وزیر نفت:

جهش پتروشیمی رو به رشد است/ مشکلی در تامین خوراک پتروشیمی ها نداریم

جهش پتروشیمی رو به رشد است/ مشکلی در تامین خوراک پتروشیمی ها نداریم
(دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷) ۱۳:۰۵

وزیر نفت با اشاره به این که صنعت پتروشیمی ایران رو به رشد است وانتظار می رود امسال هم تولید محصولات پتروشیمی هفت تا هشت درصد افزایش یابد گفت: مشکلی در تامین خوراک واحدهای پتروشیمی نداریم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست و بازدید از سالنهای این نمایشگاه در جمع خبرنگاران با بیان این که هیچ مشکلی در تامین خوراک واحدهای پتروشیمی نداریم گفت: به طور کلی تولید در داخل کمتر از تقاضاست، به طور مثال زمانی که دولت عرضه ارز 4200 تومانی را شروع کرد تقاضا بیشتر از نیاز بازار شد و چهار برابر نیاز بازار تقاضا به وجودآمد که این تقاضا، تقاضای کاذب بود.
وی درباره نمایشگاه ایران پلاست با اشاره اینکه شرکتهای داخلی در این دوره از نمایشگاه فعالتر از شرکتهای خارجی ظاهر شده اند،گفت:  نمایشگاه فرصتی است تا شرکتهای داخلی و خارجی حاضر در نمایشگاه با یکدیگر صحبت کرده و با هم تعامل داشته باشند.
وزیر نفت با بیان این که صنعت پتروشیمی ایران رو به رشد است ادامه داد: صنعت بالادستی پتروشیمی ما رو به رشد است و امسال هم تولیدمان نسبت به سال گذشته نزدیک به هفت تا هشت درصد بیشتر خواهد شد، زیرا امسال اتان بیشتری به مجتمع های پتروشیمی می دهیم ضمن این که با ورود واحدهای جدید مانند پردیس سه، امیدواریم  صادراتمان را تداوم دهیم.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال در خصوص نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس گفت:  به شرکتهای پتروشیمی ابلاغ شده است که محصولاتشان را در بورس عرضه کنند که قیمت انها هم مشخص است؛ اخیرا هم امکاناتی به انها داده شده است که رقابت بهتری بین انها انجام شود زیرا در یکی دوماه اخیر بورس تقریبا عرصه فعالیت یکسری واسطه بوده و کالا و مواد اولیه به دست تولید کننده واقعی نمی رسید.
حالا قرار شده است از نظر قیمتی دیگر سقفی برای رقابت در بورس نباشد، تا عادلانه تر فعالیتها انجام شود که فکر می کنم قیمت نهایی برای مصرف کننده پایین بیاید.

وی درباره نشست دیروز (یکشنبه، یکم مهرماه) کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) در الجزایر اظهار کرد: در این نشست بر پایبندی به سهمیه‌ها تاکید شد و هیچ بحثی درباره افزایش تولید مطرح نشد.

وزیر نفت به این پرسش که آیا حذف نفت ایران برای کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است، پاسخ داد: حذف نفت ایران در میان‌مدت امکان‌پذیر نیست، اما در کوتاه مدت آمریکایی‌ها مسائلی در ذهن‌شان هست تا اگر شده حتی برای یک ماه به‌صورت نمادین صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، اما این خواب هیچگاه تعبیر نمی‌شود.

زنگنه درباره این‌که افزایش نیافتن تولید اعضای اوپک و غیراوپک در نشست الجزایر چه پیامی برای آمریکا دارد، تصریح کرد: اوپک، سازمانی مستقل است و شاخه‌ای از وزارت انرژی امریکا نیست و دیروز هم گفتم صحبت آقای ترامپ که گفته‌ ما امنیت برخی کشورهای منطقه خلیج فارس را تامین می‌کنیم و بقای عمر آنها بستگی به حمایت و تلاش ما (آمریکا) دارد، بزرگ‌ترین توهین به ملت‌ها و کشورهای دوست آمریکا در منطقه است و امیدوارم که در اقدام‌های‌شان نشان دهند که چقدر مستقل هستند.

وی درباره این‌که نشست الجزایر چه دستاوردی داشته است، گفت: آنچه در الجزایر حاصل شد این بود که هیچ کشوری پاسخ مثبتی به صحبت‌های آقای ترامپ نشان نداد و تقریبا اوپک و حتی کشورهای غیرعضو اوپک هم اعلام کردند اکنون نیازی به افزایش تولید نیست و این را اگر نگوییم شکست سخت؛ به‌طور حتم هیچ دستاوردی برای آقای ترامپ نداشته است.

تعداد بازدید : ۱,۵۴۹