پتروشیمی پیشتاز ارز آوری برای کشور است

پتروشیمی پیشتاز ارز آوری برای کشور است
(سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷) ۱۳:۵۳

رییس جمهوری گفت: در شرایط کنونی بار سنگین ارز آوری کشور بر عهده صنعت پتروشیمی است و سالانه می‌تواند ۱۲ میلیارد تا ۱۴ میلیارد دلار کمتر و یا بیشتر ارزآوری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری  امروز سه شنبه (13 شهریور ماه) در آیین افتتاح طرح‌های پتروشیمی در عسلویه اظهارکرد: : آغاز به کار این طرح ها نشان دهنده حرکت صحیح ما در مسیر تلاش و ایثار است و ضمن ایجاد اشتغال و افزایش تولید نیاز داخل هم تامین خواهد شد. در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری انجام شده و امیدواریم شاهد سود میلیارد دلاری نیز پیش روی ایران باشد.

وی در افزود: هر پروژه ای که امروز کلنگ زده شود به معنای انقلابی گری و تلاش برای عزت ایران و افتتاح پروژه به معنی تداوم تلاش ملت به سمت توسعه است. در شرایطی که فشار و تحریم غیر قانونی وجود خواهد داشت ما سه طرح مهم پتروشیمی افتتاح می کنیم یعنی ملت ایران در برابر دشمن پیروز شده است. حرکت های اینچنینی ما را به سمت خودکفایی و ارز آوری بیشتر هدایت می‌کند.

روحانی تصریح کرد: طرح‌های امروز در دوران تحریم آغاز شده است و در دورانی که دشمن به دنبال اجرای تحریم جدید است افتتاح شده است و دشمن به دنبال قطع امید و تلاش و حرکت ما است و هدف آن جلوگیری از ایران عزت مند و مستقل است این در حالی است که در دولت دوازدهم ۱۴ طرح بهره‌برداری شده و این روند تا پایان دولت نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که  باید از خام فروشی جلوگیری کرده و محصول پر ارزش تر به جامعه عرضه شود  گفت:   باید با ایجاد حلقه های واسط محصولات موثرتری تولید کنیم.

روحانی افزود: صنعت نفت در حوادث سیاسی کشور در خط مقدم حضور داشت و امروز در برابر جنگ اقتصادی،  دشمن به دنبال تحریم صادرات محصولات پتروشیمی است و ما با تلاش برنامه های خود را ادامه خواهیم داد.

وی در مورد قرارداد امضا شده برای جمع آوری گازهای فلر گفت: در ابتدای دولت،  از آقای زنگنه خواستم که برای این گازها برنامه ریزی کند و خوشحالم که امروز به بار نشسته است که ضمن تامین سلامت محیط زیست و مردم منطقه صرف اقتصادی نیز خواهد داشت.

روحانی تصریح کرد: ما گاز، نفت، پتروشیمی خود را داریم، خداوند نعمت بزرگی به ما داده است و این را باید روز افزون کنیم و برکت این نعمت در دست ما است. این که از خام فروشی فاصله بگیریم و محصول پرارزش تر به کشور و جامعه عرضه کنیم با سرمایه خارجی و سرمایه خودمان ممکن است. الان هم باید سرمایه خارجی و داخلی را جذب کنیم اگر چه ممکن است الان سخت شده باشد.

توصیه های رییس جمهوری

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بخش‌های دولتی و بخش های عمومی غیر دولتی باید به محض اینکه هر واحدی را تکمیل کردند، بلافاصله به فکر فروش و واگذاری آن به مردم باشند و همان موقع که خیالتان راحت شد که همه بخش های آن واحد تکمیل گردیده در بازار فروش عرضه کنید.

