114

شاخص تولید، قیمت ها و ارزش تجاری صنعت پتروشیمی آمریکا

شاخص تولید، قیمت ها و ارزش تجاری صنعت پتروشیمی آمریکا
(یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

بورد فدرال رزرو شاخص تولید صنعتی برای اندازه گیری محصول تولیدی را در صنایع تولیدی، معدن و برق و گاز را تولید می کند.

این نظام جزءنگر و جامع محصول جزییات مربوط به گروه های بازار (مربوط به تقاضا) و گروه های صنعتی (مربوط به عرضه) را تولید می کند، که معمولا اطلاعات مربوط به صنایع NAICS چهار رقمی و نیز صنایع با جزییات بیشتر است.

این معیارها مربوط به محصول واقعی هستند یعنی تولید، فعالیت (بر اساس حجم تولیدی) و تاثیرات تغییر قیمت در این محاسبات وارد نمی شوند- و نسبت به سطح این متغیر در سال پایه محاسبه شده اند (که در این مورد سال پایه سال 2012 است).

عوامل وزن دهی برای هر یک از این شاخص های تشکیل دهنده تولید نیز منتشر می شوند که در واقع برای اندازه گیری اهمیت هر یک از این بخش ها نسبت به تولید کلی محصولات شیمیایی است. با استفاده از این وزن ها، می توان شاخص های منتشر نشده برای برخی از صنایع خاص، بخش ها یا مفاهیم خاص را اندازه گیری کرد (به عنوان مثال مواد شیمیایی، به جز محصولات داروئی). نمودار 1 شاخص های تولید صنعتی را در صنعت پتروشیمی آمریکا به تصویر می کشد.

نمودار 1

شاخص های قیمتی

دفتر آمار نیروی کار[1] داده های مربوط به قیمت های داخلی را برای تعداد بسیار زیادی از کالاها و خدمات بر اساس اطلاعات به دست آمده از تولیدکنندگان منتشر می کند. این داده ها در حال حاضر شاخص قیمت تولیدکننده یا PPI نامیده می شوند. این معیارها شامل تخفیف های قیمتی، انگیزه ها و مازاد دریافت نیز می شوند. این شاخص ها درآمد خالص فروشنده را نسبت به سطح درآمد در سال پایه اندازه گیری می کند.

برای این که این شاخص ها قابل مقایسه با شاخص تولید FRB شود، ACC سال پایه این محاسبات را به 100=2012 تغییر داده است. دفتر آمار نیروی کار همچنین داده های مربوط به شاخص های وارداتی و صادراتی را منتشر می کند. ACC سال پایه این داده ها را نیز به سال 2012 تغییر می دهد. نمودار 2 شاخص های قیمتی تولیدکننده را در صنعت پتروشیمی ترسیم می کند.

 

نمودار 2

ارزش محموله

صنعت پتروشیمی، یکی از بزرگترین تشکیلات تولیدی در ایالات متحده آمریکا، شامل پنج بخش عمده می شود (مواد شیمیایی پایه، مواد شیمیایی تخصصی، مواد شیمیایی کشاورزی، محصولات داروئی و محصولات مصرفی) و نیز صدها زیربخش نیز در این صنعت فعالیت می کنند.

کل حجم محصولات پتروشیمی و شیمیایی که در ایالات متحده آمریکا تولید می شوند بالغ بر 1.12 میلیارد تن است. ارزش این صنعت بر اساس ارزش محموله هایی که جابجا می شوند اندازه گیری می شود، این ارقام توسط دفتر آمار ارائه می شود. محموله ارزش اسمی محصولاتی را اندازه گیری می کند که از کارخانه های تولیدی بارگیری می شود؛ ارزش این محموله ها تحت تاثیر تغییرات قیمتی قرار نمی گیرد. نمودار 3 ارزش محموله ها را به تفکیک بخش های مختلف صنعت پتروشیمی در سال 2016 نشان می دهد.

