تنظیم بازار پتروشیمی در بخش پایین‌دستی به‌ عهده وزارت صمت است

تنظیم بازار پتروشیمی در بخش پایین‌دستی به‌ عهده وزارت صمت است
(دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷) ۱۷:۳۰

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: وظیفه تنظیم بازار پتروشیمی در بخش پایین‌دستی به‌ عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها مقدار تولید و عرضه محصولات را رصد می‌کند.

رضا نوروززاده امروز (دوشنبه، ۲۶ شهریور ماه) در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: بخشی از تولیدات واحدهای پتروشیمی در واحدهای بین مجتمعی مصرف و قسمتی از طریق بورس فروخته می‌شود و مازاد را صادر می‎کنند و تا زمانی‎که نیاز داخل تامین نشود، اجازه صادرات نخواهیم داد.

وی افزود: پتروشیمی‎ها عمدتا خصوصی هستند و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌طور مستقیم نظارت مدیریتی روی آنها ندارد، اما نقش حاکمیتی در قبال آنها اعمال می‎کند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اساس وظیفه ذاتی خود بر عملکرد تولیدی شرکت‌های پتروشیمی نظارت می‌کند و تنها تنظیم‌گر است.

نوروززاده گفت: ستاد تنظیم بازار، تعزیرات حکومتی و واحد قیمت‎گذاری کالا و قیمت، نهادهایی قانونی هستند که در وزارت صنعت، معدن و تجارت متمرکز هستند، این بدان معناست که وظیفه تنظیم بازار پتروشیمی در بخش پایین‌دستی به‌ عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقشی در معرفی مصرف‌کنندگان به کارخانه‌های تولیدکننده ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: بارها به وزارت صمت اعلام کردیم که در کالاهای مختلف از جمله کالاهایی که کمبود مواد اولیه وجود دارد همه‌ مصرف‌کنندگان با جزئیات مقدار مصرف را به اطلاع ما برسانند.

نوروززاده به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران درباره مقدار صادرات اشاره و اظهار کرد: بر اساس آمار گمرک، ارزش صادرات غیرنفتی در کشور ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است که از این رقم تنها ۱۲ میلیارد دلار آن مربوط به فروش محصولات پتروشیمی است. اگر گاز مایع (ال‌پی‌جی) را هم به عنوان فرآورده‌های گازی درنظر بگیرید حدود ۷ میلیارد دلار است که در دایره محاسبات ما نمی‌گنجد.

به گفته وی، از تاریخ ۲۱ فروردین ماه تا ۲۶ مردادماه سال ۹۷، مبلغ ۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار ارز از سوی پتروشیمی‌ها به بازار عرضه شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این رقم به حدود ۶ میلیارد و ۹۸۶ میلیون دلار برسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: تعیین قیمت ارز در اختیار دولت و بانک مرکزی است و ما تنها عرضه ارز را رصد می‌کنیم و همه هماهنگی‌های ما با بانک مرکزی است،‌ زیرا تعیین قیمت ارز نه مربوط به وزارت نفت و آقای زنگنه است و نه به مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارتباطی دارد.

نوروززاده ادامه داد: سیاستگذاری‌های مربوط به تعیین قیمت ارز از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود که میانگین قیمت‎ها را روزانه یا هفتگی اعلام می‎کند.

وی درباره نرخ خوراک پتروشیمی‎ها نیز گفت: تا امروز نرخ عرضه خوراک به واحدهای پتروشیمی همان نرخ پیشین است و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است؛ قیمت خوراک ۳۸۰۰ تومان است که هدف دولت از ارائه خوراک به این نرخ ترغیب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی است.

نوروززاده افزود: همه چیز شفاف است. ما‌به‌التفاوت درآمد واحدهای پتروشیمی با میزان هزینه‌های آنها در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) ثبت شده است، پتروشیمی‌ها همه تلاش خود را برای کمک به این بازار به کار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی قیمت ارز حاصل از عرضه پتروشیمی، فولاد، مس و آلومینیوم در سامانه نیما را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

تعداد بازدید : ۱,۵۱۱