113

سهم بازار مجتمع‌های پتروشیمی برتر از صادرات محصولات شیمیایی

سهم بازار مجتمع‌های پتروشیمی برتر از صادرات محصولات شیمیایی
(پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

در اکثر مجتمع های پتروشیمی زیرمجموعه، جایگاه های برتر از نظر سهم بازار توسط کشورهایی اشغال شده است که در واقع در راس فهرست صادرکنندگان محصولات شیمیایی هستند.

جدول 1 فهرست مجتمع های پتروشیمی زیرگروه بزرگ که صادرکنندگان برتر محصولات شیمیایی هستند را از نظر سهم بازار آنها نشان می دهد و جدول 2 همین فهرست را در مورد مجتمع های پتروشیمی زیر گروه کوچک فقط در مورد کودهای شیمیایی (فرانسه) و انواع مواد نفتی (کانادا) کشورهای دیگر در جایگاه برتر قرار دارند.

جدول 1

جدول 2

کشورهای بعدی در فهرست صادرکنندگان برتر از نظر سهم بازار کشورهایی هستند که در یک یا دو مجتمع پتروشیمی زیرگروه به طور کلی در صادرات مواد شیمیایی تخصص زیادی ندارند. این کشورها عبارتند از:

-         جمهوری چک در مواد شیمیایی بسته بندی شده، مواد منفجر شونده و مواد شکننده

-         مکزیک در مواد شیمیایی بسته بندی شده، مواد منفجر شونده و فیبرهای مصنوعی

-         روسیه در مواد شیمیایی غیر ارگانیک، مواد خام گوناگون و مواد منفجر شونده

-         لهستان در مواد شیمیایی بسته بندی شده، مواد معدنی گوناگون

-         برزیل در کودهای شیمیایی و مواد شکننده

برخی از کشورها نیز تنها در صادرات یک محصول جایگاه دارند. در میان این کشورها عربستان سعودی کشوری است که در صدر فهرست صادرکنندگان مواد شیمیایی ارگانیک قرار دارد، که به طور کلی بزرگترین گروه تولیدی در محصولات شیمیایی صادراتی است. جدول 3 صادرکنندگان برتر را به تفکیک زیرگروه های محصولات شیمیایی ارائه می دهد.

 

جدول 3

جدول 4

سهم های بازار در بازار جهانی صادرات مواد شیمیایی در سال های اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده است. سهم بازار آلمان در فاصله سال های 1990 تا 2015 از 20 درصد به 12 درصد کاهش یافته است، در حالی که بخش عمده ای از این کاهش سهم بازار در دهه 1990 اتفاق افتاده است.

سهم بازار ایالات متحده آمریکا نیز در همین دوره زمانی از 16 درصد به 12 درصد کاهش یافته است، در حالی که بخش عمده ای از این کاهش مربوط به سال های اخیر است. سایر کشورهایی که سهم بازارشان به طور چشمگیری کاهش یافته است عبارتند از فرانسه، ژاپن و بریتانیا.

در مقابل در همین دوره زمانی چین و سنگاپور جایگاه های بهتری پیدا کرده اند. بهبود جایگاه چین حتی بسیار سریعتر اتفاق افتاده است، در حالی که سنگاپور از سال 2003 به بعد تا حدی جایگاهش تنزل یافته است. بلژیک و هلند نیز توانسته اند به طور چشمگیری سهم بازار خود را در صادرات محصولات شیمیایی بهبود بخشند. نمودار 1 تغییرات مربوط به سهم بازار کشورهای مختلف را در مناطق مختلف دنیا نشان داده است.

نمودار 1  


 

 

تعداد بازدید : ۳,۴۷۹