برای اولین بار در صنعت پتروشیمی کشور

پتروشیمی امیرکبیر موفق به ساخت دستگاه کربن کانتنت شد

پتروشیمی امیرکبیر موفق به ساخت دستگاه کربن کانتنت شد
(چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷) ۱۱:۳۵

دستگاه کربن کانتنت برای اولین بار در صنعت پتروشیمی کشور با دانش و توان داخلی پتروشیمی امیرکبیر و با حداقل هزینه طراحی و ساخته شد.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی امیرکبیر، سعید فرمانیه از ساخت موفقیت آمیز دستگاه کربن کانتنت کارگاه مرکزی پتروشیمی امیرکبیر خبر داد و اظهار داشت: دستگاه " کربن کانتنت" تست میزان کربن و درصد دوده پلیمرهای ساخته شده را برعهده دارد که در آزمایشگاه های واحدهای پلیمری مستقر است، پتروشیمی امیرکبیر برای اولین بار در صنعت پترشیمی کشور موفق به ساخت این دستگاه با توان و دانش بومی خود شد.
وی افزود: در حال حاضر شرکت های پتروشیمی کشور از نمونه خارجی این دستگاه که به ارزش 2 میلیارد ریال می باشد، استفاده می کنند این در حالی است که در شرکت پتروشیمی امیرکبیر تنها با صرف 40 میلیون ریال اعتبار ساخته شده است، دستگاه کربن کانتنت با توانایی تحمل حداکثر 1100 درجه سانتیگراد دما و محفظه داخلی از جنس شیشه کوارتز قابلیت تعریف زمانبندی برای زمان گرمایش و کنترل دمای PID را دارد.
رئیس واحد ابزاردقیق کارگاه مرکزی شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ادامه به عملکرد مثبت این دستگاه در آزمایشگاه LLD اشاره کرد و گفت: پس از گذشت یک سال و شش ماه از ساخت این دستگاه، تمامی تست های کربن با موفقیت در مجتمع بدون نیاز به خروج مواد از شرکت در حال انجام است، این دستگاه علاوه بر انجام تست های کربن آزمایشگاه LLD، تست های آزمایشگاه HD را نیز انجام می دهد.
طراح و سازنده این دستگاه در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح عملکرد این دستگاه پرداخت و عنوان کرد: کاربرد این دستگاه برای اندازه گیری درصد دوده و مواد معدنی در ترکیبات پلیمری می باشد، روش کار بدین صورت می باشد که ماده پلیمری در اتمسفر نیتروژن تجزیه شده و کلیه مواد موجود در آن به غیر از کربن توسط جریان نیتروژن از دستگاه خارج می شود، با اندازه گیری مقدار دوده به جا مانده می توان درصد دوده در نمونه را مشخص کرد.
فرمانیه اضافه کرد: اندازه گیری درصد مواد معدنی همانند اندازه گیری درصد دوده است با این تفاوت که بجای اتمسفر نیتروژن از اتمسفر هوا استفاده می شود، در این حالت کلیه مواد پلیمری و همچنین دوده تجزیه شده و توسط جریان هوا از کوره خارج می شود، کنترل زمان نیز یکی دیگر از قابلیت های این دستگاه به شمار می رود که می توان پروسه سیستم را به هر میزان دلخواه تنظیم کرد و در صورت لزوم به صورت اتوماتیک پروسه را قطع کرد.
رئیس واحد ابزاردقیق کارگاه مرکزی شرکت پتروشیمی امیرکبیر در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که پیش از این، تمام تست های کربن لازم پتروشیمی امیرکبیر به شرکت های خارج از مجتمع سپرده می شد که این اقدام موجب هدر رفت هزینه و زمان زیادی می شد و مسلما از میزان دقت تست های انجام شده نیز کاسته می شد.

تعداد بازدید : ۲,۵۱۴