114

نمایشگاه دوازدهم متمایز با دوره های گذشته

نمایشگاه دوازدهم متمایز با دوره های گذشته
(یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

شمارگان برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران پلاست به عدد 12 رسید تا صنعت پلیمر و پلاستیک همچنان نقش پررنگش را به رخ دیگر صنایع بکشاند.

صنعتی که در جزئی ترین بخش های زندگی با آن درگیر هستیم و روز به روز تقاضا برای آن بیشتر میشود و همین فعالان این عرصه را در رقابت تنگاتنگی با هم قرار داده است.

شعار امسال دوازدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست « رونق کسب و کار جهانی صنعت پلاستیک» بود که به مدت چهار روز ( 2 تا 5 مهر ماه) دست اندرکاران این عرصه را در نمایشگاه بین المللی تهران گرد هم آورد. نمایشگاهی که در زمره بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و علاوه بر آن در بین نمایشگاه‌های معتبر صنعت پلاستیک جهان طبقه‌بندی می‌شود.

طبق اعلام دبیرخانه نمایشگاه، بیش از 230 تاجر و 15 هیئت اقتصادی از 13 کشور خارجی (عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه، تونس، کنیا، هند،سریلانکا، ویتنام و لبنان ) در دوازدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست حضور دارند. همچنین 22 کشور (سوریه، امارات متحده عربی، چین، قزاقستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، ارمنستان، عراق، افغانستان، روسیه، غنا، کنیا، تانزانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، اکراین ،رومانی، اسپانیا، کانادا و کلمبیا) در این دوره از نمایشگاه، دارای بازدیدکننده انفرادی بودند.

نمایشگاه در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته شده و نیمه ساخته، ماشین‌آلات و تجهیزات و خدمات برگزار شد و در این میان قدرت گرفتن صنعت پلاستیک کشور، تنها یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه بود. علاوه بر این در سایه برگزاری این نمایشگاه، تشکل‌های مختلفی نیز به منظور حضور موثرتر بخش‌های مختلف صنایع پلاستیک شکل گرفت که‌ زمینه‌ساز رقابت روزافزون و رونق بیشتر این صنعت شد.

وجه تمایز دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست تخصصی تر شدن بازدیدکنندگان بود  و این تنها  نکته ای بود که بسیاری از مدیران عامل شرکت های حاضر در این دوره از نمایشگاه به آن اذعان داشتند. برخی از آنان از ترافیک رفت و آمد به غرفه های خود می گفتند و اعلام می کردند که بازدیدکنندگان عمومی کمتر بودند.

یکی از آنان تاکید کرد که خوشبختانه با بازدیدکننده های فرعی از کشورهای اروپای شرقی و همسایه مذاکرات خوبی برای فروش محصولات مان در این دوره از نمایشگاه داشتیم.

فرهاد بهشتی از فعالان صنعت پلیمر و پلاستیک هم با اشاره به استقبال مشتری های خارجی در بازدید غرفه این شرکت در نمایشگاه امسال پلاست تصریح کرد: امسال مذاکرات خوبی را با خریداران داخلی و خارجی داشتیم، غرفه ما نیز در سال جاری نسبت به سال های گذشته بسیار پررونق تر بود.

مزیتهای ایران

بدون شک برگزاری نمایشگاه ایران پلاست فرصتی برای کوتاه تر شدن تماس بین زنجیره های مختلف ارزش از جمله صنایع پلیمر است که سبب می شود درجریان آخرین اطلاعات تولید و بازار فروش صنایع پلیمر و پلاستیک قرار بگیرند و فرصتی است تا شرکتهای خارجی در این نمایشگاه حضور یافته و با خریداران ایرانی خود وارد مذاکره شوند.

از سویی کیفیت بالای تولیدات پلیمر وصنایع پلاستیک ایران در منطقه نگاه بسیاری از فعالان این عرصه را به ایران جلب کرده و  مزیت نسبی ایران در بخش انرژی و ارزان بودن قیمت خوراک اولیه ایران را برای همگان جذاب ساخته است.

البته این نکته هم نباید مغفول بماند که صنایع پایین دستی و بالادستی پتروشیمی طی سالهای اخیر از پیشرفت قابل قبولی برخوردار بوده اند و همه اینها باعث شده است تا محصولات ما به لحاظ دانش فنی و قیمت در مقایسه با محصولات منطقه مانند آسیا یا آسیای شرقی و خاورمیانه از کیفیت بالایی برخوردار باشد. صنعتی که طی سالهای اخیر ایران توانسته است جایگاه خوبی در صنعت پلیمر و پلاستیک منطقه کسب کند و سهم مناسبی هم در صادرات داشته باشد.

یکی از فعالان صنعت پلیمر و پلاستیک این مساله را مورد اشاره قرار داد که شرکتهای تولیدی داخل  گریدهایی را تولید می کند که سابیک عربستان امکان تولید آن را ندارد و یا در اروپا شرکتهای محدودی امکان تولید آن را دارند. یا آنکه در زمینه پلی استایرن هاب خاورمیانه هستیم.

رشد صنعت پلیمر در ایران

علاوه بر این رشد مناسب پیشرفت صنعت پلیمر و پلاستیک در دهه های اخیر قابل توجه بوده است. در یک نمونه تولید پلیمر در کشور، از نخستین دوره نمایشگاه تاکنون که دوازدهمین دوره این نمایشگاه سپری شد، رشد 10 برابری را تجربه می‌کند.

همچنین تعداد مجتمع‌های پتروشیمی پلیمری از چهار مجتمع در سال 1381 به عدد 27در سال 97رسیده است که این رشد، نشان‌دهنده اهمیت صنعت پلاستیک، نیاز داخل و جهانی و رشد ایجاد شده در این زمینه است. علاوه بر این  ایران هم اکنون 21 طرح پلیمری دیگر در کشور در حال اجرا دارد.

مزیت نسبی ایران در بخش انرژی باعث شده است تا کیفیت تولیدات پلیمر و پلاستیک ایران در منطقه بالاتر از رقبای خود باشد و همین امر سبب استقبال خریداران خارجی محصولات ایرانی شده است.

به هر رو دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در شرایطی پایان یافت که رشد و پیشرفت ایران در این حوزه برگ برنده کشورمان بود.

تعداد بازدید : ۱,۱۹۵