روحانی با اشاره به اینکه امیر حاتمی نکاتی را گفتند که یک مقدار خطاب به آقای مهندس زنگنه بود و یک مقدار خطاب به دولت، اظهارداشت: آنکه می‌گفتند همه آنهایی که امروز در صنعت پتروشیمی فعال هستند و می‌خواهند آینده روشن‌تری برایشان ترسیم شود تا راحت‌تر در بازار بورس فعال شده و سهام‌شان را واگذار کنند و با پولی که به دست می‌آورند، پروژه‌های نیمه تمام دیگری که در اختیار دارند را تکمیل کنند ،حرف درست است. اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد باید حل شود، اگر نسبت به آینده یا نسبت به قیمت تردیدهایی وجود دارد، این تردیدها را باید رفع کنیم تا این کار به خوبی انجام بگیرد.

رئیس جمهور در ادامه اهمیت توجه به مسایل زیست محیطی را مورد تاکید قرار داد و گفت: نکته مهم دیگری که امروز با آن مواجه بودیم، امضاء قرارداد بسیار خوب برای فلرها و گاز بود. مشعل‌های این گازها می‌سوزد و آنچه نصیب مردم می‌کند، آلودگی است و آنچه نصیب صاحبان آن می‌کند اینکه محصولشان آتش می‌گیرد و می‌سوزد و موجب آزار دیگران می‌شود. مسأله محیط زیست بسیار مهم است و کاری که اینجا انجام می‌دهید برای منطقه و استان بوشهر ،منطقه عسلویه، دیر ،کنگان و سایر نقاط بسیار مهم است اما در عین حال از لحاظ محیط زیستی باید به فکر مردم  بود که مردم آزار نبینند.

روحانی تاکید کرد: باید همه اقدامات محیط زیستی که لازم است را انجام دهیم و دو قراردادی که امروز انجام شد که عمدتاً مربوط به منطقه خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد و شرق کارون بود ان شاء الله شبیه آن در اینجا هم انجام بگیرد. همین قراردادی که امضاء شد و آقای زنگنه گفتند که محصول گازی که از این فلرها به دست می‌آید در روز ۲۲ میلیون متر مکعب است و این هم از لحاظ اقتصادی و اشتغال به نفع کشور است و هم  محیط زیست را سالم می‌کند و همه اینها قدم‌های بسیار مهمی است که برداشته شده است.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه عسلویه به تعبیری پایتخت انرژی کشور و منطقه بسیار مهم وارزشمندی است ، گفت: مردم بومی این منطقه باید از این حرکت اقتصادی به خوبی بهره بگیرند. این کاری که آقای مهندس زنگنه گفتند که اینجا و در غرب کارون کلاس‌های تقویتی و آموزشی برای بچه‌ها گذاشتند و بچه ها توانستند با این کلاس‌ها در کنکور رتبه‌های بالایی را کسب بکنند و به دانشگاه بروند و چند سال دیگر در همین محیط‌های صنعتی مدیریت را به عهده بگیرند، اقدام ارزشمندی است . در این منطقه هر مقدار کاری که مردم بومی می‌توانند انجام دهند، اولویت کار با مردم این منطقه است. باید کار را به اینها واگذار کنیم.

روحانی با تاکید بر این که بیشترین فرصتهای شغلی باید در اختیار مردم منطقه باشد، گفت: مردم مناطق انرژی خیز باید از مواهب آن بیشترین بهره را داشته باشند. آقای استاندار در خصوص میزان حضور ساکنان منطقه در این طرح ها می‌گفت قبلاً بیست و چند درصد بوده و الان سی و چند درصد شده است. این ارقام خیلی کم است اگر بیست و چند درصد بوده خیلی کم است و الان هم اگر سی و چند درصد شده ،باز هم کم است. مردم بومی باید از این تحول اقتصادی بتوانند در زندگی خودشان سود ببرند.

رئیس جمهور در پایان بار دیگر از همه مدیران، مهندسین، کارگران و مردم بسیار خوب این منطقه و مردم استان بوشهر قدردانی کرد.

 

   

 

 


تعداد بازدید : ۲,۰۹۶