت. با توجه به بالابودن موجودی انبارها در بازار داخلی و بی‌میلی به خرید جدید و همچنین انتظار برای تحویل محموله‌هایی که در هفته‌های گذشته از بورس کالا خریداری شده ، بازار وارد یک فاز مهم از ابهام قیمتی شده است و می‌تواند دورنمای بازار را با ابهام همراه سازد. هفته جاری همچنین چهارمین هفته از زمان ابلاغ دستورالعمل‌های جدید برای بورس کالاست و در صورتی که بخشنامه‌های جدید اجرایی شود؛ قیمت‌های پایه در بورس کالا متوسط قیمت‌های 4 هفته اخیر خواهد بود .

تعداد بازدید : ۱,۷۷۵