 

نمودار 3

مواد شیمیایی ارگانیک

علاوه بر پنج بخش تجاری که در بالا به آنها اشاره کردیم، دو نوع از مواد شیمیایی نیز مورد مطالع قرار می گیرند: مواد شیمیایی ارگانیک و غیرارگانیک. نهاده های ارگانیک مانند نفت و گاز طبیعی شامل هیدروکربن ها می شوند، که بن مایه محصولات شیمیایی ارگانیک نهایی را تشکیل می دهند. نهاده های غیرارگانیک معمولا ترکیباتی از دو یا چند محصول طبیعی هستند، و معمولا کربن یکی از عتاصر اصلی تشکیل دهنده آنها نیست.

تنها چند ماده شیمیایی از نفت و گاز طبیعی به عنوان مواد خام به صورت مستقیم استفاده می کنند. در عوض، آنها ابتدا به گازهای طبیعی مایع، مانند اتان یا پروپان تبدیل می شوند، یا این که به مایعات سنگین تر مانند نفتا یا گازوئیل تبدیل می شوند. در مرحله اول پردازش، این مواد خام پالایش می شوند تا محصولات اولیه مانند بنزن و اتیلن تولید شوند.

محصولات اولیه این چنینی سنگ بنای صنعت پتروشیمی هستند. در مرحله بعدی پردازش، مواد شیمیایی مانند کلر، به بن مایه های هیدروکربنی اضافه می شوند تا برخی ویژگی های خاص را به محصول تولید شده اضافه کنند. محصول نهایی ممکن است مثلا نایلون یا فیبر پلی استر، پلاستیک، یک ماده داروئی یا سایر محصولات باشد.

مواد شیمیایی پایه

مواد شیمیایی پایه، که مواد شیمایی کالایی نیز نامیده می شوند، در حجم های بسیار زیادی تولید می شوند که ترکیبات خاص شیمیایی را نیز شامل می شود که همگی به لحاظ ماهیت همگن هستند. یعنی به لحاظ تولیدی هیچ تمایز خاصی ندارند.

مواد شیمیایی پایه معمولا در تولید یک محصول به کار می روند یا در پردازش مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از راه های فکر کردن به این بخش این است که تولیدکنندگان این مواد شیمیایی در واقع مولکول ها را می فروشند (بسیاری از آنها). برخی از مثال های مربوط به مواد شیمیایی پایه عبارتند از مواد شیمیایی غیر ارگانیک، محوصلات پتروشیمی فله ای، مواد شیمیایی واسطه ای، رزین های پلاستیکی، لاستیک مصنوعی، فیبرهای تولیدی، رنگ و رنگدانه و جوهر مخصوص چاپ.

تولید و فروش مواد شیمیایی پایه یه کسب و کار جاافتاده است. بازارهای اولیه شامل سایر محصولات و فرآورده های شیمیایی می شوند؛ سایر کالاهای تولیدی (محصولات نساجی، اتومبیل، لولزم خانگی، مبلمان و غیره) جایی که این محصولات تبدیل به محصولات نهایی می شوندیا اینکه برای کمک به پروسه تولید برخی محصولات مورد استفاده قرار می گیرند (خمیر کاغذ و کاغذ، پالایش نفت، پردازش آلومینیم و غیره).

قیمت این محصولات تا حد بسیار زیادی به بستگی به سطوح بهره برداری از ظرفیت و هزینه خوراک (یا مواد اولیه) دارد، و همین باعث می شود که حاشیه سود تولید این محصولات بسیار اندک و تا حد زیادی تحت تاثیر چرخه های اقتصادی قرار گیرند. در برخی موارد ممکن است که بازدهی اقتصادی کمتر از هزینه سرمایه باشد.

توزیع مواد شیمیایی پایه معمولا از طریق خط آهن و دریا صورت می گیرد و مشتریان این محصولات تعدادشان کم است اما حجم مورد تقاضای هر یک بسیار زیاد است، که معمولا سایر تولیدکنندگان یا کشاورزان (متقاضی کود) هستند. نمودار 4 ارزش محموله های مواد شیمیایی پایه را در سال 2016 نشان می دهد.

 

نمودار 4  


 


 



[1] The Bureau of Labor Statistics (BLS)

 

تعداد بازدید : ۲,۶۳۲